Gå til innhold

Om tro og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan forklare for barn hva (religiøs) tro er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen tror på julenissen, noen på tannfeen, noen på Gud og noen på Allah...

Skrevet

Det er vel bare å forklare at noen mennesker tror det meste som blir fortalt dem, og at gud er det samme som fantasivennene enkelte barn har, bare at flere har samme fantasivenn og at de ikke vokser det av seg....

Skrevet

kommer vel an på alderen det da...men er vel på en måte interessant å holde barnets sinn åpent og ikke kneppe det igjen med fordommer., slik som 1922 her helst vil. Så da er vel det greit å si at mange mennesker tror på ting man ikke nødvendigvis kan se, noen kaller det Gud andre kaller det energier., noen tror på engler, noen tror på spøkelser. Og at det er greit å tro på noe selv om ikke alle andre gjør det, alle må finne ut hva de tror på selv og ikke bare tro/ikke tro, fordi andre mener det er riktig.

Skrevet

Wow. Virkelig nøktre og respektfulle svar du har fått.

Nei, jeg ville sagt som følger:

Noen mennesker mener at det finnes mer enn det du kan se og ta på. Noen tror at det finnes noe usynlig, som man også kan ha et vennskap til, eller bare være en del av. På samme måten som vinden eller elektrisiteten er usynlig men virkelig, er det mange som tror at en eller flere gud(er) er usynlig men virkelig.

Skrevet

Jeg har ikke noe ønske om å holde mitt barns sinn åpent for å bli ledet inn i en eller annen undertrykkende og foreldet gudstro, like lite som jeg ønsker at de skal tro på tannfeen eller nissen.

Skrevet

De useriøse svarene har jeg ingen problemer med å ignorere. De gode svarene skal jeg tenke på om jeg kan bruke selv. Barnet mitt er 8 år.

Det vanskelige er å forklare hva tro innebærer. Til nå har jeg sagt at de som tror føler at Gud passer på de og ser de selv om menneskene ikke kan se han. Og kjapt har jeg henvist til ei venninne som er kristen, men dette er ikke noen god løsning, jeg vet..

De konkrete fortellingene er lett å ta stilling til om er sanne eller ei, men hvordan skille dem fra andre historier, som det jeg forteller om historiske hendelser. Hvordan drar jeg Gudstro inn i det? Hva er konkrete historier og hva er symbolikk?

Skrevet

Datteren vår på 4 år spurte oss hva som skjer etter man dør. Da satte vi oss ned og fortalte at vel, det er mange forskjellige syn på hva som skjer. Noen tror vi kommer til et sted som heter himmelen, andre tror vi blir gjenfødt som noe annet og det kalles reinkarnasjon, andre igjen tror at det ikke skjer noe som helst etter man dør, osv. Hun lyttet stille også sa hun veslevoksent. Jeg synes at reinkarnasjon høres mest sannsynelig ut jeg da. Så nå tror hun på det.

Skrevet

Barna våre vet helt konkret hva som skjer når kroppen dør og har bestemt at de ikke vil kremeres. Da er det ikke noe å lure på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...