Cat.68 Skrevet 24. august 2010 #1 Skrevet 24. august 2010 Jeg har ei datter på snart 5 år som altid legat langt under gjennomsnittet lengde messig. Hun har siden hun var liten vart under kontinuerlig oppfølging pga dette, og er utredd i kryss og tvers over det hele uten at man lykkets i å finne ut hvorfor det er slik. I fjor samlet barnelegen et spesialist team for å prøve å finne ut av henne, men ingen klarer egentlig å skjønne hvorfor det er slik, da ingen av disse spesialistene opplevd noe lignende tidligere. Man finner ingen sykdommer som gjør til det, og hun skiller ut tilvekshormoner, men av en eller annen grunn tilgodegjør ikke kroppen hennes seg av dem på en tilfredstillende måte. Etter at disse spesialistene diskutert henne ble de avgjort at man trur det har med at hun ble veldig syk som nyfødt, med et CMV- virus, og man trur kanskje at den lange sykehusvistelsen samt medisinering under den tiden KAN være en årsak til at det blitt slik, men man vet ikke sikkert. Man avgjorte også at man igjen skulle måle hånden hennes før skolestart , neste år før å sjekke estimert vekst, og hvis den viser at sluttlengda hennes ikke vil nå over 149-150 vil man anbefale behandling av tilveksthormoner. Til tross for at hun tilvekshormon i kroppen, og man ikke vet om det en vakker dag kan "løsne". Dette føler jeg er mega skremmende igrunn. I morgen skal vi på den røntgen undersøkelsen og jeg ber til GUD og alle høyere makter at den vil vise vekst på over 149 cm. Vær så snill tenk på oss i morgen og be sammen med oss at dette går bra. Måtte bare tømme engstelsen min et sted, Uff.( Klem!
Mor Løvehjerte Skrevet 24. august 2010 #2 Skrevet 24. august 2010 Lykke til til vesla (bokstavelig talt:-) og deg! c",)
Cat.68 Skrevet 24. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2010 Takk, håper så inderlig den kryper over 149 cm. Men samtidlig skjønner jeg jo at det kan bli veldig besværlig for henne hvis hun vil bli veldig liten. Både med tanke på mobbing og praktiske hensyn. Men tilvekshormoner er jo ikke bare, bare det heller. Og at hun skal måtte sette sprøyter for en laaaaang periode av livet sitt ( uten å vite resultatet av det) er ikke akkurat det jeg ønsker for henne heller. Håper det løser seg av seg selv.)
Gjest thricane Skrevet 24. august 2010 #4 Skrevet 24. august 2010 åhhh, jeg skal krysse både fingre, tær, hender og bein for dere i morgen. masse lykke til.
Gjest Skrevet 24. august 2010 #5 Skrevet 24. august 2010 Hei Ønsker dere lykke til i morgen, og håper det blir gode nyheter for dere. Skal krysse fingrene Jeg er selv faktisk en halv centimeter unna 150 cm, altså 149,5 cm og det har aldri plaget meg i noen grad. Jeg føler ikke at jeg har gått glipp av de ekstra centimetrene for å si det sånn. Når hun er ordentlig utredet for div sykdommer, og de ikke finner noe "farlig" så kanskje dere kan senke skuldrene litt og slappe av. Jeg har selv ei lita jente som nylig har fylt 5 år, hun kommer kanskje ikke til å bli noe særlig høyere enn meg, det får vi bare vente og se. Lykke til nok en gang Mvh
LadyLuck & Skrevet 24. august 2010 #6 Skrevet 24. august 2010 krysser fingere og tær for dere.. Mange gode tanker sendes deres vei =)
Cat.68 Skrevet 24. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 24. august 2010 Lia Pia, jeg engster meg ikke over at hun kanskje stopper rundt 140-150cm, men her er altså mistankene ganske store om at det vil ende ganske mye mindre en det. Og jeg hadde saktens ønsket å senke skuldrene og ikke uroet meg i hele tatt, hvis legene hadde gitt meg grunn til å ikke tenke på dette mer. Dem fortsetter disse kontrollene fordi det IKKE er normal tilvekst på henne og når jeg snakker langt under gjennomsnittet så snakker vi ikke litt under vekstkurven og at hun følger sin egen kurve, men at hun i hele sitt liv ikke fulgt den og faller ifra den. Hun bli 5 år 10 sept og er såvidt 98 cm. Jeg skjønner du ønsker å trøste meg, og jeg vet at det ikke dreier seg om noe "farlig". Men tilvekshormoner er ikke bare uskyldige, og når man snakker om å gi henne det, til tross for at hun faktisk har tilveksthormoner i kroppen, gjør at jeg føler det er en smule skummelt med tanke på hvordan det kan urarte seg hvis hun pløtselig begynner å vokse på egen hånd. Når ikke engang legene opplevd noe lignende og det ikke aner hvorfor det er slik, må du skjønne at det er vanskelig å bare senke skuldrene. Jeg trenger nok mest bare litt støtte og anerkjennelse for morsfølelsene, som regel ordner det meste seg, Men når det kommer til barna er vi ganske sårbare. Håper bare morgendagen forteller oss det vi vil. Og det er at hun vil vokse uten hjelp.
Gjest Skrevet 24. august 2010 #9 Skrevet 24. august 2010 Hei igjen Dattera mi fylte 5 år i juli, nå er det lenge siden jeg har vært på noe kontroll med henne så jeg vet ikke hvor høy hun er, kanskje jeg skal måle litt i dag. Hvordan er vekta hennes i forhold til høyde da? Var ikke meningen å bagatellisere, jeg har full forståelse for at du bekymrer deg. Min mamma er godt og vel over 70 år, jeg er 33 år og hun holder enda på som om jeg skulle vært 20 år yngre... Morsfølelsene varer livet ut. Jeg har alltid trodd at veksthormoner ikke ble aktuelt før man evt begynte å nærme seg puberteten/slutten av puberteten, og det er klart at å tilføre kroppen med ekstra hormoner ikke er noe man skal ta lett på. Høres ut som dere har et bra team i ryggen da, som kan hjelpe med å ta den rette avgjørelsen sammen med dere og det er jo fint. Håper det går kjempefint i morra. Mvh
Cat.68 Skrevet 24. august 2010 Forfatter #10 Skrevet 24. august 2010 Jo vekta har heldigvis altid fulgt høyden hennes og hun er fint proporsjonert, men hun har aldrig hatt mer kjøtt på kroppen en hun må for å si det slik. Sist vi veide henne hadde hun såvidt tippet 13 kg, men det var med klær på. Regner med vi får korrekte mål på cm og kg i morgen. Hun har heller ingen motoriske problemer og ligger egentlig foran både mentalt og motorisk så sånn sett er vi ikke bekymret. Ja vi har et godt team bak oss, og hun er virkelig godt fulgt opp. Bekymringen ligger vel egentlig mest på dette med å begynne med hormoner til tross for at han allerede har tilvekshormoner i kroppen. Problemet er jo at dem ikke vet eller finner ut av hvorfor dem ikke "virker". Tenker på at hvis vi begynner med tilveksthormoner og så begynner kroppen selv også å produsere plutselig, hva skjer da liksom.....??? Jo dem kan begynne å behandle før de når tenårene. Har vel litt med hvorfor man må behandle vil jeg tru.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå