Gå til innhold

Dere med skilte foreldre/svigerforeldre....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kaller dere/barna deres de nye kjærestene til foreldrene/svigerforeldrene deres? Vi venter vårt første barn i oktober, og svigerfar har en samboer som vi har et godt og nært forhold til. Jeg vil vi skal kalle henne bestemor, siden svigerfar skal være bestefar. Svigermor valgte selv at hun ville være farmor, og min mamma er mormor.. Så det blir ingen med det samme navnet:) Problemet her er vel at svigerfar sin samboer er veldig redd for å tråkke noen (dvs min svigermor) på tærne, og er redd for å såre henne ved å være for deltagende i barnets liv.

Blir det rart å kalle henne bestemor uten at hun egentlig er det? Hun vil jo alltid være til stede i barnets liv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morsom problemstilling.....

Her er det:

Farmor og ***

Bestefar og beste eller også noen ganger Bestefar og ***, litt forskjellig.

Mormor og morfar

(*** = navnet på nye kjæresten til svigersene)

Skrevet

Mine forelre er skilt og pappa har ny kone. Men jeg har (pga hennes sjalusi når jeg var liten) et anstrengt forhold til henne. Derfor kalles hun ved fornavn, og det er greit for alle. Min sønn (og kommende barn) vil ikke ha et veldig nært forhold til henne, pappa kommer helst alene på besøk og når han har min sønn på besøk er det han som styrer og steller med han. Så derfor ble det naturlig slik. Dersom den nye kona skulle vært mer intressert og involvert hadde vi kanskje funnet et "kosenavn" som ikke gikk ut over de eksisterende momo eller bestemor.

Skrevet

Mine foreldre er skilte.

Min far er bestefar.

Min mor og hennes mann er mormor og morfar.

Min mann har to barn fra tidligere forhold og jeg har et barn. Når våre barn blir voksne og får barn så vil vi gjerne være et besteforeldrepar. Jeg vil veldg gjerne være bestemor for barna til mine bonusbarn, og det samme ønsker min mann. Dette har vi faktisk snakket om. Våre ekser har nye partnere og disse parene må selv få bestemme hva de vil kalle seg.

Jeg synes dere skal kalle henne bestemor jeg. Dette er helt vanlig i dag og jeg tviler på at du tråkker på noens tær. Skulle noen mot formodning bli litt fornærmet, så går det fort over.

Skrevet

Mine svigerforeldre er skilte, så her er det

bestefar & Kari og besta & Ola. :) Funker greit det.

Kan jo legge til at det var en fæl skilsmisse, med mange års feide. Jeg hadde to barn da de skiltes og de var da 7 og 4 år.

Nå er alt bare bra, alle omgås fint på familietilstelninger. Mange barn har kommet til i ettertid, men alle bruker same navnene på dem :)

Skrevet

Mine foreldre er skilt og svigerforeldre er skilt.

Svigermor er farmor, hennes samboer er *navnet hans* eller Beste*navnet hans*

Svigerfar er bestepappa, han bor i Asia og kjæresten har vi aldri møtt, så hun er ingenting enn så lenge.

Min mamma er mormor.

Min pappa er besse og samboeren hans er *navnet hennes* eller Beste*navnet hennes*

For meg blir det rart å kalle de bestemor eller bestefar. Skal nevnes at det er mye bitterhet, spesielt i min familie, selv om de har vært skilt i over 10 år.

Skrevet

Her er alle skilte.

Vi orker ikke noe sånn halvveisnavn og hvem vet når de finner seg nye partnere også... så her er det:

mormor og ---- navnet på samboeren

bestemor (farmora) og ----- navnet på mannen

bestefar

morfar

bestefaren og morfaren har ikke samboere e.l. Men om de får så vil vi omtale dem med deres navn.

