Gå til innhold

Hvor vanskelig er egentlig sykepleierutdannelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat begynt på første året, og får litt angst her.. redd for å stryke i praksis, ikke klare eksamenene osv:/ Alt er nytt og skummelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rent akademisk er det ikke vanskelig, men pensum er stort og du må legge tid og krefter i studiet hvis du har tenkt å bli en god sykepleier (og det tror og håper jeg du har).

Du kan også surfe gjennom med et minimum av arbeid, men da vil du nok slite når du begynner i yrket.

Hilsen ferdigutdannet i 2006.

Skrevet

Jeg er så redd for å stryke i praksis, de sier det er noen hvert år som ikke består praksisen på skolen jeg går:/

Tror jeg bare er litt overveldet nå i starten. Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne å lese heller. Anatomiboka er mildt sagt overveldende!

Skrevet

Begynn å lese aktuelt pensum til forelesningene, mens du er i praksis er det fint å lese sykdomslære ettehvert som du kommer borti sykdommene, da er det mye lettere å lære stoffet.

De som stryker i praksis gjør stort sett en av to ting: 1. Tar ikke ansvar for egen læring (kommer ikke på jobb, leverer ikke skriftlige arbeider eller følger ikke ukeplanen sin) 2. Viser manglende respekt for pasienter/yrkesetiske retiningslinjer.

Om du møter når du skal, gjør de skriftlige arbeidene og tar ansvar for egen læring, samtidig som du viser respekt for pasient/pårørende og kollegaer stryker du nok ikke i praksis første året. I andre og tredje året forventes det også at du viser at du har kunnskapene som trengs og ikke minst: kan bruke kunnskapen konstruktivt, det som ofte kalles å ha et klinisk blikk.

Dette går nok helt fint om du er innstilt på å jobbe og lære.

Skrevet

Skal prøve så godt jeg kan å jobbe meg gjennom studiet, akkurat nå virker bare de 3 årene veldig langt frem i tid:) Tenker på alt jeg ikke kan som vi skal kunne etterhvert og blir litt stressa.

Skrevet

Som du sier er 3 år lenge, så du kan nok lære deg det aller meste i løpet av disse årene :)

Skrevet

Takk for tips, er selvsagt innstil på å jobbe og lære:)

Skrevet

Stress helt ned. Ting er skumle i starten. Men sug til deg alt av info, prøv å få lest mest mulig av pensum, og tileggsliteratur. Gjerne skjønnliteratur, mye enklere å koble teori opp til praktiske eksempler

Når praksisen begynner. Spør Spør! Spør erfarne hjelpepleiere, sykepleier og leger om ting du lurer på. Bedre å spørre nå, enn å stå å klø seg i hodet når man er ferdig og står alene ute hos en bruker feks i hjemmesykepleien

Et annet tips: Kjøp deg en liten notisbok som går i lomma. Noter ned ord og uttrykk du kommer over, les over disse på kvelden før du sovner:)

SPL= sykepleier

vi er en stolt og sterk yrkesgruppe:)

send en pm hvis du vil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...