Gå til innhold

Hvordan er ders budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så mye unyanserte spørsmål og svar her på økonomi. Hvor mye sitter dere igjen med etter alle regninger er betalt, spør noen. Så svarer noen f.eks 11 000 og mener de da har mye penger, andre at de har 20 000 og synes det er litt knapt, og får da nesten kjeft for å mene at 20 000 er lite. Men få spør hvor mange man er i familien, hvor gamle barna er, eller hvilke utgifter man da faktisk har. Det er f.eks mye dyrere å ha 3-4 barn som begynner å bli store og skal ha diverse sportsutstyr, stadig blir invitert i bursdager til venner, gjerne får lommepenger osv enn 1-2 barn som er små og kun trenger litt klær, mat og bleier.

Vil man ha et skikkelig bilde på hvordan andre har det økonomisk, for dem som lurer på det, bør man kanskje heller spørre om tre ting. 1. Hva får dere inn av penger pr måned? 2.Hva går ut i faste utgifter (nedbetaling av lån, evt husleie, strøm, telefon, forsikringer, nrk lisens, barnehage/SFO osv)? 3. Hva går normalt ut i varibale utgifter (mat, drivstoff til bil, nødvendige klær, gaver til bursdager, medisin, lommepenger til barn, lege, blader/avis, utstyr til barna osv)? Deretter kan man se hva en faktisk sitter igjen med til luksus som kino, ut for å spise, frisør, klær man egentlig ikke trenger, men har lyst på osv. Jeg vil tro at overskuddet igjen til luksus ikke er så veldig ulikt fra familie til familie jeg, selv om noen kanskje har 30 000 igjen etter faste regninger og andre har 10 000 igjen. Stemmer det for dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig varierer også overskuddet til "luksus" enormt hos ulike familier her i landet.

Du går vel ikke rundt og tror at vi ikke har økonomiske/sosiale ulikheter her til lands?

Skrevet

Nei, selvsagt ikke! Men jeg tror ikke at ulikhetene alltid er så store som de fremstår her inne heller. Når noen med ca 11-12000 kr igjen etter regninger sier at de har det godt økonomisk, så tenker jeg at da har de kanskje lite variable utgifter og sitter igjen med noen tusenlapper pr måned til kino og diverse, mens en familie som har 20 000 kr etter regninger og mye variable utgifter også kan sitte igjen med et par tusenlapper, men med flere barn er det også dyrere å gå ut på kino, ut for å spise osv og dermed føles det som dårligere råd.

Nei, ble rotete forklart dette. Så klart noen har mye igjen til luksus, og andre ikke noe i det hele tatt. Men jeg tror faktisk at den store majoriteten her inne sitter igjen med en 1500-4000 kr i mnd til luksus, der 1500 kan dekke like mye hos en familie med ett lite barn som 4000 kr for en familie med 3-4 større barn. Var egentlig mer det jeg skulle frem til.

HI

Skrevet

Jeg forstår veldig godt hva du mener, mange legger klær inn i budsjettet mens andre gjør ikke det.

Når noen sier de har 20 000 igjen å leve for kan det være til både mat og bensin...ikke kun "fritid".

Vårt budsjett ser cirka slik ut:

Familie på 4, 2 voksne i jobb og 2 barn i barnehage

Inntekt:

netto 44 000

Lån total: 15 000

Regningskonto(både faste og variable regninger): 15 000

Husholdning: 8000 (inkl. mat, blader, avis, husholdningsartikler, vaskemidler, helseartikler, medisiner, klær, sko, leker til barna osv)

Sparing: 4000

Til gode: 2000, brukes til ekstra sparing, feriesparing eller fornye noe i huset.

Skrevet

Vi er familie på 6, 2 voksne og 4 barn. 2 i bhg og 2 på skole.

Inn, netto: 70 400 kr

Faste utgifter: 44 700 kr

Variable utgifter: ca 18 000 kr, varier litt

Sum igjen til sparing og luksus: ca 7700 kr

Vi sparer ikke til ferier siden vi sitter igjen med ca 65 000 kr av feriepengene etter alle vanlige utgifter er betalt.

Skrevet

Så du tror at jo flere barn en har, jo mere har en til overs til "luksus"? Sånn er det nok ikke. Det er nok heller slik at det er familien med ett barn som sitter igjen med 4000 og familien med 3-4 som sitter igjen med 1500. Når men har flere barn vil både faste og variable kostnader være høyere, og det er ingen "regel" som sier at med flere barn så tjener man mer...

Skrevet

2 voksne og 1 barn i skole

Enebolig med utleie, 10 år gammel bil

Inn netto: 53 500 kr

Alle lån: 7000 kr

Regninger: 10 000-15 000 kr

Spare i fond: 2000 kr

Mat: over 10 000 kr, sikkert mer..

Pusser opp hus så vi kjøper inn litt hver mnd.

Det er sykt å se det oppstilt..trodde ikke det var så mye penger.

Skrevet

Nei, men mange får første barnet når de er i starten av etableringen sin. Kanskje en eller begge fortsatt er student, man er gjerne ny i jobben, nettopp fått lån slik at det er ganske høyt enda osv. En 5-6 år senere er ofte begge i jobb, har gjerne økt i lønn, litt mer av lånet er nedbetalt osv, og man har da kanskje også fått flere barn. Så jeg tror nok ofte at man også har mer penger når man har flere barn, ikke fordi men har flere, men fordi man blir eldre. Dessuten er mange av dem som har 3-4 eller flere barn bevisst på om de har råd til mange barn før de får dem. Man kan kanskje få 1-2 uplanlagte barn som ikke helt passer inn i økonomien, men sjeldent 3-4 eller flere. Selvsagt er det unntak, i begge retninger, men generelt tror jeg at tankegangen min stemmer tålig bra.

HI

Skrevet

En liten familie på 1 voksen og 1 ettåring.

Inn, netto: Ca 28000

Faste utgifter: ca 10000

Sparing: 5000

Mat, klær osv: 6-8000

Sum igjen: 5-7000 kr blir satt inn på boliglån.

Skrevet

Vi har ca 48 000 kr inn i mnd. Av det forsvinner ca 28 000 kr til regninger og lån. 4000 til sparing.

Vi sitter da med ca 16 000 kr til mat, klær og andre uforesette utgifter i mnd. Ser ganske mye ut synes jeg, men det blir borte hver mnd alikveld. Skjønner ikke helt hvordan vi klarer det. Bruker alt for mye på mat som jeg prøver å skjerpe inn.

Vi er flinke på å bruke penger ja.... Skulle ønske jeg viste hva vi brukte alt på ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...