Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #1 Skrevet 24. august 2010 Reagerer på enkelte ting i barnehagen. Kan lage en liten liste; - Idag hentet pappan henne. Hun satt mutters alene i sandkassen mens den voksne snakket med en annen voksen. Mini hadde imgen votter på, det blåste masse og hun var iskald Ullbuksen jeg sendte med for et par dager siden var det hull i på begge knærne. ( Sånt kan jo fort skje da egentlig). I tillegg var hun veldig skitten rundt munnen, så regner med hun hadde spist sand! - De lar henne sove veldig lenge, om ikke vi sier ifra ( 3 timer på det meste, hun er 19 mnd så synes det er unødvendig siden det går utover nattesøvn) - Små ettåringer på avdelingen er innimellom alene på lekerommet når hun blir hentet mens den voksne er oppe el. - Når det er sagt så hender det ofte det kun er EN voksen på ti unger ved hentetid, fem av de er ettåringer. 10 unger totalt i barnehagen, en på hver avd. Nå skal de tom utvide avd med enda 5 unger.. - En dag satt han ene med laptopen ved leveringstid mens ungene lekte. - De lar barna være ute uten jakke og lue når det er litt sol, men en del vind i tillegg.. - Hentet bebs en dag en time før stengetid. En voksen var alene med alle ungene. Ene ungen i vogna gråt fordi han hadde våknet, en annen satt i fanget og gråt fordi han var blitt syk også måtte jo de andre ungene holdes øye med og. Den ansatte måtte rope på datteren sin for hjelp siden den andre ansatte ikke var der. Kanskje vi overreagerer litt, eller? Synes noe er bagateller. Men enkelte ting slik som at barna må ha votter og lue på når det blåser kald vind er da ganske opplagt? Eller ikke la de sitte alene når de voksne ikke ser de? Vi bytter bhg snart, og er egentlig ganske glad for det.. Er veldig dårlig å si ifra om slike ting :/
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #2 Skrevet 24. august 2010 Fant ærlig talt ingenting jeg reagerte på her.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #3 Skrevet 24. august 2010 Jeg forstår ikke hva som skal være galt her....høres helt normalt ut. Har du vurdert å bedre kommunikasjonen med barnehagen? Det er faktisk bare å gi beskjed at barnet f.eks aldri skal sove etter 13.00 eller vekkes innen da eller at barnet kun skal sove 30 minutt og alltid vekkes etter det. Er ikke noe problem hvis du kommuniserer skikkelig med barnehagen. Ellers er det da helt normalt at små barn sitter alene på gulvet og i sandkassen og spiser sand...hehe. At de ansatte bruker tiden sin på både pass av barna og arbeider på PC samtidig viser bare at de er effektive i jobben sin, det er ikke uvanlig å måte kombinere dette for å få et godt pedagogisk opplegg til barna. At det er få ansatte ved åpning og stenging er helt normalt og slik må det være hvis de skal ha "normale" åpningstider.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #4 Skrevet 24. august 2010 Du regner vel ikke med at de skal ta VOTTER på ungen ? Det er enda august. Tenkt bare til vinteren da... At ungene blir skitne rundt munnen, er sånn det er. Selvsagt må dere si hvor lenge dere vil hun skal sove. Om ikke lar de henne sove til hun våkner. Synes ikke det andre er noe særlig graverende heller jeg da. Lapptop brukes i jobbsammenheng, og man kan fint holde øye med ungene samtidig ja. Det gjør jeg hjemme rett som det er. Ungene må lære å leke selv, de boksne passer på - men kan gjerne gjøre andre ting samtidig.