Gå til innhold

noen her med barn som har norsk mor og engelsk far??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer så veldig på dette med statsborgerskap.

 

Jeg har snakket med UDI som sier at så lenge statsborgerskap blir gitt automatisk så kan barnet ha dobbelt statsborgerskap, og slippe å velge bort det ene ved fylte 18 år!

 

Men så ser jeg på nettsidene til den britiske ambassaden at man må ”søke” om statsborgerskap hvis barnet er født ”out of wedlock”. Er man gift trenger man bare å registrere en fødsel. (Med mindre jeg har fullstendig misforstått noe..) Og i følge norsk lov så anses ikke statsborgerskapet som gitt automatisk hvis man må søke om det..

 

Og da blir jeg litt forvirret, og lurer på om norske myndigheter vil anse denne ”søknaden” slik at datteren vår må velge bort det engelske statsborgerskapet for å kunne få beholde det norske når hun blir 18!

 

Noen som vet??

 

(Dette virker kanskje ikke som et stort problem, men vi vil veldig veldig gjerne at hun skal få kunne være både engelsk og norsk statsborger hele livet, hvis mulig..)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror man kan ha dobbelt statsborgerskap ja;) Hun kan ha pass i både norge og england til 16 år, men må estemme seg etter da..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...