Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 gir dere barna deres brødskiver eller finner dere på andre alternativer?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #2 Skrevet 25. august 2010 Motstander og motstander... Men ja, ungene får brød og annet bakst.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 Jeg lurer på en annen ting! lager dere egen middag til dere selv, eller har hele familien vært nødt til å endre matvanene? Og blir det ikke forferedelig dyrt å evt. lage 2 middager hver dag i lengden?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #4 Skrevet 25. august 2010 Huff.. en ting er å kutte sitt eget karboinntak, men seriøst dere. Kroppen trenger faktisk karbohydrater for å vokse og fungere normalt. På samme måte som den trenger proteiner, salt, vann, FETT, vitaminer, mineraler osv osv osv Normalt variert kosthold og bevegelse..så er man ganske langt på vei mot en sunn frisk kropp :-) Husk, det er ikke bra med for mye av det "sunne" heller. Alt med måte ;-) Håper virkelig ikke noen kutter brød til unger bare fordi de er redd for karbohydrater.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #5 Skrevet 25. august 2010 Her har vi samme kosthold, men ungene spiser (hjembakt, grovt) brød til frokost og skolemat. Det dekker inn deres behov for karbohydrater. Barn, med mindre de går på diett pga sykdom feks, skal ha en viss mengde karbohydrater mens de er i vekst. Ellers spiser vi det samme, men feks til middag hender det at vi koker fullkornspasta, ris eller litt potet til kidsa. Ellers spiser jo de også kjøtt og grønnsaker som oss.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #6 Skrevet 25. august 2010 jeg som svarte først her oppe.. nei, jeg er ikke redd for karbohydrater. Men jeg ser og føler hva slags effekt det har på kroppen min. Jeg blir oppblåst, sliter med luft i magen, blir sliten og trøtt, osv osv osv. Jeg spiser karbohydrater, jeg bare overdriver ikke. Husk at kroppen vår egentlig ikke er lagd for karbohydrater.... Ungene får grovt brød, de får boller og wienerbrød til kos, de får all slags mat. Men JEG blir uvel av det. JEG blir ikke i form hvis jeg spiser for mye karbohydrater. I mangel på noe annet så spiste jeg 1 fint rundstykke til frokost, med ost og skinke. Hadde ikke noe annet i hus og vi hadde det travelt på morningen.... nå har jeg vondt i magen, og må egentlig på do... Og jo,d et blir dyrt, men nei, vi lager ikke 2 middager. Jeg spiser bare ikke det som inneholder mye karber i maten...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #7 Skrevet 25. august 2010 Kroppen trenger karbohydrater ja, men ikke i så stor grad som hvert barn får i seg nå. Ungen min får brødskiver til frokost, og ellers er det nesten ikke karbohydrater. Vi spiser samme middag alle sammen. Det er ingenting positivt med raske karbohydrater, det vil bare gjøre en mer sulten etterhvert og blodsukkeret svinger mye. Jeg vil si at det er mer viktig for barna å ha stabilt blodsukker enn brødskiver. Dessuten er det umulig å ikke spise karbohydrater helt, fordi det er endel karbohydrater i grønnsaker, noe vi spiser masse av. Men vi holder oss unna brød, pasta, poteter og sukker.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #8 Skrevet 25. august 2010 jeg skrev 10:11, må legge til: Vi er ikke fanatisk, men vi begrenser inntak av karbohydrater både for oss selv og for ungene, feks bruker vi ikke søtt pålegg, men kan godt ta en is en vakker sommerdag, eller spise potet i familiemiddag hos svigermor. Vi vil bare ikke basere kostholdet vårt på sukker når det finnes så mange andre og bedre alternartiver å fylle magen med.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #9 Skrevet 25. august 2010 Huff... Enhver "ekspert" som påstår at frukt og bær er usunt er en kvakksalver i mine øyne.... Greit nok med alt det hvetemel og greier, men ærlig talt... FRUKT??? Det er faktisk stor forskjell på fruktsukker og farin
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #10 Skrevet 25. august 2010 Tja, hva er den store forskjellen på fruktsukker og farin? At frukt og bær inneholder andre næringsstoffer i tillegg, er en annen sak.
