Gå til innhold

Barn og smaking ( link)

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/helse/mat/article599113.ece

Dette her har jeg erfart selv, med de to største var jeg noe mer engstelig for å la dem smake på ting mens de var baby, mens minsta smakte på ting når vi andre spiste fra hun var 5-6 mnd, være seg tomater, sauser, appelsin osv. Jeg var nok mye mer avslappa i forhold til det og ikke like hysterisk som tidligere når det kom til salt og søtt heller. Hun er desidert den ungen som spiser mest variert av dem alle og den som er mest begeistret for alle mulige grønnsaker og frukter. Jo flere slag det er på fatet hennes jo bedre, og hun spiser alltid salaten eller grønnsakene først før hun begynner på kjøtt/ fisk/ poteter, ris osv.

De to andre er mer skeptiske selv om de også spiser enkelte typer grønnsaker og frukt, men de er mye mer selektiv enn det hun er og spiser aldri grønnsakene først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her smakte ikke mini på noe særlig mer enn barnemat før hun var 1 år. Likevel så må det være det minst kresne barnet jeg har møtt noengang. Alle kommenterer alt det det barnet vil ha.

Oliven og paprika er klare favoritter.

Skrevet

Skal innrømme at jeg synes dette med mat er litt skummelt og vanskelig. Gjør jeg det riktig? Blir hun mett? osv....

Lurer litt på når de sier at man bør introdusere en smak av gangen. Jeg skjønner den, men hvor lenge bør det gå mellom hver smak?

Skrevet

Jeg skilte mellom måltider og smaking, fikk jo grøten eller middagen først siden hun hadde sine egne måltidsrutiner noe hyppigere enn oss andre, men lot henne smake på vår mat hvis hun var våken når det var feks middag.

Sånne poser til frukt slik at de kan gnage og sutte uten å få i halsen er helt genialt det også. Men har dere kjente allergier i hus så vært forsiktig selvsagt, vi har ingen i vår familie vel og merke.

Skrevet

Har ingen allergier (så vidt jeg vet om) i familien.

Hun har smakt og spist grøt i snart 2 uker. Spiser ikke så mye hver gang (hun får litt grøt 2 ganger om dagen nå), men det kommer seg;)

Så det gjør ikke noe om hun, feks., får smake litt banan utenom måltidene?

Andre ting som kan være bra for en på 4 og 1/2mnd. å smake på?

Skrevet

Banan er fint, ellers vil jeg anbefale å prøve med avokado siden de er i en alder der de ikke er vant på søtt enda og lettere vennes på smaker som feks avokado, sunt er det også og mildt til magen. Mango er også fint i den alderen.

Skrevet

Vet ikke om tilvenning i tidlig alder har så mye å si. Men jeg har tro på positiv forsterking ifht. mat. Altså instillingen til mat.

Hos oss må hun alltid prøvesmake, og det er mye hun ikke liker. Men, jeg har satt sammen, mye av det sunne hun liker til feks. en type salat. Som hun har med seg på skolen. Mais, agurk, revet ost og skinke.

Jeg er veldig kresen på mat selv. Men, jeg tror at dersom man tilbyr ulik kost hjemme så får de utforsket smaksløkene sine. Og min erfaring er at når hun har prøvd ulike ingredienser flere ganger så har hun lært seg å like det. Hun er omtrent aletende..

I dag serverte jeg levergryte, og hun har smalt lever tidligere uten å like det. Men, i kombinasjon saus, grønnsaker og potet så likte hun smaken av gryten og spiste lever også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...