Gå til innhold

Ull vs bomull


Med_håp_i_magen

Anbefalte innlegg

Våre barn skal jo oppleve en norsk vinter menst de er ganske små. Det er jo ikke bare-bare. Ettersom jeg har begynt å kikke i butikker og fulgt med på reklamer ser jeg at det er gangske mange reklamer for babytøy i ull, bodyer, pysjamaser osv.

 

Instinket mitt tilsier at man putter bomull på babyer - sikkert fordi jeg selv hadde atopisk eksem hele oppveksten og ikke hadde noe syntetisk eller ull inn mot kroppen før jeg runda 20. (Sikkert eneste unge på 70-tallet uten polyester!) Jeg kjenner jo at disse nye ullklærene er veldig myke og ikke kløete i det hele tatt, men...

 

Hva velger dere? Og er det avhenig av situasjon - i tilfelle hva/når/hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker begge deler.

Sverger til ulla til Nøstebarn. Har kjøpt en del der til gutten min, og er superfornøyd. Kjøp stor størrelse, og du har plaggene kjempe lenge for ull strekker seg så fint.

 

Gå inn på www.nostebarn.no og les mer der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt to ullstrømpebukser og to ullbodyer jeg. de er så gode og mye og det er jo veldig godt for en liten tass å ha ull helt inntil kroppen! tror det er noen babyer som får litt utslett av ull, men det må man jo nesten bare se ann...har handlet på Nøstebarn og Bogerud (janus-ull)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv sverger jeg til ull! det puster og slipper eventuell fuktighet gjennom!

Min niese har atopisk eksen, men jeg vet at de bruker ulltøyet til Cubus, penut eller hva det heter, der er det bomull innerst og ull ytterst. selv syns jeg dette har dårlig kvalitet når barna begynner å bli aktive! men på baby stadiet er det helt greit. Selv sverger jeg til Janus, men ser at reflex har kommet med et sett på barnas hus som er 100%merino ull som jeg tenkt jeg skulle kjøpe å prøve.

 

Du må nesten bare prøve deg frem selv. Bomullsbodyer kan vaskes hardere enn ullbodyer, så hvis du får en "gulper" ville jeg nok hatt et lager "billig bodyer" hjemme/inne og brukt ull når vi skal ut. Vi har ikke brukt ullpysjer, på de kaldeste dagene har vi hatt en ullbody under vanlig pysj, men det er fordi jeg ikke "gidder" å kjøpe en pysj til over 200 kr... men det er jo meg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker begge deler, kommer an på temperatur. Har for det meste økologisk bomull og ull blandet med silke. Synes klærne laget av økologisk bomull er mye mykere enn "vanlig" bomull, og holder seg veldig bra. Foretrekker også ull som ikke er behandlet. Bra utvalg på økologiske nettbutikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får en gulper trenger du ikke vaske bodyene til nøstebarn noe oftere alikevel med mindre gulpen blir synlig på plagget. Niesen min har bodd i ull siden hun ble født for ett år siden. Når hun gulpet på en janus-ullbody måtte den rett på vask pga sur lukt, men gulpet hun på nøstebarnbodyen ble det ikke noe lukt i det hele tatt :) I tillegg brukte hun nøstebarnbodyene i en av de minste str helt fra hun ble født til hun var ca 6 mnd. Ja, hun har vært normal i vekst - men bodyene tøyer seg veldig :) Tror hun hadde 3 eller 4 bodyer fra nyfødt til nevnte alder. Så sånn sett blir det jo ikke noe dyrere i lengden heller, for andre bodyer må man jo fort kjøpe mange fler av etterhvert som barnet vokser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg bruker KUN ull inderst, dette fordi som andre sier er ull mer isolerende enn bomull. Med nr 1 bruker jeg fortsatt ull inderst på vinteren. Og dersom babyen/barnet blir tissevåt eller gulper holder ull bedre på varmen mens bomullsklær blir kalde, noe vi jo ikke ønsker =)

Jeg bruker Janus sine ullklær og er veldig fornøyd, men dersom babyen skulle ha eksem av noen type finnes det jo andre ullklær som er mer tilrettelagt for han/henne =) Jeg har vel ca 5 bodyer i hver str, men venter nå gutt nr 2 en måned før gutt nr 1 så får brukt alt om igjen(forhåpentligvis ikke så stor variasjon på de to =) )

 

Men alle barn er jo forskjellige slik som oss voksne, jeg er frostpinne og alltid kald, mens mannen min kan gå i tskjorte hele året.. Men på de små så kler jeg dem hvertfall godt, å så kjenner jeg etter ofte om de blir for varme =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bare litt bomull om sommeren, ellers går det i ull eller angora fra innerst til ytterst hele resten av året. Nøstebarn, janus, reflex, tom og trine, hjemmestrikka... You name it!

Tynn ull innerst, tykkere utover, som hjemmestrikket, ullfrotte eller ullfleece.

Vi bruker forøvrig pysjamas i ullfrotte også, (nøstebarn) og opplever at ungene sover mye bedre i dem enn i vanlig bomullspysjamas.

 

Det er ikke verre enn å prøve selv, så finner du fort ut hva du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...