Gjest thricane Skrevet 25. august 2010 #11 Skrevet 25. august 2010 Jeg er for å begrense inntak av karbohydrater, mest for min egen del. Barna her spiser brød, som alt annet, er en stor forskjell på meg som sitter på et kontor hele dagen og barna mine som løper rundt i skolen og barnehagen. Er man aktiv, trenger man og forbrenner man flere karbohydrater enn når man sitter stille. Apro middag, jeg har mye grønnsaker og salat ved siden av, er jo bare å ta en stor porsjon av dette, trenger ikke forandre hva man lager, men mengden.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #12 Skrevet 25. august 2010 Klart kroppen trenger karbohydrater, men ikke i de mengdene som helsemyndighetene mener. Barn og voksne kan få i seg de karbohydratene de trenger gjennom grønnsaker og bær.... Mine barn får skiver og det de ønsker å spise, de spiser også kaker i selskap og får snop i sjeldne annledninger. Når de blir større kan de selv få velge i hvilken grad de ønsker å tilføre kroppen for mye karbyhydrater. Jeg kommer til å lære dem opp til sannheten om karbohydrater og sannheten om vranglæren i den norske skolen og helsemyndighetene...så får de selv ta avgjørelsen om hva og hvem de tror på. Barna mine er enda veldig små (3 og 5) og jeg vil ikke begynne å lage sunnere matpakke til dem før de begynner på skolen. Da vil jeg gradvis gå over til mer skikkelig mat, men i tillegg alltid ha et grovt knekkebrød eller en grov skive i matpakken. Vil bare informere at ekte animalsk fett (altså ikke margarin, oljer, bordsmør osv) er veldig viktig for kroppen og vi i europa for alt for lite fett i oss. Vi må redusere på karbohydratene og øke fettinntaket for å forhindre mange av de "nye" livstilssykdommene. Det er ikke uten grunn flere og flere unge får diabetes 2.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #13 Skrevet 25. august 2010 10:22 her, jeg glemte å svare ang. middag: Vi lager felles middag de dagen jeg er hjemme til middag. Ungene har gjerne potet og gulrøtter som tilbehør mens jeg har bllomkålstappe eller salat. Er ikke noe problem. De dagene jeg ikke er hjemme til middag spiser de gjerne komle, pizza og andre ting jeg ikke spiser.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #14 Skrevet 25. august 2010 Her har vi begynt å spise tilnærmet karbofritt for å gå ned i vekt. Ungen spiser brødskiver til frokost og matpakke, og får dessuten med gulrot i matpakka Hun spiser samme middag som oss, men som oftest med potet, ris eller fullkornspasta ved siden av. Ettersom denne kosten inneheloder mye godt fett er det sunt for henne siom trenger å gå litt opp i vekt også. Vi har vært ganske restriktive på sukker også før vi begynte med denne matstilen, allikevel får hun en liten sjokolade hver lørdag. Kake og bakst når vi er på besøk, is på varme sommerdager og brus en sjelden gang i selskaper.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #15 Skrevet 25. august 2010 Hvis du ikke vet at fruktsukker og farin er to forskjellige ting så er du nok ikke så opplyst som du vil ha det til. Kanskje du skulle slutte å høre på hjernevaskere som hyller karbofritt kosthold for enhver pris? Høre på de som faktisk har greie på næring og kosthold?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #16 Skrevet 25. august 2010 Farin er raffinert. DET er forskjellen! Bare det å kutte hvitt sukker og istedet bruker feks demerara gjør en stor forskjell.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #18 Skrevet 25. august 2010 Har du testet deg for cøliaki? Som regel når en har slike kraftige reaksjoner så er det ikke karbohydratene i seg selv som gjør det, det er enkelte matvarer man ikke tåler. Å dra alle karbohydrater under en kam pga en allergisk reaksjon er galskap. Ta det opp med legen og få testet deg, så skal du se at du får en diagnose. Hvis en spiser glutenholdig mat når en ikke tåler det legger en faktisk på seg, og har problemer med å gå ned i vekt uansett hvor mye en prøver.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #19 Skrevet 25. august 2010 Jo, jeg vet om forskjellen på farin og fruktsukker. Men virkningen på kroppen er den samme.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #20 Skrevet 25. august 2010 Blir du like dårlig av grovt brød? Jeg føler meg i mye bedre form av å spise grovt, og føler jeg har mye mer energi da. Men fint brød ser jeg ikke på som mat, da blir jeg svimmel og slapp.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2010 #21 Skrevet 25. august 2010 Nesten det samme som her, bortsett fra at vi aldri har brød, barnet får brød i bhg. Ingen trenger så mye karbohydrater son det norske "normale" kostholdet inneholder nå. Karbohydrater bør hovedsaklig komme fra frukt og grønt. Noen grove konrprodukter er ok, men å basere kosholdet på det? Aldri. Og ja, barnet får litt godteri på lørdager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå