lille oscar + bebis Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 ER 14 uker på vei. Spurte min lege på første legetime om hvilke matvarer jeg skulle holde meg unna. Han nevnte de vanlige, muggoster, rått kjøtt osv. Jeg spurte spesielt om spekemat og spekeskinke ettersom det ikke er varmebehandlet over 70C. Han sa at så lenge jeg spiste vakuumpakket spekemat/pølse som ikke var utgått på dato så var det ingen fare. Nå ser jeg artikkelen som er på fremsiden av barnimagen om jamat og neimat.... her er spekemat/pølse blandt neimat! Hvem skal jeg stole på? har jo allerede spist masse spekepølse
gakkeliten Skrevet 25. august 2010 #2 Skrevet 25. august 2010 De fleste ser ut til å stole på matportalen (helsedirektoratet) som sier at gravide bør unngå å spise spekemat fordi det kan inneholde bakterier som listeria og parasitten toksoplasmose. However- hvis man leser på informasjon som finnes på listeria og toksoplasmose, er det ikke bare hold i anbefalingene fra helsedirektoratet. Listeriose, som man får av listeria, er en sjelden sykdom - man snakker om store utbrudd med 21 tilfeller samtidig, hvis en produkttype har inneholdt bakterien. Det er rapportert om noe sånt som 4- eller 5 slike store utbrudd de siste 10-15 årene, og i enkelte av disse tilfellene også med døden som følge. Men dette er generelt, og gjelder om man er gravid eller ikke. De sier også at noen ikke merker at de er syke - men at dette kan gå ut over fosteret likevel. Det finnes ingen statistikk eller informasjon om det.. Det sies også at bakterien ikke overlever å bli fryst - så hvis du vil være på den sikre siden, kan du alltids fryse ned spekematen før du spiser den. Toksoplasmose er en parasitt, som mange kan være immune mot uten å vite om det. Den finnes blant annet i jord, og katter er typisk smittedyr. I Frankrike anslår man at ca 80% av befolkningen er immune, i Norge anslår man ca 10%. I Italia forstår jeg det slik at de sjekker gravide automatisk, fordi det er mange som blir smittet der - og det er ikke så mange som er immune. I Norge finnes det idiotisk nok ingen automatikk i det - og det er kun en blodprøve (to glass, ble jeg fortalt på legekontoret) - som skal til. Du kan be legen din om å ta en toksoplasmosetest. En god regel er uansett å ikke spise noe som er gått ut på dato (hverken nå eller i det hele tatt...) - og å vaske frukt og grønnsaker før man spiser dem/legger dem på skjærebrett - selv før man skreller dem. Jeg tror det finnes langt flere ulumskheter i andre ting vi får i oss - enn akkurat disse to. Og jeg spiser blant annet spekemat selv når jeg er gravid. Stol på deg selv du. Du skaper din egen virkelighet ut i fra den informasjonen du velger å tro på.
Babyønske �� Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 Jeg velger å følge rådene til Matportalen. Ser av og til at leger/jordmødre ikke alltid er helt oppdatert på rådene de gir om kosthold, så de stoler jeg rett og slett ikke på når det kommer til sånt. Jeg klarte å holde meg unna spekemat sist jeg var gravid, og skal nok klare det denne gangen og. Så slipper jeg hvertfall usikkerheten for å gjøre noe skade. Men det skal også sies: Toksoplasmose forekommer svært sjelden i Norge. Smitterisikoen ligger først og fremst i fårekjøtt og vilt, jord og katteavføring. Risikoen for å bli smittet er liten, men man vet aldri når det det forekommer bakterier i det, derfor er rådene at man for sikkerhetsskyld holder seg unna. Listeria forekommer noe oftere, men sjelden i spekemat da de ikke har særlig gode levevilkår i salt og tørt kjøtt. Og en kommentar til innlegget over, der det er feil ang Listeria: Listeria overlever frysing, men ikke varmebehandling. Toksoplasmose dør ved frysing(og varmebehandling.) Jeg har vokst opp med hjemmelaget spekemat, har spist masse grønnsaker rett fra jorden, hatt flere katter fra jeg var ganske liten. Jeg er fortsatt ikke smittet av toksoplasmose, derfor ser jeg på risikoen for å bli smittet som liten, men tar allikevel mine forholdsregler. Les mer om Listeria og Toksoplasmose her: http://matportalen.no/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter
Gjest Skrevet 25. august 2010 #4 Skrevet 25. august 2010 Jordmora sa til meg at så lenge det er norsk spekemat (IKKE parma og serrano), vakuumpakket og med god holdbarhet så kunne jeg spise det. Kunne godt spise salami og fårepølse på brødskiven også.
mastermind Skrevet 25. august 2010 #5 Skrevet 25. august 2010 Jeg spiser litt spekemat, mest fårepølse, men har også smakt fenalår og spekeskinke. Så lenge det er helt ferskt og i små mengder Stoler på at norsk mat er så og si trygg. Listeria kan man bli smitta av gjennom mye annet enn spekemat, bl a salat! Velger å ikke være hysterisk
Lemonia Skrevet 25. august 2010 #6 Skrevet 25. august 2010 Det er da automatikk i å teste for tokso i Norge? Jeg har blitt testet hver gang jeg har vært gravid (og hos ulike leger) og det er også standard på sykehuset jeg føder på. Har aldri hørt om noen som ikke har blitt testet. Ellers spiser jeg spekemat og også mykoster (men ikke upasteuriserte). Vet det er fy fy, men jeg anser ikke den faren som spesielt stor. I mange andre europeiske land er det ikke anbefalinger om at gravide unngår slike matvarer og jeg tror ikke Norge innehar noen spesiell særkompetanse som andre ikke har, vi bare velger å være ekstra ekstra forsiktige.
mastermind Skrevet 25. august 2010 #7 Skrevet 25. august 2010 Enig, vi er ekstremt forsiktige av oss. Når det gjelder akkurat dette. Ang toksoplasmose. Jeg ble ikke testa verken sist gang jeg var gravid eller nå. Legen sa at det er ikke nødvendig å gjøre det, uten at det er mistanke om smitte under svangerskapet
gakkeliten Skrevet 25. august 2010 #8 Skrevet 25. august 2010 det stemmer det - de sjekker blodtypen din til hvert svangeskap, de sjekker om du har fått syfilis eller noen andre skumle og rare kjønnssykdommer som vi bare har hørt om... Men de sjekker ikke toksoplasmose. Ingen unntak uten regel - og det er veldig bra å høre at de sjekker det en eller annen plass i norge! Toxo er såpass enkelt å sjekke at man skulle kunne gjøre det automatisk. Men kanskje man kan be om det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå