Gå til innhold

usj,.. jeg/vi har havnet i nabokrangel....Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal prøve å skrive så kort jeg bare kan, er helt frustrert her jeg sitter..å lei meg:(

det begynnte i august 2007, vi (min mann og jeg) kjøpte hus i ett etablert nabolag med unge å gamle rundt oss. det var et 50 år gammelt hus, så det var et totalt renoveringsobjekt...vi leide en leilighet 5 km borte fra huset imellontiden til vi kunne flytte inn...noe vi gjorde nøyakti 1 år etter att vi hadde overtatt huset!

vell, vi begynte å rive nesten hele huset, det var kun tømren, taket og grunnmuren igjen til slutt, så en dag når vi kom for å jobbe så stod det en fremmed bil i innkjørselen vår, jeg trodde att det kansje kunne være bilen til en veninne av en veninne av meg, hun er svigerdatteren til en nabo. så jeg ringte til veninna mi, å ba henne ringe til hun som jeg trodde eide bilen, å ba henne si det att huset hadde nå fått nye eiere (noe hun visste veldi godt) og vi venter på lastebiler som skal levere vinduer, matriell til husveggene, kjøkken, bad, pipe...you name it! så vi syntes godt att de kunne parkere hos naboen di var på besøk hos...joda, veninna mi ringte straks tilbake og sa att joda det var deres bbil og di skule komme å flytte den, men di hadde også sagt det at di pleide allti å parkere der når ... bodde der! heilt greit tenkte vi. men nå bor vi her!! så var den saken ut av verden...

etter hvert som vi bygget å styrte på, ommøblerte naboene i stuen sin ( de er forresten i midten på 50 åre begge 2) så nå satt de i vinduet (2 * 3 meter) å fulgte med hvert eneste øyeblikk! irriterende, men vi har ikke brydd oss...vi har sakt hei når vi har truffet noen av de her å der, men ikke alltid stoppet for å prate....jeg å min mann er nå 24 å 27 år..har ikke så mye tilfelles med de kan en si...hehe...

naboene kom også bort ofte ( spesiellt mannen i huset) og pratet med stefaren min som er snekker, og har gjort det meste i huset vårt...han har pratet MYE med denne mannen...

så, i sommer kjøpte vi oss huskestativ, trampoline og sklie, fordi det er ingen lekeplass i området! vi har en gutt på 3 år og ei jente på 8 mnd.

en dag kom nabomannen med barnebarnet sitt i hagen og dette er nøyaktig hva han sa - jeg tenkte att jeg å .... skulle leke litt her nå!!

jeg ble helt paff, men sa ingenting...min sønn og hans barnebarn (en gutt på 2 år) husket og koste seg i over en time før de gikk hjem til seg igjen...da sa jeg hva han hadde sakkt til min mann, men han sa bare att, jaja, så lenge de kommer når de ser att vi er der med vår gutt så skal vi ikke bry oss!! HEILT OK!!!!

så gikk det noen uker, og det var en veldig varm sommer dag, jeg sat med gutten vår på terassen i 2 etasje, han satt i ett badebasseng...så hørte jeg folk...joda, det var naboene med barnebarnet sitt..de husket og koset seg...jeg ropte ned til de at min sønn koste seg så veldig i badebassenget sitt så jeg kom ikke ned....etter en liten stund så ser jeg ned att nabomannen snur og vender på den ene husken, jeg gikk ned å spurte om det var noe galt, ja, fikk jeg til svar, dette var en fæl huske sa han, veldig vanskli å få barnet inn å utav (en babyhuske)...javell, vi syntes den er helt grei for oss, svarte jeg å gikk opp til min sønn på terassen igjen.....de gikk hjem et liten time etterpå...

over sommeren som gikk var de å husket noen flere ganger, men da va vi der også, så det er helt ok for oss...

