Gå til innhold

Dere som har brukt epidural..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere benyttet dere av epidural en gang til? Fortell gjerne litt mer om hva dere syntes..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten tvil brukt det en gang til.

Man kan si hva man vil om å føde naturlig, men når smerten kan lindres så til de grader sier ikke jeg nei takk.

Den var ikke vond å sette og når den settes riktig beholder en full førlighet i beina og kan bevege seg akkurat som ellers.

Da det var tid for å presse kjente jeg fint når det var tid og hadde full kontroll.

Skal ikke si at det ikke gjorde noe vondt i det heletatt med epiduralen for litt kjentes.

Den tar riene, men det at bekkenet vier seg ut kjentes godt. Følesen jeg satt igjen med var ikke direkte vond bare veldig ekkel. Men uten tvil bedre enn de sinnsyke riene.

Nå ble jeg igangsatt så det kan nok være at det gjorde det ekstra ille.

Skrevet

Fungerte perfekt, fjernet all smerte og gav ingen problemeri ettertid. Planla å brukedet ved neste fødsel også, men da gikk detså fort og lett at det ikke var nødvendig.

Skrevet

Min epidural fungerte litt for bra, fødselen stoppet litt opp og jeg kjente ikke pressrier eller noe. Så de måtte inn og hente med vakuum.

Men jeg ville valgt det om igjen, for de åpningsriene jeg hadde før jeg fikk epiduralen var helt grusomme. (fødselen ble satt i gang)

Skrevet

Ja! Epidural var himmelen for meg. Hadde rier i 34 timer, de siste 2-3 timene fikk jeg epidural, og det var helt herlig. Da fikk jeg slappet av litt før pressriene kom. Jeg trodde det skulle være veldig vondt å ubehagelig å sette den, men det kjente jeg ikke. Var mest opptatt med å få dempa smertene..

Så for min del var det veldig bra, og skal sikkert ha det neste gang :)

Skrevet

Da jeg fikk sønnen min fødte jeg på fødestuen på Tønsberg sykehus. Der får du ikke epidural, men det var jo mitt eget valg. Tok "vepsestikk" og syntes det funket godt, men på slutten var ikke efekten der lenger.

Grunnen til at jeg spør er fordi det er kanskje så mye 95% sjangs for at jeg blir nødt til og bruke det denne gangen. Er gravid med tvillinger og dersom jeg velger og føde vaginalt er rådet og benytte seg av epidural fordi sjangsen for at det ender i keisernitt er større når det er to. Velger jeg planglagt keisesnitt vil jeg også måtte benytte meg av epidural.

Har egentlig helt skrekken.. noe jeg ikke helt forstår på en måte.

Men for dere her, funket epiduralen på første forsøk eller måtte noen av dere få den satt flere ganger?

Hi.

Skrevet

Ville IKKE valgt det igjen. Fikk epidural ved min første fødsel, alt stoppet opp... smertene forsvant riktignok, men det gjorde riene også. Så jeg ble satt på drypp, og da gjorde riene vondere enn før epiduralen. I tillegg mistet jeg pressrier, så de måtte dra ut med vakuum. Ikke særlig behagelig. Brukte til sammen 18 timer på fødselen.

Med nr 2 hadde jeg ikke bedøvelse, og da gikk alt på skinner. Pressriene ble enorme, og jenta var ute iløpet av 4 minutter fra første pressrie. Brukte til sammen 4 timer på fødselen.

Skrevet

Jeg har samme erfaring som første 21.45.

Deilig med epidural!

Skrevet

Fødte begge ungene med epidural. Første gangen sluttet den å virke, og jeg burde fått ny, men dessverre tolket jordmor fødselsforløpet feil og trodde jeg skulle føde når som helst. Det gjorde jeg ikke, gitt. Hvis epiduralen slutter å virke,skal du ha ny!

Skrevet

Hva er det du er redd for mtp epiduralen HI? Jeg ville tatt dette opp med JM, evt skrevet et fødselsbrev hvis det kan lette litt på nervene :)

Skrevet

Jeg hadde epidural, og skal aldri ha det igjen! Ble kjempedårlig og jeg syns den ødela fødselen helt.

Skrevet

Nei. Brukte på 1, men ikke 2. Det var godt å få epidura med nr1, men jeg hadde en mye bedre opplevelse uten med nr2. Blir det nr.3 å håper jeg uten da å.

Skrevet

Er det jeg på en måte er litt usikker på. Har liksom ingen konkret grunn til at jeg er redd for det. Har aldri hatt noe problem med nåler før, ingen problem og ta blodprøve eller vaksiner. Nå er jo selvfølgelig epidural noe litt annerledes.

Kanskje jeg er ubevist redd fordi nålen skal så langt inn, for at den skal treffe feil, at noe skal gå galt og at disse putene som ligger mellom ryggvirvlene skal bli skadet.

Svigerinnen min måtte få satt epiduralen 3 ganger før den tok efekt, men hun har sagt at eneste problemet hun hadde med det var at det tok lenger tid for henne og få efekten.

Nei er igrunn veldig usikker.. forstår det ikke helt. Men jeg ville heller hatt smertene fra forige gang en gang til enn og fått satt en epidural. Men det virker som om at det ikke blir noe alternativ for meg.

Hi.

Skrevet

Jeg elsker epidural:-D Det er ett fantastisk legemiddel:-D Om skjebnen vil ha det til at jeg føder flere barn så SKAL jeg ha epidural igjen.

Man får med seg fødslen sin.Ikke bare smertene,men alt det andre.

Man kan holde fokus på å føde ett barn og tankene rundt det,ikke bare pusting og smerter.

Epidural er rett og slett GULL.

Skrevet

jeg hadde epidural da jeg fødte vår første..

...og jeg skal ALDRI ha det igjen... rett og slett for at jeg kjente ingenting! All smerten forsvant... følte meg snytt i ettertid.. hadde ikke født "på ordentlig" følte jeg.

Med nr. 2 fødte jeg uten noen smertelindring... ikke lysstgass eller noe. Denne gangen kom barnet som stjernekikker, så ja det var vodt, men absolutt verdt det :) :)

SÅ null smertelindring nå når jeg skal føde nr 3 heller :)

Vi er skapt for å føde.... og blir smertene for store, så er det bare å tenke det JM min fortalte meg: "ingen av disse smertene er farlige, men helt naturlige"

Skrevet

Ja, skjønner hva du mener HI. Vi alle har vel en angst for det som er ukjent og fantasien vår er ofte flink til å tenke ut hva som kan gå gale :)

Jeg ville snakket med JM om dette slik at du fikk bearbeidet frykten din før du skal ut i ilden :)

Lykke til :) Det aller, aller største oddsen er jo at det vil gå helt knirkefritt :)

Hilsen 22:24

Skrevet

Ja blir nok litt bedre etter at jeg får snakket med en jordmor som kan snakke med igjennom det forsjellige :).

Takk takk og takk for svar :).

Hi.

Skrevet

Du kan ikke sammenligne enlingfødsel og tvillingfødsel når det gjelder epidural!

Jeg hadde tvillingfødsel for 10 mnd siden, selvfølgelig med epidural.

Tok den først og fremst for barnas skyld, og takk for det.

Hadde jeg ikke hatt epidural så hadde jeg endt opp med en vaginalfødsel og et haste keisersnitt.

Når en føder to så kommer barna først og begges morkaker etterpå.

Det som skjedde meg var at da nr 1 hadde kommet, løsnet morkaka, men den hadde grodd sammen med morkaka til nr 2.

Nr 2 lå forsatt i magen, og mistet nå surstoffet sitt.

Legen tok armen inn i fødselskanaken og dro babyen ut uten rier, det kan de ikke gjøre uten epidural.

Gutten kom uten en lyd helt blå og slapp til verden, men kviknet fort til i kuvøse.

Hadde jeg ikke hatt epidural hadde det tatt lengere tid og det var verdifull tid vi hadde mistet.

Jordmor sa etterpå: "Nå skjønner du hvorfor jeg ville du skulle ha epidural, vi vet aldri hvem som virkelig trenger den under en tvillingfødsel."

Anbefaler på det sterkeste epidural ved tvillingfødsel.

Men, hadde jeg ventet tvillinger igjen ville jeg kjørt harst på ks, føler for mye kan skje under vaginalfødsel.

Lykke til videre i svangerskapet.

Skrevet

Takk for svar anonym over her :).

Ja absolutt man kan "forvente" at mye mer kan gp galt når en skal ha tvillinger. Dersom det er til det beste for barna mine vil jeg selvfølgelig velge det. Må nok bare bli litt snakket igjennom det og bli litt betrygget av jordmor for at jeg skal miste litt av skrekken min.

Hi.

Skrevet

Jordmor snakker deg gjennom det.

Var det hun var tydligst på når jeg gikk gravid, og det å ta det med ro da!!

Hvor langt er du kommet?

Lykke til videre er kos med tvillinger.

Dobbel kos, men ikke dobbelt slit.

Skrevet

Er enda bare i uke 16 så er jo noe tidlig og begynne og tenke på det. Men er samtidig greit og ha alt klart for seg :). Skal på ordinær ul nå 16 neste mnd, så tenker jeg spør om de kan sette meg opp til en privat samtale med en jordmor da :).

Ja blir dobbel lykke og gleder meg bare masse nå som jeg har vendt meg til tanken om at det er to :).

Hi.

Skrevet

Vil nå tro at sykehuset tar over alle kontroller fra uke 20.

Jeg gikk til jordmor/lege på sykehuset fra uke 7, heldig med den.

Du blir vel sykmeldt snart også?

Du får pratet masse med jordmor innen fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...