Gå til innhold

HJELP - jeg har spist fetaost!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jadda - så måtte angsten ta meg! Har lest/ hørt osv at fetaost stort sett er trygt å spise (så lenge det er pasteurisert). ELSKER simpelthen fetost i salater osv, og spiste fetaost fra Arla senest i dag. Så leser jeg link til nye retningslinjer for kost for gravide her på BIM - og nå viser det seg altså at fetaost tvert i mot står på listerialista som er fyfyfy!! Er det mulig! Plutselig husker jeg nå hva jordmora sa første gang jeg var på sv. kontroll, og hun ramset opp kostholdsråd og fy-mat osv - som jeg selvfølgelig for lengst både hadde satt meg inn i og allerede fulgte mer eller mindre slavisk. " -Ja, vi har faktisk noen tilfeller hvert år (listeria og toxo) - selv om sannsynligheten er liten for at barnet skal bli smittet. Men hvis man har sett en unge bli født med listeria en gang, ja så forstår man hvorfor det er grunn til å være hysterisk på akkurat det". Jeg tenkte jo ikke at det gjaldt meg/ var noe jeg behøvde å bekymre meg over - jeg spiser jo ikke salami engang!

Noen som vet hvordan listeria kan skade fosteret (vet at kan føre til spontanabort) - men hvilke fosterskader og hvordan kan man "se" det (sånn som jordmora insinuerte? Er nå i uke 33 - er det fortsatt like farlig dersom fosteret skulle bli smittet?

Blæ, er vel sikkert heller ikke bra at jeg nå sitter å bekymrer meg:-P men hvordan la være lissom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les på matportalen.no. Man kan faktisk spise det meste som gravid.

Skrevet

Er ikke Arlas fetapst pasteurisert da? Mener å huske den skal være det.

Skrevet

Det viste jeg ikke. Spise fetaost flere ganger i svangerskapet jeg. Har fått en frisk og velskapt gutt:) Det er jo upasteuriserte produkter en skal holde seg borte fra, såvidt jeg har fått med meg ihvertfall. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Men gå inn på matportalen. Leste mye der når jeg var gravid:)

Skrevet

Fetaost skkal da ikke være farlig...aldri hørt noe om det. Spiser masse av det da jeg har høt at det er bare å spise. Holde seg unna muggoster og mykoster bare.

Skrevet

Da jeg gikk gravid for et år siden var fetaost av pastaurisert melk helt kosher for gravide. Sjekk matportalen.no, men selv om det eventuelt står der er det ikke noe å få panikk over. Grekere spiser fetaost daglig og det blir da barn på dem også ;)

Skrevet

Jeg fant ikke noe om fetaost på matportalen sånn i farta ... så jeg tror du kan slappe av :)

Skrevet

Sjekket slavisk all innholdsfortegnelse på oster og alt mulig. Arla tror jeg var trygg, at den var pasteurisert? Les på pakken du, så finner du det nok ut..

Skrevet

Ikke for og være stygg, men tenk på alle som føder barn i U landa, som ikke har peiling på hva som er " rett og galt " i matveien, og som ikke har tilgang på hverken vitaminer eller bra mat osv.

MEN ja, det er mange matprodukter man skal helst holde seg unna når man er gravid, men tror nok ikke det er krise om du har

" gått på en smell " av og til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...