Gå til innhold

Gha...hva tenker enkelte leger med da?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet, dette er sikkert urettferdig kritikk, men litt forbanna akkurat nå.

Har en jente på 1 år som ikke har vært helt i form, og vi misstenker UVI. Siden jeg ikke er helt i form, var det mannen som tok henne med på legevakten. Før dette hadde vi brukt mye tid for å klare å ta prøven av henne. Alle her som har bleie-jenter de har måtte ta urinprøve av vet hva jeg snakker om. Man må klistre på en pose og ha ungen liggende på rygg til hun tisser. Tar man på bleie, eller lar henne gå rundt, så komme nesten ikke noe i posen uansett hvor godt man teiper den fast. Dette er en tålmodighetsprøve for både barn og foreldre, mest for barnet som ikke forstår hvorfor hun må ligge i ro.

Så kommer altså mannen inn med prøven og de tar en test av den. Legen sier at det er litt utslag på testen, men veldig lite. Så ber han mannen om å heller ta en test av morgenurinen hennes i morgen tidlig og levere til fastlegen vår. Men altså hallo? En 1 åring tisser i bleien natten lang, og på morgningen kommer det jo ikke noe tiss mer. Da er hun tørst og sulten. Har prøvd dette før, og da tok det over 1,5 time før det kom noen få dråper i posen og hele ungen var gjennomsvett av sinne, sulten og tørst så det holdt. Dette BURDE da en lege vite vel? At en 1 åring ikke akkurat samler opp morgenurin og pent og pyntelig avleverer denne i en pose/glass på morgningen slik at den er så konsentrert som mulig. Alternativet er å ta prøven etter frokost, men da er jo hele poenget vekke. Så nå har den premieidioten kastet urinprøven jeg før i dag brukte nesten 1 time på å få tatt i stede for å sende den inn på dyrking som er normal rutine når barnet er så lite. I hvertfall normal rutine på vårt legekontor og poliklinikken.

Ja, jeg vet, ikke verdens undergang, men er det mulig altså... Siste gang jeg sender mannen på legevakten. Han visste jo ikke dette, hadde jeg fulgt barnet hadde jeg kunne forklare legen dette (noe som burde være unødvendig etter min mening) og insistert på at de sendte prøven inn. Så nå må lillejenta gjennom en ny prøvetaking :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være veldig vanskelig å få tatt morgenurin fra en baby ja. Kan du ikke sette posen på litt tidligere på morgenen, før hun vanligvis våkner.

Skrevet

Hun sover så dårlig om natten at jeg ikke akkurat har lyst til å vekke henne med det hun opplever som tortur (bli holdt fast med posen på), hun trenger all den søvnen hun kan få. Men blir vel pent nødt. Dog, ikke i morgen. Kom på nå at legen er ikke der i morgen, fra på onsdager. Så da må vi vente en ekstra dag også. Flott... (ironi).

HI

Skrevet

Du kan vel levere en prøve til dyrkning alikevel? Synes du er litt vanskelig her. Det er jo sånn det er å være syk. Tror du pasientene på sykehuset (barn som voksne) får mase søvn og hvile. Nei da. De blir vekket for utallige ubehagelige prøver når det måtte være behov for å ta de. Vil du ha legehjelp så får du nesten spille etter reglene.

Skrevet

Vel, reglene er vel strengt tatt her at prøven skulle vært sendt inn uansett fordi dette normalt sett er rutine når det er snakk om så små barn. så hadde legen gjort jobben sin her, så ville ikke dette vært et tema i det hele tatt. Da hadde vi kun trengt å ta en ny noen uker senere når hun kom til oppfølging.

Ja, jeg er sikkert vanskelig, jeg bruker å bli det når jeg blir oppgitt og irritert. Noe jeg blir lettere når jeg selv ikke er helt i form heller. Jeg har dessuten en del erfaring med barn og sykehus og vet utmerket godt hvordan det fungerer. Da er det nødvendig. I dette tilfelle skulle det ikke være nødvendig i det hele tatt, jm første avsnitt i svaret mitt.

Selvsagt må vi ta en ny prøve, vil jo ikke risikere nyrebekkenbetennelse på jenta mi, men synes det er dumt at vi må kjempe igjennom en ny prøve med henne bare fordi den pokkers legen ikke sendte den vi hadde inn til dyrkning. Den gav jo til og med utslag! Grrr...

HI

Skrevet

Når legen spør om prøve i morgen og faren sier det går greit må jo legen gå ut fra at det er greit, det er slettes ikke alle unger det er slik med når det gjelder prøvetaking. Jeg vasker og fester posen uten at hun våkner.

Her bør du skylde på far til ungen, som ikke fortalte legen at dere har problemer med urinprøve. Legen er ikke tankeleser!

Skrevet

Har dere en barneklinikk i nærheten ? Isåfall gå der å få satt på en pose.

På sykehusene/barneklinikkene har de helt andre poser enn det drittet man får på apoteket, de er jo, som du sier, helt håpløs.

Jeg har gått på barnklinikken her hvor jeg bor, hver gang jeg har hatt mistanke om UVI. Har fått pålimt pose, gitt ungen masse drikke , satt der noen timer og fått levert det de trengte for å få sjekket urinen.

Er du like heldig som meg, så kan du få med noen poser til en evuell neste gang, som fungerer:)

Skrevet

Vel, andre leger jeg har hatt kontakt med har i hvertfall utvist stor forståelse for at de fleste småjenter ikke er lett å få tatt prøve av. De har også visst om at det er rutine å sende inn prøvene når barna er så små. Så jo, jeg klandrer legen som burde visst bedre. Mannen min er ikke lege, han kunne ikke vite at det er rutine å sende inn prøvene. Jeg visste det fordi leger har fortalt meg det, ellers ville ikke jeg visst det heller.

Men greit, jeg er vanskelig og tydeligvis et vanskelig barn også. Min våkner garantert om jeg forsøker å ta av bleien og klistre på henne en pose grytidlig på morgningen.

HI

Skrevet

Ja, vi har poliklinikk i nærheten, egentlig tåpelig av oss og ikke reise opp dit, men legevakten er nærmere. De så mer solide ut de posene der ja. Skal huske på dette til neste gang. Takk for tips! Og litt forståelse ;)

HI

Skrevet

Det er ikke rutine å sende inn prøver av for dårlig kvalitet når foreldrene sier det er greit å levere ny og bedre prøve morgenen etter. De vil jo ankomme sykehuset til analyse samtidig, og en vil derfor ikke få svar tidligere med å sende inn den dårlige prøven.

Skrevet

Jeg tok en bomullsdott og la forran kjønnsleppene til dattera mi på 10 mnd, og en liten dott i bleia, på morgene. Så trykket jeg ut urinen i en posen. Kan du ikke prøve det?

Skjønner at det er vanskelig, men stakkar mannen din kan ikke vite slik. Er ikke lett å vite slike ting når man ikke har vært borti det før.

Prøv det da. Lykke til :)

Skrevet

Prøven var jo ikke dårlig? Den bare gav lite utslag.

Selvsagt sa mannen at det var greit å lever ny prøve dagen etter, han visste jo ikke bedre. Hadde jeg vært der hadde jeg spurt om de ikke kunne sende inn, men det tenkte jo ikke mannen på.

Merkelig at det ikke er rutine nå to barneleger tidligere har fortalt meg at det er rutine da.... Stoler mer på dem enn deg.

HI

Skrevet

Sett henne på potte med en gang hun står opp om morgenen. Så kjører du på med bestikkelser av groveste sort: puffet ris, kjeks, tegnefilm, puslespill osv helt til det har kommet en dråpe.

Eller så tar du rett og slett å lister deg inn til henne på morrasida, tar på en tørr bleie med en tykk bunke mesoft eller andre kompresser i. Lar bleia sitte på en times tid, og vrir opp kompressene med helt rene hender i et prøveglass eller putter dem som de er i en pose.

Oppfinnsomhet er tingen ;-)

Hilsen mor til barn som har hatt uvi flere ganger.

Skrevet

Tusen takk for gode råd!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...