Gå til innhold

Hvor gammel har du lyst å bli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge har du lyst å leve?

Hører stadig om at vitenskapen forsker på hvor gamle mennesker kan bli i framtida. De ser visst for seg at mennesker kan bli flere hundre år!

For meg høres det ut som et mareritt, men mannen min syns det høres fin-fint ut.

Hva syns du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge helsa holder og jeg klarer meg fint selv så kan jeg godt leve til jeg blir 100. Men ikke så mye lengre enn det, tror jeg? ;)

Skrevet

Så lenge jeg er selvstendig og ikke er sengeliggende og må ha hjelp til absolutt alt så kan jeg leve ubgrenset jeg :-) Tenk på alt det gærne en kan finne på og skylde på at en har begynnende alzheimers?

Hoho, skulle vært den kvinnelige "Denny Crane" ;-)

Men om jeg må ha hjelp til alt og er sengeliggende, blir matet, bruker bleie osv... Nei da tar jeg heller et par doser ekstra av den medisinen jeg sikkert bruker da tror jeg...

Skrevet

Jeg håper at det aldri kommer til at menneskene kan leve lenger enn rundt max 120 år, som enkelte lever til nå.

Menneskeheten har ikke godt av å stagnere på den måten at folk lever i hundrevis av år. En bør alltid få utskifting ved at de gamle dør og nye generasjoner kommer til. Bare slik kan menneskene få fram nye ideer og tilpasse seg endrede livsforhold som det kommer til å være framover.

Skrevet

Har alltid håpet på å få være frisk og rask til det siste, og å bli over 80. Det passer fint med slektsarven min, for det er ca så gamle vi blir. Men nå er livssituasjonen min endret, og blir ikke livet bedre enn det er nå, så driter jeg i hvor gammel jeg blir. Bare jeg slipper å bli en belastning for familien, så trenger jeg slettes ikke bli gammel i det hele tatt jeg.

Skrevet

Jeg vil bli så gammel at jeg blir ung igjen, og dø mens jeg ikke skjønner en dritt.

Skrevet

Det vil jo føre til mange problemer hvis menneskene lever i flere hundre år.

De kan ikke pensjonere seg mens de er i sekstiårene, ihvertfall!

Samfunnet vil stagnere, for oldingene er vel ikke de som skaper mest nytt.

Stakkars unger i det samfunnet! Men kanskje det blir mange barnevakter?

Tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-oldemor sitter barnevakt i kveld :)

Noe av poenget er vel at de tenker seg at mennesker kan leve med kunstige organer, sånn at til slutt er det få originaldeler igjen i den gamle kroppen.

Og så har vi jo plastiske operasjoner: 200 år og rynkefri!

Nei, takk, jeg gir meg når jeg har nådd 90!

Skrevet

Hvis jeg kan være frisk nok til å nyte god mat, lese, høre lydbøker eller se TV tror jeg helst jeg vil bli ca 130.

Skrevet

Kanskje det faktisk BLIR sånn at man kan bestemme selv hvor gammel man vil bli om et par generasjoner.

Av og til tenker jeg det er godt jeg ikke vet hvilken verden etterkommerne mine skal leve i.

Selv håper jeg at jeg slipper å bli liggende syk og hjelpetrengende på et sykehjem år etter år, slik mange blir.

Kan godt leve så lenge at jeg opplever å få bli oldemor hvis jeg får være frisk.

Skrevet

90 år får være nok, da er jeg gammel og mett av dager.

Skrevet

Spørs helsa og hva jeg har å holde på med, men er helsa grei, jeg kan bo hjemme og helst sammen med mannen min og vi selv greier det meste, samt har noe meningsfylt å fylle livene våre med så kan vi godt bli både 100år og mer. Men hvis helsa skranter og vi blir pleietrengende så håper jeg vi slipper å leve sånn alt for lenge.

Skrevet

Jeg synes også det høres helt forferdelig ut!

Såg for en tid tilbake ett program på Discovery om akkuratt dette, og at vi mennesker en gang kan kunne leve i mange hundre år.

Jeg føler at rundtom 80 år er mer enn nok for meg, å det er kun hvis jeg er frisk og oppegående.

Jeg forstår ikke hvorfor mennesker er så fryktelig redde for døden at de vil utsette den i det uendelige. Så fint er ikke livet altså!

Og hva med overbefolkning? Skal vi trekke lodd om hvor mange av oss som kan få barn, eller skal vi til nøds kun kunne få 1 barn hver iløpet av livet, fordi vi er så mange og lever så lenge at vi bruker opp ressursene våre før vi får tenkt oss om?

Nei, her har ikke forskerne tenkt seg om synes jeg.

Skrevet

Skal vi leve på reservedeler, da?

Kan se for meg noen stygge fremtidsscenarioer!

nei, la meg slippe mer en gang i åttiårene.

Skrevet

Hadde det ikke vært for at jeg har blitt gravid, tror jeg kanskje jeg hadde vært klar nå. Har så store smerter at jeg ikke tror jeg hælder til å bli gammel.

Skrevet

Min oldemor er 103 år nå, jeg syns ikke det ser så veldig ok ut. Tror hun har mye vondt.

Jeg tenker at så lenge man er i fin form og kan gjøre det meste selv er det bra. Men når alt skranter og man ikke kan gå en liten tur eller vaske seg selv eller spise selv osv, da begynner poenget å svinne litt hen. Så kommer litt an på formen jeg vil være i...

90 er jo fin alder...

Skrevet

Min grandonkel ble 104 og levde et rikt liv helt til slutten. Han var selvfølgelig ikke fornøyd med alt. Han klaget faktisk på mye, men han var fortsatt i stand til å kjempe for det som var viktig for ham og å nyte seirene. Han hadde fortsatt mye igjen å utrette da han døde.

Min bestemor var "ferdig med livet" da hun var ca 80. Da var hun klar til å dø. Derfor bestemte hun seg for å gjøre bare det hun hadde lyst til. Om hun døde av det var det ikke så farlig. De siste 12 årene av sitt liv sov hun lenge om morgenen, spiste puddinger til frokost og reiste ut i verden uten noen bekymring for at noe skulle være farlig. Hun gadd ikke bruke tid på mennesker hun ikke likte og ar ikke opptatt av å bli kjent med nye mennesker. Hun regnet likevel ikke med å rekke å få noe nært vennskap med dem.Da hun døde var det helt greit, men kunne hun fortsatt på samme måte ville hun nok gjort det i mange år til. Det var fortsatt bøker hun ikke hadde lest, steder hun ikke hadde besøkt osv.

Om jeg kan leve som noen av dem vil jeg bli gammel, veldig gammel.

Skrevet

Hvor gammel jeg har lyst å bli kommer jo an på om jeg holder meg frisk.

Men det som også er viktig er om de jeg har rundt meg, vennene mine, fortsetter å leve like lenge som meg.

Å bli gammel innebærer jo også å se søsken og venner dø, og å på mange måter få sitt liv bestyrt av en annen generasjon, yngre mennesker med mindre livserfaring tar alle avgjørelser i samfunnet.

Tror det er mange ensomme gamle!

Skrevet

Hvor gammel jeg har lyst å bli kommer jo an på om jeg holder meg frisk.

Men det som også er viktig er om de jeg har rundt meg, vennene mine, fortsetter å leve like lenge som meg.

Å bli gammel innebærer jo også å se søsken og venner dø, og å på mange måter få sitt liv bestyrt av en annen generasjon, yngre mennesker med mindre livserfaring tar alle avgjørelser i samfunnet.

Tror det er mange ensomme gamle!

Skrevet

Jeg husker at min mormor var klar for å dø i sine 80 år. De siste årene synes hun var ett ork, mest fordi hun ikke orket lære mer. Hun sa hun var ferdig med å lære og at verden derfor gikk for fort for henne. Data/mobil osv.

Kan nok bli sånn for meg også i fremtiden.

Skrevet

så lenge man er frisk, selvstendig og har sine kjære i livet også, så vil vel de fleste leve så lenge som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...