så, for ca 3 uker siden reiste nabodamen på tur en langhelg og mannen var hjemme alene..en kveld hedde vi hatt besøk, og skulle følge dem ut da vi så att nabomannen hadde lagt seg for kvelden, men alle bildørene var oppe i bilen hans..noen andre naboer satt på en terasse, så vi ropte over til dem om de visste om han hadde lagt seg...å de sa att det ble helt mørkt i huset for en time siden. da sa jeg att jeg har nummeret til svigerdatteren hans så jeg skulle ringe henne å be henne ringe å vekke han....å hun takket veldig!! hvet hvem hun er som sagt gjennom en felles veninne..

dagen etter var jeg å min mann ute i gårdsplassen og holdt på med ett stilas, fordi det skulle komme en polakk å male huset vårt om noen dager...vi pratet lenge med han, og han takket for att vi hadde ringt om bilen! han ønsket osss lykke til med husmalingen, og håpet om godt vær....en veldig hyggelig samtale hadde vi!

lørdagen kom og polakken begynte å male, med naboen som tilskuer i stuevinduet, så kom han ut og gikk bort til min mann som også var ute og så sa han ordrett: jeg trodde det att unge, spreke folk malte husene sine selv!! da svarte min mann att, nei ikke vi, er du missunnelig kansje?? hehe ( som en fleip) da svarte han : nei, aldeles ikke..jaja....så gikk han...

polakken var her og malte hele søndagen og mandagen, så på tirsdagen s mens polakken var her, fikk jeg melding av en veninne om vi skulle gå tur, været var litt utrykkt så jeg gikk i vinduene for å se om det var klarning på himmelen! da hørte jeg polakken rope noe...så så jeg bort til naboen fordi han sto midt i veien å GLODDE på polakken....jaja tenkte jeg..jeg får gå ut å snakke med polakken å høre hva han ville...når jeg kom ut så så jeg jo det att han bare pratet i telefonen...hehe..så jeg gikk ned i postkassen heller..naboen så meg jo da selvfølgelig, og sa det var en fin farge på huset vårt, så svarte jeg, takk, det syntes vi og:)

jeg tittet ned i postkassen, og da jeg snudde meg stod naboen helt oppi ansiktet på meg og sa: er han som maler hos dere alene? er han fra noe firma? hvordan har dere funnet han? jeg sa det som det var,: på en lapp i postkassen og ja han er alene, men når vi avtale med han var de 2, men pga alt regne i sommer så var alle hus blitt utsatt, å pga noe så måtte han andre dra tilbake til polen! så sa han: dere må passe dere for slikt arbeid...da svarte jeg med veldig rolig stemme: vet du hva, dette er vårt problem, ikke ditt eller noen andre av naboene sitt problem, så den luskingen, stirringen og spørringen din kan du bare slutte med! DA..plutselig eksploderte manne og ropte: du er gal menneske...jeg begynte å gå hjem, og det sa jeg også til han, att jeg har en liten jente som ligger inne å venter, å jeg mener det jeg sa....han stoppet ikke å rope etter meg....KOM HER MED EN GANG!! DU ER GAL!! DET HAR VI ALLTID SETT!! jeg ble livredd, sprang inn døra å låste...så da gjennon ett lite vindu i gangen att mannen sprang opp til en nabo som kom gående, og han brølte til henne det menneske som bor der er gal!! og peket på huset vårt..hun sa noe, men gikk videre...så løper mannen ned over gata...jeg brøt helt sammen inne...fikk helt panikk...ringte mannen min som skulle hive seg i bilen å komme hjem..men det tar ca 40 min! så ringte jeg til mamma som bor 5 min unna...hun kom, ba meg holde meg innendørs, så gikk hun inn til naboen, og ropte inn i gangen på mannen..men det var bare kona som var der...mamma var sint!! hun ville ikke ha noe av dette!! kona å mamma kom bort til meg, mamma ropte til henne att hun skulle gå å finne mannen sin, for han skulle få stå å si hva han hadde sakkt til meg!

hun sa att hun ikke visste hvor han var, å bla bla...så kom han...alle fikk beskjed om å HOLDE KJEFT for han skulle fortelle sannheten!! han brølte hold kjeft sikkert 30 ganger...ingen fikk si noe...jeg stod i døra ( for nå sjedde alt på trappa mi) og gråt å sa med en tynn stemme, skal ikke jeg få si hva som skjedde! NEI DU SKAL HOLDE KJEFT, FOR HER ER DET BARE JEG SOM HVET SANNHETEN!!!...han brølte å gaulte heletiden, naboene var hans, vi hadde ingenting med dem å gjøre, vi hadde isolert oss helt (hele vårt uteområde utenom parkeringsplassen er på andre siden av huset der han ikke ser fra sitt hus), de hadde prøvd å ta seg av vår gutt, men de gikk jo ikke det heller!!!?? og så...dette begynte allerede før vi var flyttet inn sa ha da..hans sønn hadde fått en telefon om å flytte bilen sin!! og bla bla bla...alt fra hans side..min mann kom også en plass inni her, men han fikk ikke si noe han heller...ingen andre fikk si noe....så ville han att mamma skulle komme ned på veien...for han sto med knyttneven i ansiktet på henne hele tiden for hun prøvde å brøle fram det hun ville si...uten hell...men mamma svarte nei du, jeg er da ikke dum heller!! da gikk mannen, latet som om han dro for gardiner på trappa si å sa det va slutt!! mamma ropte tilbake att det kan ikke være en slutt på noe som ikke har hatt en start...bare for å si noe!!

og jo vi har kontakt med noen av naboene, di yngre!!

så jeg har sittet innlåst i mitt eget hus i en uke nå...uten å sett eller hørt noe fra naboene...men idag kom nabomannen bort til min mann som skulle på jobb kl 7...så sa han...unnskjuld. men min mann svarte det at, det er ikke meg du skal si unskyld til, men min kone...da brølte han bare...ALDRI!! HA ET FINT LIV!!

hva gjør jeg nå?? vil jo ikke ha det sånn:(

oooops, det ble visst langt allikevell...sorry

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tydeligvis naboen som oppfører seg som en gærning her da. Ikke godt å vite hva dere skal gjøre, for den fyren virker jo klin gær`n utifra det du skriver i hvertfall.

Skrevet

Himmel, nei hva gjør man med sånne folk!?

Tror bare jeg hadde levd livet mitt og totalt oversett han. Om han prøvde å snakke med deg så bare svart at du og jeg har ingenting å snakke om mer også gått?

Skrevet

Hei!

Jeg ville bare si at jeg har lest innlegget ditt og føler med deg, for en ekkel situasjon du har havnet oppi..

Jeg tror jeg hadde prøvd å ikke bry meg noe særlig mer om naboen... latt han stirre huset i hjel om han ville... De andre naboene er forhåpentligvis ikke så sprø som han og vil nok fort se at dere er normale hyggelige mennesker. Jeg hadde ikke gitt saken mer oppmerksomhet, -ikke snakket om han til andre naboer etc, men heller vist at jeg ihvertfall ikke er den sprø personen i nabolaget.

Lykke til, håper dere etterhvert storkoser dere i det nye hjemmet deres!

(noe naboen sikkert vil gremmes over ;)

Skrevet

Tydelig at han har vist nabolaget at HAN er den gale i hvertfall.

Skrevet

Nei han virket ikke helt god.

Dere kan jo prøve å snakke med ham en gang til, bare sånn for å gjort det? Om det ikke går, hva med å sette opp gjerde, eller le vegger ut mot naboen? Hvis det er lov da.

Ikke en god situasjon å komme opp i.

Skrevet

Herregud for en idiot!!!!! Drit i han. ha minst mulig med naboene å gjøre. Du trenger hverken å snakke eller se på han. bare for å være det bedre menneske nikker du når du ser han, men dersom han snakker til deg går du bare videre!!!! Ikke la han vinne ved at du låser deg inne i huset. Og jeg regner med at han bare kan glemme å låne huska...