Skrevet

Her blir bestefar (farfar) sin samboer kalt mimi fordi hun blir kalt det av sine egne barnebarn og da har sønnen vår også begynt å kalle henne det. Vi syns det er greit fordi mimi er et nøytralt navn og har hvertfall ingenting med farmor eller bestemor å gjøre, så da er det ingen grunn til at noen trenger å være bitre. Hun har forresten vært bestefar sin samboer siden før sønnen vår ble født. Hvis han hadde flyttet sammen med henne når sønnen vår var noen år, ville det antagelig ikke vært like naturlig å kalle henne noe annet enn ved navn.

Skrevet

mormor og bestefar xxx

farmor og bestefar zzz

farfar og bestemor yyy

Skrevet

Vi har det som deg H.I.

Bestefar har en kone vi kaller Bestemor. Mulig Farmor ikke liker dette...men hva så! Hun bestemmer da ikke dette.

Skrevet

Her er alle skilte.

Mamma blir mor etter eget ønske.

Mammas mann er jeg usikker på siden jeg ikke akkurat har et godt forhold til han.

Pappa bli morfar

Svigermor bestemor

Svigermors samboer blir kanskje bestefar og hans navn

Svigerfar bestefar/grandad

Svigerstemor grandmom

Skrevet

Mine foreldre er skilt og begge har nye partnere. Alle har et kjempegodt forhold til hverandre og jeg er kjempeglad i begge de inngiftede besteforeldrene. Allikevel bruker vi fornavn på dem, uten at det ødelegger noe for forholdet.

Jeg var voksen og utflyttet da foreldrene mine gikk hvert til sitt, så disse nye partnerene har aldri hatt noe "steforeldrestatus" hos meg, dette kan muligens ha påvirket kallenavnvalget noe.

I min manns familie er det dessuten vanlig å kalle hverandre med fornavn, og datteren vår veksler mellom fornavn og farmor/farfar på svigers også.

Skrevet

Første datteren vår ble født like etter at farmor fant seg en ny samboer, og vi sier bare: Farmor og navnet hans. Kunne aldri falt meg inn å kalle ham noe annet, selv om han er fadder til vår andre datter.

Selv ville jeg at svigermor skulle være bestemor, men det ville ikke ho... :o(

Skrevet

Bestemor og bestefar (det er min pappa og hans "nye" kone)

Mormor (er alene/singel)

farmor og farfar

Skrevet

hei,.

jeg har skilte foreldre.. min ste far har ikke noe forhold til mine unger.. så han blir ikke kaldt noe annet enn hva han heter.

men vet det er mange som har navn til denne ste personen om man har nært forhold til ungen.

jeg sa rett ut til mine foreldre den gangen de tok ut skillsmisse at jeg ikke ønsket at mine ste foreldre skulle få et eget kalle navn ovenfor mine unger..

de har respektert dette valget.. jeg ønsket ikke detta da jeg er veldig for å kunn ha kalle navn på biologisk familie.. (foreldre som har byttet partner noen ganger, hver gang sier de at dette er ekte kjærliget)

så lenge dere har bra kontakt med denne personen så er det jo ikke noe problem i det så lenge dere ønsker det... hun tråkker jo ikke på noen...

hun vil jo være der like mye for barnet uansett om hun har kallenavn eller ikke..

lykke til

Skrevet

Mine foreldre skilte lag da jeg var 16 år, har aldri hatt noen stefarfølelse for min mors mann, MEN da han ville være morfar for min datter så kunne jeg da ikke nekte ham det. Han er en kjempeflink morfar!

Jeg synes dette bør være opp til besteforeldrene og deres partnere. Er det snakk om en ny partner som dukket opp for et år siden, så kan jeg skjønne det. Men de som har vært sammen i årevis vil jo være en like viktig ressurs i livet til barna som mannen/kona, selv om blodsbåndene skulle tilsi noe annet.

Bitre ekser som prøver å ødelegge familieidyllen får man bare overse sier nå jeg. Kona til din svigerfar vil som du sier ha en bestemorrolle, så hvorfor ikke la henne få være det.

Skrevet

Gutten vår har det slik:

Mormor og Morfar - mine foreldre er ikke skilt.

Farfar og navnet på samboeren - har ikke mye kontakt med dem.

Farmor og Bestefar - Svigermor og "stesvigerfar" som vi har mye kontakt med. Stefaren til sambo stiller mye opp for oss og jeg ser på han som min svigerfar, ble derfor naturlig å la han få et kallenavn. Vi spurte han selvfølgelig om det var greit for han, og det ville han gjerne.

Skrevet

okei:) Da blir det nok bestemor og bestefar på svigerfar og hans samboer. Har jo prøvd å spørre henne hva hun selv vil, men hun svarte bare at hun uansett ville være der og stille opp så mye vi ønsker, men at hun var redd for hva min svigermor ville si (har vært en bitter skilsmisse og mye krangling mellom svigermor og svigerfar, og hun nekter å ha kontakt med han). Hva svigermor mener om dette, betyr jo litt, for jeg vil jo ha et godt forhold til alle sammen.. Foreldrene til sambo til svigerfar kommer nok også til å være oldemor og oldefar tror jeg, vi har jo mye kontakt med dem:) Og babyen er jo heldig som får så mange rundt seg:)

HI

Skrevet

Hos oss er det:

mormor (min mor) og bestefar (min stefar)

bestefor (min svigermor, som ikke likte tanken på å hete farmor)

morfar (min far) og mimmi (min stemor, som selv kom opp med navnet)

oldemødrene heter "oldemor i *stedsnavn*"

Tok litt tid å komme inn i det, men det funker.

Skrevet

Ingen skilte i våre familier, så slike kjedelige problemstillinger slipper vi. Takk og lov.

Skrevet

Jeg løste dette glatt ved å la de løse det selv:)

Ektefellene til mine foreldre presenerte seg med eget navn til barnet. (og begge sier at ungene mine er nesten barnebarna deres, har bilder av ungene på jobben og har kontakt med meg og barna uavhengig av den de er gift med:)) Mannen til svigermor kaller seg selv "besse", synes å huske at han spurte om hva min far og mammas mann kaller seg før han kalte seg dette, men ingen tror de går i veien for hverandre såvidt jeg vet. Den ene blir ikke noe mindre viktig for ungene, bare fordi den andre også er viktig...Hvis du skjønner:)

Skrevet

mormor og bestefar ***

morfar og bestemor

farmor og bestefar ***

Skrevet

Svigers er skilt og gift på nytt, så de kalles Farmor og bestefar og Farfar og bestemor. Mine foreldre er mormor og morfar. Enkelt og greit.

Skrevet

Her er vi alle fra delte familier : )

Min biologiske far kalles bare "faren min" (har ikke sett han siden var 5).

Stefar er pappa.

Hans foreldre er farmor og farfar mens biologiske fars mor og nye mann (nå død) er bestemor og bestefar. Mammas foreldre var mormor og morfar (døde nå : (. Savner de sånn).

biofars biofar kalles bare ved navn, da bare har snakket med han på telefon 2 ganger og hans nye kone(-r) vet jeg ikke navnet på en gang (bor i et annet land og har aldri snakket med de).

Sambos foreldre er også skilt (da han var voksen) og han kaller sin fars nye ved navn.

Våre barn kaller hans far for granddad og hans nye kone for nanna, mens sambos mor er grandma.

Så har jeg "ferieforeldre".(venner av familien som jeg bodde mye hos i ferier da var liten). De kalles bestemor og beste av våre barn.

Forvirret? Man kommer inn i det. Har barna en farmo/far og mormor/far kan o de nye kalles bestemor/far? Eller en av de andre variantene som ikke er i bruk. De vil jo (helst?) ha en tilhørighet i familien etterhvert de også...

Ser nå at det ser ut som bifars biofar er bigamist. Han giftet seg 2 ganger etter bestemor, men bar e med en av gangen da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...