Gå til innhold

Nattavvenning - trenger tips og råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten tass på snart 7 månder. Han får 3 - 4 måltider hver dag + at jeg ammer mellom måltidene (når han vil ha). Vi har nå kommet inn i en soverutine som ikke fungerer for meg. Han vil gjerne ha pupp minst 3 ganger om natten, og det fungerer ikke for meg. Jeg har også litt søvnprøblemer. Det tar gjerne en time før jeg sovner, og det tar også lang tid før jeg sovner igjen etter amming på natten (selv om vi har lyset av og ligger i sengen). Hvordan gjør man det med nattavvenningen? Hvordan gjorde du det ? Er han for liten enda til å kutte ut nattammingen?

Vi har prøvd å la pappan ta han nå i helgen som var, men det endte med raseriutbrudd for minsten, og han roet seg ikke av vann eller byssing. Kun pupp som hjelper! Ikke vil han ha smokk heller.

Jeg merker godt på minsten at han ikke er sulten. Han småspiser bare på puppen, sutter på den som om den var en smokk. Koser seg!

Huff.. Begynner å bli desperat etter litt sammenhengende søvn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da! Det høres ut som du er smokken ja!

Skrevet

Ja, ingen tvil om det :/ Håper noen har noen erfaringer de kan dele med meg.

HI

Skrevet

Jeg ville ha gitt han grøt som siste måltid før han legger seg, om så det er kl 22-23.

Skrevet

Dere var jo i gang ved at pappaen tok han. Sinne og raserianfall første nattene er ikke til å komme i fra uansett når man tar nattavvenning. Men allerede 3. natta merker de fleste bedring. Og 4. natta er stort sett det verste over.

Det gjelder bare å holde ut og ikke gi opp underveis for da må man starte helt på nytt, det er tøft ja, men man blir så lettet når man ser at det bedrer seg.

Legg det til en helg, og fortsett med at pappaen tar han. Om du kan ligge på et annet rom er det også en fordel. Det er lettere for babyen å roe seg om mamma og puppen ikke er tilgjengelig.

Skrevet

Takk for tipset. Ja, jeg sov på eget rom i helgen som var. Så får vi begynne på nytt igjen til helgen.. Blir nok en slitsom helg for pappan, men han får bare holde ut! Men skal det være OK å gi han pupp en gang for natten ? Eller skal vi kutte helt ?

Skrevet

De beste er å kutte helt. De små skjønner jo ikke hvorfor det får pupp en gang, men ikke den neste. Så det beste er å kutte vanen helt.

Skrevet

Støtter anonym over her. Det er harde tak, men han er gammel nok til å klare seg uten mat en natt. Tilby vann slik at dere vet han ikke er tørst (om han tar flaske, selvfølgelig). Dersom far er det eneste alternativet, så går det ofte enklere. Noen ganger kan det også hjelpe å gi barnet eget rom.

Skrevet

Takk for svar! Da vet jeg at vi skal kutte puppen HELT.

Det som er problemet er vel egentlig at lille sover IKKE uten puppen.. Verken til kvelden eller når han våkner om natta. Pappa har vært oppe med han i timesvis om natten mens han gråter etter puppen. Det er jo utrolig tungvint, og jeg kan vel egentlig bare skylde på meg selv som har vendt han til denne uvanen.. Skulle tro han var en duracellkanin som bare varte og varte... Gruer meg til å ta tak i dette, men vi kan ikke ha det sånn lenger heller. Han har også en uvane med å starte dagen i 5-6 tiden. Da er han lys våken. Har prøvd å legge han for kvelden så seint som 22, men jammen er våkner han klokken 5 likevel.

Har ikke vært på helsestasjonen siden han var 4 mnd pga sommerferie osv. så jeg har ikke fått spurt de om tips og råd heller. Det er enda noen uker igjen til vi skal dit, så får håpe vi får til å komme på rett kjør innen den tid.

Om noen gode mødre der ute har flere tips, så kom gjerne med de:)

HI

Skrevet

Kjenner meg dessverre veldig igjen, men vår lille er 14 mnd..huff huff. Og nå er det tenner som gjør at han sover urolig, for vi hadde klart å komme rimelig på rett kjøl. Så i og med at han nesten ikke vil spise pga. tennene, så er puppen viktigere enn vanlig, og vi har sporet av igjen...

Skrevet

Dere må bare ta en avvenningsrund med det slitet det innebærer. De fleste av oss må gjennom det, så det går nok bra for dere også. Men dere må være steinharde og konsekvente, ingen unntak.

Skrevet

Natt til i dag kjørte vi nattavvenning! Det gikk over all forventning! Lille sovnet av seg selv ca kl 21:30. Han sovnet uten pupp! Deretter sov han frem til kl 05. Da roet pappa han ned, og han sov videre til klokken 7! :D Da fikk han mat. Syns dette er for godt til å være sant ;) Tror dere det blir vanskeligere igjen i natt ? Eller kanskje han rett og slett var klar for eget rom, og egen seng? Nå krysser jeg fingre og tær for at det fortsetter i samme spor. Hilsen HI

Skrevet

Oi! Så bra! Det kan være så lett, faktisk, men noen ganger får det også tilbakefall. Her i gården tok det en god stund før han ikke våknet midt på natten, uten at han egentlig hadde behov for det. Og så komme det perioder der de våkner ukristelig tidlig, før de igjen sover uvanlig lenge. Alt går i bølger, og det er _ikke_ dermed det samme som at de egentlig har behov for hverken pupp eller annen mat (greit å tilby vann, synes jeg da). Det bare er slik ;-)

Derimot tror jeg eget rom er virkningsfult. Ingen forstyrrende lyder og puppen er ikke i samme rom *he he*

Lykke til videre! Detta går fint!

Skrevet

Takk :)

Da skal jeg belage meg på at det kan hende det blir noen tilbakesslag ! Et skritt frem, og to tilbake.. Krysser fingrene for at han skal være like "flink" i natt. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...