Stakkars deg. Jeg har bodd ved siden av noen psykopater av naboer selv men det der tar kaka!

Skrevet

Huff da. Dette er nok ekstremt nysgjerrige naboer som er vant til å ta seg til rette på eiendommen hos den forrige eieren av huset deres. (Men til hans informasjon er det nye eiere nå og nye regler....). Enkelte liker ikke forandringer. Nå som dere har pusset opp og tatt over, har store forandringer skjedd uten "hans" samtykke.

I sånne tilfeller hjelper det ikke å prate. Han har bestemt seg og vet best tror han i hodet sitt. Bare glem hele naboen. "Silent treatment" kan være det beste her. Hold munn og overse dem. Men klart du kan jo bare hilse og si hei, gå videre og da kan i hvert fall ikke han si noe på deres oppførsel. Ikke gidd å sleng dritt om han til ham (så lenge han ikke klikker i vinkel igjen), ikke snakk til andre naboer heller om han, selv om de tar det opp. De kan jo være "spioner" for ham.. He, he. Si heller at du synes det er trist at det har blitt sånn, men det beste for begge parter er å holde hverandre på avstand. Man MÅ ikke ha kontakt med naboene sine.

Lykke til. Kos dere i hagen, (med deres leker). Nyt det nyoppussede huset og drit i naboen. For gudsskyld ikke la han "vinne" med at du gjemmer deg inne. Hev hode, tørk nesa og le :)

Skrevet

off, ja, total ignorering er det vi har kommet frem til her nå tror jeg....hehe, måtte le litt av mammen min nettopp, han kom inn døre å sa det att barnebarnet til naben sto i vinduet...sa jeg vinket til han jeg, han har jo ikke gjort meg noe...hehe...så sant så sant....

nei husken kan di bare glemme nå!!

glemte også å si det, att vi har snakket med alle di næreste naboene åmm dette blandt dem ei som hørte alt fordi hu hadde døra oppe...hun sa det att ikke bry dere...det er ingen av naboene som vil ha noe mi de å gjøre!! speseillt ikke nå!! så de er "på vår side"...å hadde d gått å sette opp en le vegg så hadde vi jo selvfølgelig gjort det...men er umulig:(

takk til alle dere gode som tok dere tid:)

Skrevet

Kjempegodt skrevet, Dotten! Du har så rett - man må ikke la naboen vinne. Vi opplevde noe lignende da vi flyttet hit vi bor, men vi lot ikke vår dumme nabo vinne og nå har vi som Dotten sier; "silent treatment".

Vår nabo er samme type (nesten) som han i HI, og det er helt klart for de fleste rundt her at det ikke roterer særlig fort oppi toppen på ham. Han gjør så mye rart at det er helt sykt.

Skrevet

Etter en veldig lang innledning svarte du naboen frekt og han overreagerte. Deretter ble du sansynligvis mye mer redd enn nødvendig. Ta en prat og si at dere ikke ønsker noe uvenskap, unnskyld gjerne din uttalelse. Det taper du ikke noe på. Det er ingen grunn til å mure dere inne.

Om du ergrer deg over at de kommer inn i hagen må du si det, men ikke vær sur for det. Mange steder er det helt vanlig å bruke hverandres hage slik.

Skrevet

Leste ikke alt. MEN har et godt råd: Hold deg unna dem i størst mulig grad. Hadde flaks og flyttet unna en slik en som uka etter skøyt en fyr i ryggen....

Ikke for å skremme, men for å advare mot å ta noen konflikter med dem.

Bare vær høflig og si hei om dere møtes. Ikke gå inn i noen diskusjoner.

Snakk med de andre naboene (inviter gjerne dem på besøk til dere selv)

Skrevet

He, he... Jeg hadde forklart ham i klartekst hva jeg mente, og ikke gått av veien for å anmelde for trakassering.

Bryr meg egentlig fint lite om hva naboen måtte synse og mene om meg, kjenner jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...