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #5 Skrevet 24. august 2010 - Helt normalt å sitte alene i sandkassa, det er jo ikke en ansatt pr barn, og det hender også at personalet må snakke sammen. At det eer hull i ullbuksa er igrunnen ikke personalets feil, med mindre de har klippet i den med saks, men noe som er ditt ansvar å passe på. Alle barn spiser litt sand. Barneleger kaller det gjerne "barnas eget vaksinasjonsprogram", og det er ikke særlig mye å reagere på. Ingen barn liker å ha votter på. Vend deg til at de forsvinner like fort som de blir dratt på. Hvor bor dere forresten? Ullbukse og votter i august? - Snakk med dem om søvn om dere ikke får lagt henne om kvelden. Inntil du setter en begrensning på søvn, så lar bhg henne sove så lenge hun trenger. - Ja, det kan skje, men den voksne er vel ikke særlig langt eller lenge unna? - Tidligvakta og seinvakta er i så godt som alle barnehager alene i en times tid. Det er fordi åpningstiden i barnehagen er lengre enn arbeidstiden til personalet og er helt vanlig. Om du ikke liker det, hent barnet før mellomvakta går hjem. - Ikke greit, men det kunne hende at han bare måtte printe ut et skriv til foreldrene eller finne åpningstider før de skulle på besøk på biblioteket. Hvem vet? - Det er ikke nødvendigvis kaldt selv om det blåser litt. - Personalet blir også syke, vikarer er vanskelig å skaffe, man gjør så godt man kan med de to hendene man har. En time før stengetid har gjerne mellomvakta godt hjem, og noen ganger strekker man ikke helt til, spesielt ikke når ekstraordinære ting, som at et barn har blitt sykt, skjer. Hvordan synes du at de skulle løst dette? Jeg synes det meste du reagerer på høres ut som om det kommer fra en litt vel bekymra førstegangsmor som synes det er vanskelig å ikke ha full kontroll på alt som skjer i barnehagen. Trives barnet ditt? Er hun blid og fornøyd? Det er det viktigste. Er det ikke verre ting enn dette som skjer i barnehagen din, så betyr det at du har barnet ditt i en helt gjennomsnitts, norsk barnehage:-)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #6 Skrevet 24. august 2010 Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage..og vår hverdag er nok sånn som du beskriver... når jeg begynner på jobb kl 7.00 så er jeg alene med ungene frem til mellomvakt kommer kl 08.00. Da kan det være kommet 3 eller 10 unger...alt etter når de blir levert.. Jeg går hjem kl 14.00 og da er mellom og seinvakt igjen alene.. Når seinvakten hos oss er inne og vekker barn og kler på dem og sender dem ut så er av og til mellomvakten ute alene med 7-10 barn.. det skal ryddes på avdelingen, sengetøy skal ryddes, skitbleier skiftes, frukt skjæres osv... Dette kan se kaotisk ut om man henter i denne tiden, men jeg kan garantere deg at den voksne har god kontroll på at alle barna er der og at de ikke skader seg. Men VELDIG mye en til en kontakt kan de ikke ha med barna... De har oversikten, og det er viktig der og da... at et barn sitter litt alene i sandkassen, eller spiser sand...vet du hva..HELT normalt... Det med sovingen er dårlig kommunikasjon mellom deg og barnehagen..det ordner du kjappt.. Høres ut som det er en helt vanlig barnehage barnet ditt er i.. Dersom du tror at barnet ditt har EN voksne hele tiden slik som dere kan gjøre hjemme..så tror jeg du må tenke om igjen..... I ganske store deler av dagen er vi 2 voksne på 10 barn..og det sier seg selv at alle ikke kan få ALT hele tiden... ( og ja..møter, pauser, avvikling av vakter, oppvask, lunsjlaging, klesvask, samarbeid med ulike innstanser, bildebehandling for å informere foreldre om dagen, foreldresamtaler osv stjeler en voksen rett som det er.... sånn er virkeligheten!)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #7 Skrevet 24. august 2010 Du skal få lov til å reagere, men husk at det er slik barnehagene er. Når man ønsker barn i barnehage - ja, da er det slik det er. Det kan jo ikke sammenlignes med å ha henne hjemme.
Gjest Skrevet 24. august 2010 #8 Skrevet 24. august 2010 1. At hun var kald var jo ikke så gøy, det kan du jo nevne. Slik at de kler litt mer på neste gang. (Votter? Hvor bor du, egentlig?) Sand og hull på klærne er jo noe som hører med. Regn med at det går mye knær, ullbukser er jo ikke akkurat slitesterke. KJøp nål og tråd. 2. Det er jo deres feil å ikke avtale hvor lenge dere vil hun skal sove. Hvis ikke de får beskjed så kan jo ikke de gjette det. Gi de ansatte en grei beskjed om ønsket sovelengde, så ordner de nok det, sakl du se. 3. Ettåring alene på lekerom. Er den voksne oppe for å være oppe,eller skulle hun bare hente noe. Hvis det første så ville jeg sagt i fra, hvis hun bare feks skulle hente noe, så ser ikke jeg på det som ille. 4. Det er nok ikke få på jobb med vilje (fra de ansattes side), men de oppfyller vel reglene og da kan det fort bli bare et menneske pr avdeling den siste tiden. Sånn er det i dag, dessverre.... 5. Så lenge det han gjorde på laptop'en var arbeidsrelatert så ser jeg ikke rpoblemet. 6. Påkledning igjen. Gi klar beskjed hvis du ønsker noe ekstra, men husk på at hvis du venner barnet til full hyre nå, hva skal de da kle på når det blir -10? barna er aktive og varmere enn du tror, som regel. 7.Hvor var den andre ansatte da? På do eller syk? Det er jo en vesentlig forskjell. Vikarer vokser dessverre ikke på trær i noen barnehage. kKanskje du overreagerer litt og de punktene du har med de ansatte må du jo sjekke opp i om det er meningen at det skal være slik eller om det var noe akutt, for det kan jo skje.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #9 Skrevet 24. august 2010 Hmm.. sånn er det ikke i bhg til datteren min. Når jeg leverer er det flere voksne der, og samme når det gjelder henting. Ser også at når de er ute står de voksne midt i slik at de har god oversikt, sitter også voksne ved sandkassen og snakker og leker med ungene. Har jobbet i denne bhg selv. De har også liste over de barna som skal sove i løpet av dagen, der står det hvor lenge de skal sove. Når det er snakk om frukt så står en voksen inne å skjærer frukt mens resten er ute med ungene. Det er 3 avd der. Om morningen og på slutten av dagen er det to eller tre voksne der, og da holder de til inne på en avdeling.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #10 Skrevet 24. august 2010 Det jeg reagerer mest på er : votter og ullbukse i august?? Men så flott for dere at dere snart skal bytte barnehage, håper dere blir mer fornøyd med den da.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #11 Skrevet 24. august 2010 Her var det ingenting jeg reagerte på. Nei og nei, har 1-åringen din spist sand, liksom.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #12 Skrevet 24. august 2010 Reagerte heller ikke spesielt mye på dette, egentlig. Det er jo ikke én voksen per barn i barnehagen, slik er det bare. Vil du ha det, må du ha ettåringen din hjemme. Lurer også på dette med ullbukse og votter, hvor bor du egentlig? Jeg bor i Nord-Norge, men det er da virkelig en stund til jeg tar fram vottene enda. En ettåring har ofte vanskelig for å gripe noe med votter, så jeg ser ikke noe poeng i å ta på votter før det faktisk er nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #13 Skrevet 24. august 2010 Ser at vi overragerer ja. Ja, VOTTER! I morgest var det 9+ og iskald vind ute. Så det så. Er ikke 20 + og sommer her lengre. Ja jeg er en "bekymret" mamma med knotten i bhg for første gang Hun har nettopp vært syk, og det visste de om. Så synes bare de kunne kledd litt mer på henne, men er vel for dårlig å si ifra da.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #14 Skrevet 24. august 2010 Huff, jeg er nok litt hønemor.. Og tror du også er det HI. Jeg hadde ikke likt det dersom ettåringer var alene eller en ansatt satt med pc i arbeidstiden. Dersom det er relatert til jobb, bør det jo ikke skje samtidig med at en har ansvar for ungene. Jeg mener vel man må si fra hvordan man vil ha det, for personalet er jo ikke tankelesere. De fleste vil nok tilstrebe å gjøre foreldre fornøyde, men det er sikkert vanskelig. Jeg har en ettåringe som spiser sand, og jeg synes ikke det er greit at han gjør det. Det får de jammen passe på, de har ikke lokk til sandkassene og katter gjør hva de vil der i stengetiden. Æsj!!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #15 Skrevet 24. august 2010 Reagerte ikke på så mye her. På 10 barn under 3 år så er grunnbemanningen 3 voksne, og med åpningstider fra ca 7 til 16.30, så sier det seg selv at tidlig og seinvakt er alene perioder av dagen. Du skriver at avdelingen skal utvides med 5 barn til, og da får du se det positive i at da kommer det til å bli en voksen til også. På avdelingen jeg jobber på har vi 14 barn og 4 voksne. Den første timen om morgenen og den siste halvtimen på ettermiddagen er det 1 voksen alene. Ellers så er jeg veldig enig med det flertallet her har svart deg. Sånn er barnehagelivet. 1 voksen på hver unge er noe som aldri kommer til å skje!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #16 Skrevet 24. august 2010 Wow, hi! Så lite som 9+ og vind?! Er jo det vi har hatt i hele sommer nesten. Ikke kle på ungene så mye klær, for hva skal de ha på seg i vinter?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #17 Skrevet 24. august 2010 Først, mine barn bruker votter enkelte dager selv om det er august. Når det er 6gr og vind må man det. Ang det med bemanning ved stengetid. Har du tatt det opp med styrer i barnehagen? Vi hadde samme problem i barnehagen der vi har barn. Det var et kjempe-problem både ved åpning og stenging at de kun var en ansatt på jobb. På det værste var det en voksen på 14barn.. Dette var barn mellom 0-6år. Og det er IKKE forsvarlig. Og det var ikke bare vi foreldre som reagerte på dette. De ansatte var helt fortvilet.. Hva HVIS det hadde skjedd noe? Om et barn skadet seg f.eks. Denne ene voksne ville ikke kunne ta seg av dette barnet samtidig som denne skulle ta seg av de andre barna. De ansatte hadde tatt det opp med kommunen, men fikk ikke noe gjennomslag. Vi gikk i media(etter samtaler med styrer i bh) og fikk lagt press på kommunen bl.a ved at foreldre truet med å ta ut barna av barnehagen. Og tror dere ikke barnehagen fikk en ekstra stilling.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #18 Skrevet 24. august 2010 Er nok litt hønemor ja, og har nok en hanefar her i hus også Burde ikke lagt ut dette innlegget, følte meg bare dum nå :-p Tror neppe den pc'n var relatert til jobb. Kan ikke si det helt sikkert, men tror ikke det. Vi skal uansett skifte til "ordentlig" bhg siden vi flytter i neste uke, er ikke alle som er like fornøyd med familiebarnehager. Så det er virkelig bare meg som synes det er "useriøst" at en ansatt må ha hjelp av sin ti år gamle datter med ungene når de ikke er nok folk på jobb? Jaja.. Dere om det. Dessuten vet jeg hvor mye galt ettåringer kan finne på de få minuttene de er alene..
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #19 Skrevet 24. august 2010 Jeg vil IKKE at min ettåring skal ha det sånn! Det bør alltid være et ledig voksenfang å krype opp i!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #20 Skrevet 24. august 2010 Jeg hadde reagert på om min 1 åring var alene, mens en voksen var borte å hentet noe, hun er over alt, høyt og lavt, spiser alt hun finner, Nei jeg hadde krevd at de holdt henne mer under oppsikt. Syns ikke det er greit at de skal sitte å knaske sand i mengder heller, det er en uting og unødvendig. Virker som mange av de som har svart deg her inne har eldre unger og glemt hvordan det var å ha en 1. åring, for de trenger virkelig mere tilsyn enn 3+
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #21 Skrevet 24. august 2010 TAKK! Endelig et fornuftig svar Er det jeg mener. En 3 åring kan si ifra om han fryser på hendene, men det kan ikke min ettåring. Mini spiser alt hun finner også, klatrer overalt og pirker overalt. Når hun er hjemme må hun konstant følges med, ellers kan ting fort skje. Og hjemme får hun ikke spise sand, selv om det kanskje ikke er direkte farlig.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #22 Skrevet 24. august 2010 Da må du være hjemme. Men om du er det, er ditt fang alltid ledig, eller må du også dusje, lage middag, henge opp tøy og gå på do? En ettåring har ikke vondt av å måtte dele fang, vente på tur litt eller leke litt alene under tilsyn. Dessuten er det som regel ledige fang i en barnehage også, for de færreste smårollinger velger fanget når det er andre barn og spennende ting å leke med. Hilsen ped.leder med 16 år i bhg bak meg.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #23 Skrevet 24. august 2010 Så kun de som er enige med deg er "fornuftige"? Kanskje du burde vektlegge litt meningene til det store flertallet i tråden her, som forteller deg at dette ikke er noe å reagere på, slik at du heller kan utvikle et litt mer avslappa forhold til livet i barnehagen?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #24 Skrevet 24. august 2010 Drøm videre, anonym 21:24. Da er mitt tips å være hjemme med barnet ditt. Jeg skulle virkelig ønske at det var sånn og finnes det en slik bhg så vil jeg vite hvor den er. For da vil jeg søke jobb der.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #25 Skrevet 24. august 2010 Huff, er glad jeg kan ha min ettåring hjemme et år til...Kvaliteten på mange norske barnehager er IKKE bra og har faktisk blitt dårligere siden jeg selv gikk i barnehage for 35 år siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå