Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg? Noen flike til å google eller har litt kunnskap...


Villa Perlesukker

Anbefalte innlegg

Hcg stiger ikke som ønskelig og detkan være 3 muligheter.

 

1.En MA ( missed abortion) Jeg får valget om å få tabletter eller ventetil kroppen ordner opp.

 

2. Et embryo i dvale. ( vente noenuker)

 

3. Et levedyktig foster som bare ikke følger legebøkene( 1%) av allesvangerskap har liten hcg økning.

 

Har fått valget selv av legen. Jeg har 2 valg:

 

1. Få tabletter.

2.Vente til kroppen ordner opp.

 

Finner lite info på embryo i dvaleoghcg. Om lav hcg økninger er forenlig med embryo i dvale.Noen som er flinke på å google?

 

Føler egentlig ikke for å vente da jeg har en liten magefølelseom at ting ikke er ok. Men er jeg egoist om jeg velger og tar en avgjørelse NÅ i stedet for åvente......

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville aldri tatt tabletter før du vet om det kan være et levedyktig embryo. Hvilken uke er du i? Jeg fikk ul i uke 7 for å se om fosteret var som det skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Først og fremst vil jeg gi deg en klem. Det er et vanskelig valg legen har gitt deg.

 

Opplevde nesten det samme for 1,5 år siden. Men da gav ikke legen meg noen valg. HCG steg ikke som ønskelig og at dette var en MA.

 

Valget stod på tabletter eller utskrapning. Det ble et enkelt valg..

 

I ettertid har jeg fått vite/lest om det du har fått vite, og angrer rett og slett på at jeg tok de tablettene... Angrer på at jeg ikke ventet for å se om kroppen ordnet det selv. Lett nok å se i etterpåklokskapens lys, men...

 

Du må stole på magefølelsen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Gulesider. Her er litt google fra meg:

 

http://baby2010.blogg.no/1272490878_utydelige_svar_p_ul.html

 

http://forum.onskebarn.no/archive/index.php/t-12085.html

 

Så står det litt om hcg-nivåer.

 

http://www.conceivingconcepts.com/learning/articles/hcg.html

 

Denne hadde målinger på hvor mye økning det vanligvis er i et svangerskap.

 

http://www.advancedfertility.com/earlypre.htm

 

Og om et embryo kan gå i dvale i 14 dager se på målinger for eks uke 5 om du er i uke 7. Hvordan stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehm, men de har bare målt hcg, ikke tatt ultralyd? Jeg må bare nevne at i så fall er svangerskap utenfor livmor en mye mer trolig årsak til lav hcg-stigning enn dvale (som det er omstridt om forekommer i det hele tatt) og vitalt embryo med abnormal hcg-stigning, altså.

 

Men om jeg var deg og ønsket barn, ville jeg ventet. Du taper ikke noe på det (forutsatt nå at de enten har utelukket noe utenfor livmor eller at du følges opp i forhold til dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irismor

Mange klemmer til deg og gulesider.

 

Ikke noe lett valg du har fått. Jeg tror jeg hadde bedt om en ultralyd til og så tatt mitt valg ut fra det.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde bestilt meg time til en UL-undersøkelse først, eller spurt legen om henvisning.. Kjipt å ta tabletter uten å være helt sikker først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, har du vært på UL eller avventer de enda? Hadde ikke tatt noen tabletter om jeg var deg, ikke før du vet helt sikkert.(ellers må du gå og tenke på enn-hvis-om-atte???....)

 

Da jeg hadde MA ordna kroppen opp selv natta før utskrapninga, så trengte ikke gjøre noenting. Blødde litt et par dager, hadde UL på dag 2 hvor de konstaterte dødt embryo(meg:11 uker, embryo:5 uker ca) og samme dag kom alt ut.

 

Sender deg en stoooor klem, håper du får et svar snart. Har teksta deg, men vet ikke om tlf din funker..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde for min del satset på en innvendig ul for å sjekke. Vet ikke hvor tidlig det går an, men jeg fikk i uke 9

 

Eller så er pasienthandboka.no (heter noe annet nå, men den linken funker) en bra plass å finne seriøs helseinfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Tabletter har jeg prøvd - og det var et h. Kroppen ordnet ikke opp selv med det. Så det ble både det og utskrapning. Hadde jeg visst det før jeg tok det, så hadde jeg valgt utskrapning - og ikke fått både og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei gulesider!

 

Terminologien: "embryo i dvale" er meg så vidt bekjent ikke et begrep som brukes i medisin.

 

Emnet jeg da tenker på er, hvor fosteret stopper å vokse i 2 uker for å vokse igjen.

Det er hele tiden en kontinuerlig vekst hos fosteret, men den kan forskyves og forsinkes. Den stopper aldri opp. Her er det snakk om differanse på 1-3 dager om svangerskap er sett fra 3 uke til 8.

 

http://cna.uc.edu/embryology/contents.htm

http://embryology.med.unsw.edu.au/

Her kan du lese generelt om embryologi.

 

http://www.fertilicare.org/forum/showthread.php?5943-Bad-news-slow-embryo-development

Her om temaet "embryo i dvale" som ofte går hand i hans med "missed abortion" desverre.

 

 

Om du ikke har fått innvendig UL ville jeg bedt om dette og se utifra ukene du er i sett om veksten er tilfredstillende.

Uansett, er det kanskje best å avvente for ditt sinn og kropp. Hvem vil vel sitte igjen med tanken, tenk hvis.

 

Synes det var veldig trist at ikke ting gikk som det gjorde utifra HCG målingene. Håper selvfølgelig på siste alternativ, at kroppen din produserer lite hcg og at spira vokser.

 

masse hell og lykke på deres vei, klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen:) Har hatt 2 x UL og begge viser kun en fostersekk uke 3-5 noe som faktisk også stemmer OM mineberegninger stemmerså davil vi først kunne se hjerte om 2 uker.

 

Og har fått mulighet til å vente hvis jeg vil. Bare det at jeg stoler på legene som begge to sier at hcg er for liten stigning ogbegge sier at magefølelsen deres ikke er god.

 

Takk for alle linker skal lese litt i kveld førvi avgjør hvavi gjør:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva dette betyr:

 

General rules often used for hCG levels:

Tables with normal values for HCG levels in early pregnancy (single and twins listed).

 

The hCG level should rise at least 66% in 48 hours, and at least double in 72 hours.

 

Hva menes her? Dette avsnittet?

 

Plateauing hCG levels with either a half-life of > or = 7 days or a doubling time of > or = 7 days have the highest predictive value for ectopic pregnancy of any hCG pattern.

 

An important point is that the lower limit in these "formulas" for hCG doubling times, etc., is usually the 15th percentile for symptomatic but viable pregnancies. Therefore, we have to be careful to give pregnancies with slow hCG rises every chance possible because they may turn out to be normal.

 

Hilsen frustrert frue:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Vent vent vent vent sier nå jeg:-D

Jeg fikk time til UL pga blødning i uke 8. De fant ikke foster, bare fostersekken. Den var svarende til 6-7 ukers graviditet. Tok HcG den lørdagen og påfølgende mandag. Steg da fra 32000 til 42000, så ny fredagen til 68000. Ny UL 2 uker etter den første uten at de da fant foster nok en gang, tross grei HcG stigning (begge ganger innvendig UL). Sa da dessverre så var det intet foster her og jeg kunne godt få med tbl for å støte ut posen for å bli ferdig m det. Men legen anbefalte aat jeg ventet til det kom ut aav seg selv, noee hun meente ville skje ganske snart. Så komme tilbake om 2 uker for å sjekke at alt hadde kommet ut. Hadde det ikke de skulle de skrape ut ev gi meg tbl for å støre ut. Møter opp da dde to ukene etter på, klar for utskrap da ingen ting hadde skjedd. Men der fant legen en liten spire med et sterkt bankende hjerte svarende til uke 9+4....... Så for all del VENT!!!!!!

Nå sitter jeg her med voksende mage i uke 25 med en meget aktiv frøken der inne:-D Så gleder meg til mirakelet kommer oppunder jul.

 

Så jeg gikk i den tro i 4 uker om at jeg ikke var gravis...så gi deg tid, kan hende at spira bare gjemmer seg litt for mamman sin:-D Masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frøkna mi!

 

Jeg veit ikke hva jeg skal si annet enn at du bør følge magefølelsen din. Noen ganger vet man bare at noe er "galt".

 

Masse klemmer til deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General rules often used for hCG levels:

Tables with normal values for HCG levels in early pregnancy (single and twins listed).

 

Generelle normer ofte brukt for hCG nivå:

Lister med normale verdier av HCG nivåer i tidlig svangerskap ( et barn og tvillinger med.)

 

 

The hCG level should rise at least 66% in 48 hours, and at least double in 72 hours.

 

hCG nivået burde øke med minst 66% i løpet av 48 timer, og minst doblet seg innen 72.

 

Plateauing hCG levels with either a half-life of > or = 7 days or a doubling time of > or = 7 days have the highest predictive value for ectopic pregnancy of any hCG pattern.

Utflatet nivå av hCG nivåer med enten halvering av ( > or = 7 days ) eller en fordobling av ( > or = 7 ) har med mest sansynlighet for svangerskap utenfor livmoren i forhold til andre HCG stigninger.

 

An important point is that the lower limit in these "formulas" for hCG doubling times, etc., is usually the 15th percentile for symptomatic but viable pregnancies. Therefore, we have to be careful to give pregnancies with slow hCG rises every chance possible because they may turn out to be normal.

 

Et viktig poeng er at de laveste grensene ved disse verdiene for hCg ved fordoblings tid etc er som regel den 15 ( Her kommer et avsnitt jeg har vannskligheter med å oversette lesbart )

derfor må vi være nøye med å gi alle svangerskap ved langsom hcg stigning alle sjanser som mulig fordi de kan være normale.

 

Det avsnittet jeg har problemer med å formulere over til norsk, går noe sånt som selv om verdiene viser til sympt. på svangerskap uten for livmor kan det være fullverdig. som sagt ikke 100% sikker på den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eller vi har bestemt oss for å vente og se. Før jeg gjør noe vil jeg ha en samtale med lege.

 

Det rare er at de mener det er en missed abortion...fikk telefon i går kveld ogtablettene ligger klare til megpå Ahus.Men om det er en missed abortion... hvorfor stiger hcg hver dag? På 7 dager har den gått fra 3500 til 5800.

 

Ååååå er så usikker så usikker....

 

Takk for alle svar jenter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hcg kan stige også ved en MA, men da abnormal stigning. Som er det du har. Det er fremdeles veldig merkelig at ingen har nevnt faren for svangerskap utenfor livmoren, så det ville jeg spurt om (selv om det er naturlig å anta at dette har blitt vurdert).

 

At det er et normalt og levedyktig svangerskap, er - dessverre - svært lite sannsynlig med disse hcg-tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pila...sv.skap utenfor er utelukket etter UL.Ser jeg har glemt å nevnedette i tråden.

 

Jeg leter meg grønn på nett etter info om missed abortion og abnormale hcg stigninger. Men finner lite.

 

Etter en uke med 4 besøk på Ahus og gyn avdeling må jeg si jeg har respekt for de jentene som sliter med å få barn som prøver og prøver og må inn der til kontroller og sitter og venter sammen med høygravide. Skikkelig stålvilje må noen ha som går gjennom noe slikt....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være noe man kaller blighted ovum. Du er gravid, men uten foster - adri vært utvikling av foster. Dette forstår ikke kroppen og oppfører seg som du er gravid. Derfor vi de se kun fostersekken på UL. Men om fosteret gjemmer seg litt for deg ennå, så for all del vent ei uke el to så kanskje det dukker opp slik det gjorde hos meg. Er så glad for at psyken min eer såpass sterk at jeg takket nei til tabl og heller ville vente til ting ordnet opp selv.....:-D Sliter m å bli gravid i tillegg - så er en grunn til at det nesten er 6 år mellom mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...