Gå til innhold

Noen med erfaring med Steinerbarnehagen?u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest en bok om steinerskolen og steinerbevegelsen, etter å at en god venninne av meg har gått gjennom et helvete etter å ha gått i steinerbarnehage og skole. Anbefaler den til alle som vurderer steinerskole og barnehage.

Den heter: Det de ikke forteller oss - steinerskolens okkulte grunnlag.

Skrevet

JA, for den boka er helt objektiv, ha ha! :)

Den er delvis en privat hevnaksjon fra forfatteren, så den bør ikke vektlegges så altfor tungt. Det betyr ikke at det ikke finnes folk som har vært uheldige på en steinerskole/barnehage. Men tenk om man skulle samlet alle negative erfaringer fra offentlig skole, tenker man kunne fått samlet inn en hel del der også, og sikkert en større prosent!!

Anbefaler steinerbarnehager! Det er en helt annen stemning der, varm og god. Barnet får lov til å være noe lenger i en drømmende atmosfære. De er opptatt av at barn lærer ved etterligning, de raker, baker brød, lager suppe osv, og barna får være med. De synger mye, og feirer de ulike årstidene, med hver sin stemning.

Skrevet

De små barna suger til seg stemninger, og omgivelsne sine, derfor er de opptatt av at det som "gis" barna (av opplevelser, mat, omgivelsene) skal være kvalitet, vakkert, og gjerne naturlige materialer, økologisk mat, osv.

Skrevet

Ja, det var det jeg trodde også. Og det virker veldig hjemmekoselig og flott hos de stor barna. Men hos ettåringen min så er det ingenting som skjer. Det er vel begrenset for hvor mye frilek/ansvar for egen lek ei lita tulle på ett år kan ha?

Skrevet

Nei, det er ikke begrenset:) En ettåring trenger vel mest trygghet og omsorg, og muligheter til å utforske verden. Bare tenk på det å plutselig være sammen med så mange ukjente mennesker og det å bevege seg ute i den store verden uten mor/far. For meg er en ettåring nesten en "baby".... Hva tenker du skulle skje for en ettåring,da? Hva ville du ha funnet på om hun var hjemme hos deg?

Skrevet

Hvis hun var hjemme hos meg så ville jeg brukt sunn fornuft, gått ut i finværet, gjerne en tur ut i regnværet også, men jeg ville ikke pakket "babyen" inn i regntøy for å sette henne i sandkassa tredje gang i løpet av en uværsdag. Jeg ville tatt henne på fanget for kos og omsorg, kanskje bladd litt i en bok, latt henne pusle litt for seg selv, men vært tilgjengelig og tilbudt omsorg når hun trenger det. Jeg klarer ikke helt å se det "hjemlige" i på denne småbarnsavdelingen. Her skal barna bare være ute!

Skrevet

Hm,-ja det hørtse jo veldig spesielt ut. Ville vel heller trodd at de gjorde de tingene du beskriver...Spør dem,da vel?

Skrevet

Ja, det har jeg gjort. Men de synes det er enklere om barna er ute. Bruker ord som forutsigbarhet og at barna sanser bedre ute. For meg utelukker dette likevel ikke en eller annen form for en hjemmehyggelig atmosfære. Et hjem i hverdagen består da av så mye mer enn å bare være ute! Jeg synes selvfølgelig at det er bra at barna er ute, men synes det kan bli litt vel mye.

Skrevet

Jeg har hatt en del kontakt med en stor gruppe som har gått steinerbhg og steinerskole hele eller deler av barndommen sin. Hvordan de opplevde det varierte veldig... og var veldig avhengig av hvilke personer de hadde som lærere og kontaktpersoner.

Noen følte det som misjon om antroposofi, noen følte de ikke ble fulgt opp fordi de som individer skulle utvikle seg i eget tempo osv. Og noen hadde gode erfaringer. Det virket som om de sosiale ulikhetene som man kommer inn med ble mye sterkere reprodusert hos disse enn de som gikk i offentlige skoler og bhg. Kanskje pga individsynet de formidlet, eller kanskje pga lite kontroll med de pedagogiske ansatte. Eller kanskje de bare var uheldige.

Sånn det var dagens innspill fra meg. De fleste jeg har hatt kontakt med hadde gått steinerskolen også.

Skrevet

Alltid vanskelig å svare på slike spørsmål fordi alle barnehager/skoler er forskjellig på tross av lik idelogi.

Steinerbarnehagen vår er en fantastisk varm, tilstedeværende og omsorgsfull barnehage. Helt unik!

Vi har barn i Steinerskolen og skulle ønske de gikk i den offentlige skolen.. men vi lever i en mine, dine og våre familie -så det er ikke bare opp til oss hvor barna skal gå på skole.

MEN Steinkerbarnehagen er helt super og viser virkelig gjep til den den offentlige barnehagen. Den er en ener!

Skrevet

Ja, det kan så være. Og det var vel på grunn av dette inntrykket vi valgte Steinerbarnehagen til barnet vårt også. Men jeg synes som sagt ikke det er riktig at barna bare skal være ute, og nå savner jeg nesten litt ukeplan med musikkstund, turdag og små aktiviteter tilrettelagt for barna. Dette her minner mer om oppbevaring enn om en barnehage med en ideologisk forankring. Vi har mulig bare vært uheldige, og jeg det er trist å kjenne på at forventningene ikke er innfridd.

Skrevet

... var for meg og barnet mitt en skikkelig nedtur.

Dette var ene og alene på grunn av en udugelig, pedagogisk leder.

Fra avdelingen vår, var det mange foreldre som tok barna sine og flyttet/byttet gruppe, på grunn av denne personen. Jeg valgte å gå i dialog, noe jeg på vegne av mitt barn, angrer for at jeg gjorde idag. Barnet hadde ikke godt av det. 'Likevel, barnet mitt har idag begynt på Steinerskolen, og trives veldig godt. Vi er kjempefornøyd med både lærere og det pedagogiske opplegget. Har havnet i en hyggelig foreldregruppe og kommunikasjonen med skolen fungerer utmerket! Steinerskolen er fantastisk og fargerik, bare synd at det finnes personer der som bærer med seg altfor mye "mørke"...

Når det kommer til den boka du har lest, håper jeg du innser at den ikke er så veldig nyansert...

Skrevet

Jeg har erfaring med Steinerbarnehagene gjennom PPT.

Det jeg har å utsette på dem, er at ideologien om å la barn utforske selv og utvikle seg i sitt eget tempo er sikkert flott for de barna som er A4, men for barn som trenger hjelp til å samle seg om noe, til å velge, til å utvikle seg i en hensiktsmessig retning, som trenger å trene på noe, som trenger forutsigbarhet og tydelige rammer, så er ikke Steinerbarnehagen god.

Det er helt sikkert noen Steinerbhg som er gode på dette også, men de jeg har vært i har vært for "utflytende" og med for utydelige voksenroller til å være gode for barn med problemer som lærevansker og sosiale vansker.

Skrevet

Vi har også tenkt å sende barna våre på Steinerskolen, vi har brukt lang tid på å sette oss inn pedagogikken og kritikken av denne. Vårt inntrykk er at kritikken i hovedsak går på antrosofien og ikke på pedagogikken. Rudolf Steiner var en mann med mange meninger, og det er ikke vanskelig å finne en rekke sitater som er vanskelige å svelge for noen og enhver. Men det er likevel ikke det samme som at pedagogikken ikke har noe for seg og noe å bidra med. De har gode resultater å vise til når det gjelder andel elever som tar høyere utdanning, og trivsel og samhold på skolene står sterkt. Dette betyr mye for oss foreldre når vi skal prøve å velge på vegne av barna våre.

Jeg vet at barnehagene i utgangspunktet ikke har hatt noen tilbud til barn under tre år, men de har imøtekommet behovet fra samfunn/foreldre om plass også til de minste barna. Jeg ser poenget med at pedagogikken kan virke noe fjern i forhold til en ettåring, og at et så lite barn kan sanse og ha trygge og forutsigbare dager like godt i en kommunal barnehage som en Steinerbarnehage. Sansing, trygghet og forutsigbarhet er selvfølgeligheter i forhold til så små barn, og hverdagen til de minste barna kan fremstå som noe utydelig.

Skrevet

Klarer du å gi meg et lite hint om hvilken barnehage dette er snakk om? Minner litt om situasjonen vår så jeg ble litt nysgjerrig på om vi har med samme barnehage å gjøre.

Skrevet

Steiner-ideologien har hele tiden vært imot at barn under 3 år skal gå i barnehage, det er nok derfor de ikke helt klarer å skape et tilfredstillende tilbud for de minste.

Skrevet

Har en nær venn som jobber i en Steinerbarnehage (han er "vanlig", dvs. en helt vanlig assistent, ikke utdannet eller tilhanger av Steiner-greierne). Jeg synes det høres ut som en bra barnehage for barn. Tror det blir større forskjeller på vanlig skole og Steinerskolen. I Steinerbarnehagen spiser barna sunt, noe som ikke kan være negativt. Ellers er jo de ansatte på jobb for å passe på barna. Barna er jo ikke helt frie der. De ansatte setter ikke i gang alle barna med ulike aktiviteter for å oppholde dem, men lar dem holde på med alt mulig de ønsker å leke med.

Skrevet

Men utgangspunket til en ettåring og en femåring er så totalt forskjellig. Og mitt inntrykk er at ettåringen faller litt igjennom i en hverdag som i all sin forutsigbarhet heller blir pregløs og intetsigende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...