Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #1 Skrevet 24. august 2010 Jeg fikk epidural på barn nr 4, etter å ha hatt 2 fødsler uten smertestillende, og en fødsel ved bruk av lystgass som smertestillende. Da jeg hadde epidural forsvant riene, og smertene under åpningsfasen, MEN smertene kom for fullt, uten at kroppen var forberedt på det da babyen kom såpass langt ned at jeg kjente trykketrang.. I de tre første fødslene, der epidural ikke ble benyttet, var åpningsriene smertefulle, men trykkeriene ikke var så vonde, de gav meg liksom en helt uvantet kraft, selv om det seff var vondt da ungen var på vei ut altså.. Mitt spørsmål er da: har noen opplevd å være smertefri av epiduralen også under utdrivelsesperioden? Eller er det vanlig å få store smerter når baby er såpass langt ned, vanlig at epiduralen ikke funker så langt ned liksom? Jeg har kanskje en mistanke om at jordmora skrudde ned epiduralen en del under denne fasen, men det er først nå nylig dette har slått meg..Hadde forøvrig ei helt forferdelig jordmor.. Håper noen kan svare!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #2 Skrevet 24. august 2010 En fødsel vil ALDRI bli helt smertefri, selv med epidural. Det er helt normalt at man har smerter under pressriene.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #3 Skrevet 24. august 2010 Jeg kjente ikke pressriene heller... Som jeg svarte i en annen tråd, så kjente jeg så lite at jeg ikke fikk presset, og de måtte "inn og hente" med vakuum. Kjente ikke revning og klippng heller - før etterpå... grøss.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #4 Skrevet 24. august 2010 Legen som satte epiduralen på meg, sa at den ikke gjorde pressriene mindre smertefulle. Og det stemte.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #5 Skrevet 24. august 2010 Huff, det er vel både fordeler og ulemper med å ikke kjenne noe da, skjønner jeg.. Har selv opplevd at barnet ble tatt med sugekopp, klipping etc, så vet det er stor forskjell på formen etterpå med og uten sying!! HI
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #6 Skrevet 24. august 2010 Hei Mine pressrier var ikke vonde, bare kjente at jeg måtte presse. Imidlertid var åpningsfasen helt jævlig på slutten selv med en god epidural. Men babyen satt høyt oppe og dryppet gikk på max mens epiduralen satt godt i bekkenområdet, så antagelig derfor. Etter de 2,5 timene i helvete på de siste cm var det helt ok med smertefrie pressrier:)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #7 Skrevet 24. august 2010 Tror ikke jeg hadde noe særlig nytte av epiduralen i det hele tatt... Hadde vondt hele tiden selv etter jeg fikk den under åpningsfasen og kom meg igjennom riene med lystgass. Pressriene var vanvittig vonde, men holdt på i bare 15 minutter så det gikk egentlig ufattelig greitt. Måtte bare sy 2 pyntesting Normaltstort barn på 3700g. Har mer eller mindre bestemmt meg for å droppe epidural denne gangen, for jeg hadde ingen effekt av den og jeg er livredd for stikket. Men nå må jeg klare meg uten lystgass også, siden mitt nye sykehus ikke tilbyr dette desverre For dere som har prøvd både med og uten lystgass - er det stor forskjell?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #8 Skrevet 24. august 2010 Jeg synes det er vanskelig å svare på om det var stor forskjell med og uten lystgass.. med mine to første hadde jeg bestemt meg for å ikke ha noe som helst av smertestillinde, og det gikk veldig fint, men smertene fordelte seg da over ca 5-6 timer begge disse gangene. Med nr 3 var alt over på under 2,5 timer, og jeg opplevde da smertene som mye mer intense, og pausene (hvilke pauser?) var ikke noe å puste seg opp på.. Benyttet da lystgass, og hadde utrolig god effekt av det. 4. gang benyttet jeg meg som sagt av epidural, men da opplevde jeg pressriene som mye vondere enn de gangene jeg ikke hadde epidural..Brukte lystgass siste fødsel på slutten. HI
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #9 Skrevet 24. august 2010 jg hadde epidural og hele fødselen var smertefri... egentlig helt tullette...
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #10 Skrevet 24. august 2010 Pressriene gjorde ikke vondt etter epiduralen min var satt.Jeg rakk såvidt å få epidural sist,og kjente GOD forskjell før og etter.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #11 Skrevet 24. august 2010 Epiduralen var en velsignelse for meg. Fra den begynte å virke til sønnen min var ute gjorde det ikke vondt i det hele tatt. Kjente presset, men ikke noe mer enn at det kjentes ut som at jeg måtte på do.. Gjorde vondt det ene øyeblikket idet hodet kom ut, men det gikk jo over like fort igjen, kjente bare at det strakk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå