Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #1 Skrevet 23. august 2010 Jeg har hatt besøk av en venninne og hennes barn og sitter igjen og er skikkelig irritert. Jeg synes at ungene rett og slett var frekke og tok seg til rette. De er hos meg ca. 1 el to ganger i året, men jeg har kjent dem siden eldste var ca 1. Eksempler på oppførsel som jeg synes er over streken: Eldste går rett inn og begynner å plukke på småting jeg har i skåler, lese på brev og plukker på ting jeg har i vinduskarmen. Er 10 år. Minste (til min venninne) finner en ting som mitt barn signaliserte var hans. Da han skjønte at mitt barn gjerne ville ha denne tingen, sprang han avgårde og nå nettopp fant jeg denne tingen ødelagt. Vet så klart ikke om det er dette barnet som har ødelagt tingen, men mistenker det strekt. Eldste hadde gått ut i mine sko (pensko) i søla som jeg etterpå fant tilgrisa på verandaen. Mora er en som alltid unnskylder ungene sin dårlige oppførsel, men nå er jeg litt frista til å si fra. Hva ville dere ha gjort?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #2 Skrevet 23. august 2010 Hvis ikke moren til ungene irettesetter ungene får du gjøre det selv. Om du bare ser på skjønner de ikke at de gjør noe galt.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #3 Skrevet 23. august 2010 Jeg sier ifra på det jeg ser, men noe av dette oppdaget jeg ikke før i etterkant. Tror ikke jeg skal invitere dem hit på en stund. HI
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #4 Skrevet 23. august 2010 Eldstes oppførsel hørtes ikke bra ut, men at minste lånte en leke selv om din signaliserte at den var h*ns synes jeg ikke er galt. Når man har besøk av andre barn er det vel for at de skal leke sammen. Regner ikke med at du krever at gjester skal ha med seg sine egne leker. Når vi har besøk er det en fenomenal tid til å lære seg å dele. Man deler på leker og kan ikke kreve at andre skal levere det tilbake bare siden de er gjester. Dersom det er noe de absolutt ikke vil dele, får de si fra om det på forhånd, så setter vi det et sted ingen får leke med det. Mitt barn er 4 og har full forståelse for at dersom andre skal ha lyst til å komme på besøk og leke, så må vi dele på hans leker og faktisk la andre få leke med dem. Nå sa du ikke noe om alderen til yngste, men regner vel med at vedkommende ikke ødela noe med vilje. At det ble unlatt å informert om det er vel bare fordi uviljen til å dele lyste ut både fra deg og ditt barn. Tror ikke jeg ville ha kommet tilbake på besøk til deg heller med slik en egosentrisk gjestfrihet.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #5 Skrevet 23. august 2010 Det er ikke snakk om å ikke ville dele men å åpenlyst stikke av med ting når mitt barn sier at han gjerne vil ha tilbake dette fordi det er noe som er verdifullt for han og lett går i stykker. A kommer gående med gjenstanden i hånda. B sier, fant du den på rommet mitt? Kan jeg få den tilbake? A springer avgårde, ut på veranden og ut på plenen. Mitt barn står igjen og trekker oppgitt på skuldrene og finner på noe annet. I dag fant jeg gjenstanden ødelagt. Jeg synes ikke dette har noe med å ikke ville dele å gjøre, men er snakk om hensynsløs oppførsel og mangel på oppdragelse. Ungene er i småskolealder.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #6 Skrevet 23. august 2010 Hvis du så og hørte alt, hvorfor gjorde du ikke noe? Som voksen kan du faktisk kreve å få den tilbake, eventuelt faktisk ta den fra det andre barnet og si at denne legger vi bort og leker ikke med da den lett kan gå i stykker. Hvorfor tok du ikke fatt i det eldste barnet og sa hva som er akseptabelt i ditt hus? Det har du faktisk lov til. Dersom moren ikke setter grenser får du gjøre det. Gjør det på en høflig, men bestemt måte.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #7 Skrevet 23. august 2010 syns faktisk de ikke hørtes så ille ut jeg, bortsett fra skoene kanskje. De er barn, barn er nysgjerrige av natur. Lese brev kunne han ha holdt seg unna, men å ta på ting i vinduskarmen? Jøss, du høres i grunnen ganske "prippen" og streng ut
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 Enig med 21.01.. Noe takhøyde bør man ha når det er barn i hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå