Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 Ei jeg kjenner, som jeg har kjent i mange år og som jeg egentlig skulle vært foruten, har plutselig fått seg jobb i barnehagen til sønnen min..... Det i seg selv er ikke problemet..... Problemet er at jeg fant ut her at hun har vært innlagt på "galehus".... (og jeg veit at hun ikke er helt god i huet fortsatt.... merker det når jeg snakker med henne...) Greia er at jeg er usikker på om de i barnehagen er klar over dette...... For jeg blir seriøst litt nervøs når jeg sitter hjemme og veit at hun jobber der i barnehagen på 100% stilling, og sønnen min på 2,5 år går der.... er jeg litt paranoid her, eller..... hva hadde dere gjort??
Gjest ->>- Skrevet 25. august 2010 #2 Skrevet 25. august 2010 Så lenge hun gjør jobben sin, er det ikke noe du kan gjøre med dette. At noen hatt en psykisk sykdom en gang i tiden (jeg antar det er noe slikt du mener med "galehus"), har ingen betydning for ansettelse i barnehage.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 ok, jeg har ingen erfaring med dette, så jeg kan ikke noe for det.. jeg bare blir nervøs.... men da veit jeg at de antakelig er klar over situasjonen hennes i barnehagen og det var litt godt å vite.. (jeg høres sikkert skikkelig slem ut, men det er pga manglende kunnskap om slikt..)
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #4 Skrevet 25. august 2010 For det første virker det ikke som om du har spesielt reflektert syn på psykisk helse... For det andre, du skriver at du fant ut at hun har vært innlagt, er du helt sikker på at dette er sant? Dersom hun har hatt psykiske lidelser som har krevd innleggelse en gang i livet hennes betyr ikke at hun ikke kan fungere normalt nå. Det faktum at hun er i hundre prosent jobb sier ganske mye... Kjenner en fantastisk jente som hadde èn periode i ungdomslivet med depresjon og mani, hun er i dag en høyt respektert lege. Ingen som noen ganger ville tvilt på hennes behandling bare pga noe som skjedde for mange år tilbake. Hva er du redd for at hun skal "gjøre" sønnen din? Bli gal og skade han, eller -gud forby- smitte han?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #5 Skrevet 25. august 2010 Dette er noe av det minst gjennomtenkte innlegget jeg har lest på lenge. Beklager å måtte være så streng med deg, men du viser at du ikke har skjønt helt hvordan menneskehjernen fungerer! Vet du hvorfor hun har vært lagt inn?? Og hva mener du med galehus? Det finnes uendelig mange årsaker til at mennesker oppsøker hjelp for mentale problemer. Kanskje hun har opplevd traumer som dødsfall av mennesker som står henne nær, kanskje hun har blitt misbrukt som liten osv osv.. Husk, det er STOR forskjell på f.eks å ha angst eller depresjoner kontra det å være psykotisk og høre stemmer i hodet osv. Og det er forskjell på å være på lukket avdeling eller akuttavdelingen på et psykiatrisk sykehus enn på en hjelpeinstitusjon. Tror kanskje du skal finne ut noe mer om dette, før du henger henne ut på et fora som dette. Har hun "klikket" og jagd folk med kniv o.l, ja da har du all grunn til å bekymre deg, men om verden har rast sammen rundt henne pga noe som rett og slett har blitt for mye for henne å takle, så er det kjempetrist at folk tenker som deg. Jeg må si at du skriver på en veldig respektløs måte. Tenk deg godt om, hva om folk hadde snakket om deg på denne måten, hvordan hadde du følt deg?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #6 Skrevet 25. august 2010 "galehus" som du skriver kan være så mangt, det finnes uttallige diagnoser og problemer som gjør at man trenger psykiatrisk hjelp over en periode. Dette trenger ikke ha noe å si for hvor god jobb personen gjør. Barnehagen har ingen rett til å vite om personen har vært innlagt eller ikke, for alt du vet kan det være flere ansatte som har hatt behov for hjelp i et tidligere stadiet i livet ;-) Du er nok en smule paranoid ja, hun har jo ikke ansvaret alene for barna og hun kan være kjempedyktig i jobb i barnehage selv om hun kanskje for noen år siden var deprimert f.eks.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #7 Skrevet 25. august 2010 Jeg sier som andre, er du helt sikker på at hun har vært innlagt, altså at du har hørt det fra henne selv? Nå har det uansett ingenting med hennes evner som barnehageansatt å gjøre, men jeg lurte litt.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #8 Skrevet 25. august 2010 Dette bekrefter bare mitt inntrykk av at folk på "galehus" i svært mange tilfeller er langt mer modne, reflekterte og sunne enn mange som tror de er "normale".
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #9 Skrevet 25. august 2010 År 1950 ringte og ville ha tilbake ordet "galehus"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå