Gå til innhold

3 klassing, hvor lenge alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er snakk om en stabil kar som ikke finner på noe sprell (som å leke med fyrstikker, koke mat, invitere venner, leke med vann osv), men han kan være svimete så han kan feks glemme å gi beskjed om at han er kommet hjem, glemme å slå på mobilen, glemme å spise osv.

Problemet er at vi ikke har fått SFO (vi kom nye til kommunen og ble derfor ikke prioritert). Så det kan bli dager hvor han må være hjemme fra bussen kommer rundt 13.45 og til en av oss er hjemme mellom 15 og 16.30. VI har hund som han administrerer bra, men han kan feks glemme å slippe den inn etter endt luftetur (løpestreng, han får ikke gå tur med den jmf annen tråd her), men da hyler jo hunden etter en tid slik at gutten kommer på å slippe inn dyret.

Alternativt er at en av oss må kjøre 20 minutter èn vei for å hente han, og ta han med tilbake til jobb/høyskole og så jobbe overtid tilsvarende den tiden det har tatt (ca 45 min) de dagene det gjelder.

Hva hadde du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde latt han være alene den tida, men heller ttatt en tlf. hjem til han etter han hadde vært hjemme en timestid.

Skrevet

Hadde latt han vær alene så lenge han vil/tør det selv;)

Nå har jeg en jente i 3. klasse som ikke vil gå på sfo mer og her fungerer det helt fint:)

Hun er som gutten din- ikke noe tull og tøys, men klart hun kan være vimsete- det hører med alderen det;)

Hun har en mobil som hun disponerer og da hun begynte å være alene hjemme, måtte hun ringe meg da hun hadde kommet hjem.

Nå trenger hun ikke det mer, men veldig greit å kunne ringe henne å sjekke om hun har begynt med leksene osv..

Snupp her er alene fra 13.30- 16.15 på det lengste.

Skrevet

Min 3. klassing er lik din. Ikke den som finner på idiotiske ting, men veldig svimete. Han kan fint være alene hjemme i 1-2 timer. Han får da ta 1 eple i kjøleskapet og se på tv eller spille DS. Da sitter han pal han til vi er hjemme igjen. Må legge til at han får se lite på tv/spille DS resten av dagen, så er helt ok at han får slappe av litt med dette de dagene han er alene hjemme etter skolen synes jeg.

Skrevet

Jeg har en 2klassing som er hjemme alene etter skolen, hun begynte på vårparten. Jeg jobber 5min unna, så jeg er ikke så langt unna. Men vi kjøpte ny tlf med hurtigtaster på, slik at hun ringer når hun kommer hjem. Ikke for hennes skyld, men for å berolige meg. Det er nok meg som syns det er mest skummelt.

Om han glemmer å spise, skru på tlf burde du skrive en huskelapp og henge ett sted som han ser den. Greit å ha tlf i huset også, slik at tlf alltid er på. Vi har ip-telefon, noe som er gratis for oss der vi har tv og internett.

Men jeg syns dere må spørre sønnen hva han føler og mener. Her vi bor er det nesten alltid naboer som er hjemme, selv om ungene ikke kjenner de godt så vet de at de kan ringe på om det er noe.

Skrevet

Hehehe, er det mitt barn du skriver om? :)

Så lenge han tør være alene hjemme og så lenge han ikke finner på noe farlig( som han ikke gjør, som du sier) hadde jeg latt han være alene hjemme.

Men jeg hadde kanskje sørget for at han har en telefon eller noe som gjør at han kan komme i kontakt med dere.

Min 9-åring er også en svime, men det går helt fint å være alene hjemme.

Hun dør ikke av å glemme å spise, og nå som hun har vært uten SFO noen mnd allerede, har hun faktisk begynt å huske å spise likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...