Gå til innhold

Samlivsbrudd, hus og tingslysningsgebyr- trenger hjelp fort please!


*titte tei!*

Anbefalte innlegg

Okei- jeg og XXX kjøpte hus sammen for et par år tilbake. siden jeg ikke hadde fast inntekt så rådet bankmannen oss om at lånet burde stå alene på markus sitt navn. XXX ville gjerne at begge to skulle stå som eiere og dum som jeg var så godtok jeg det uten å forhøre meg om dette. Jeg ble heller aldri fortalt at om vi ikke holdt sammen og flyttet i fra hverandre, i fra den nye eiendommen, før det var gått 12 måneder så måtte vi betale et tinglysningsgebyr til kommunen for å overføre skjøtet til ett navn, altså XXX i dette tilfellet. Men huset sitter jo han igjen med og lånet, jeg har aldri betalt noe særlig, ihvertfall ikke i følge noen papirer. Skal da dette tinglysningsgebyret deles på oss begge, eller er det faktisk XXX som skal betale dette alene?

XXX var nettopp på døren og ville ha resten av pengene sine. Men jeg har aldri sett noen papirer og har tatt dette for god fisk. Har XXX sitt på det rene her?

 

Naiv? Jepp. Heldigvis lærer man en hel del på 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tinglysningsgebyr må betales. Har huset stått 50-50 på dere?

Min eks var så vanskelig at jeg til slutt bare betalte. Han nektet å betale (jeg eide i praksis). Du kan jo bare nekte, så er du eier av huset? hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det må betales, og det er allerede betalt. Vi har vært å levert papirer og alt. Han har lagt ut hele summen. Men nå fikk jeg et svar om at den som skal ha skjøte skal selv betale hele summen! Jeg står ikke lengre som eier på huset. Så om han skal egentlig betale hele summen selv, så skylder jo faktisk han meg flere tusen kr som jeg har etterbetalt.

 

Så jeg kan ikke nekte heller hehehe :P Hadde likt å sett tryne hans sitt da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hjemme med lite barn, men begynte i jobb etterhvert. Jeg betalte litt husleie, men hovedansvaret mitt var å stå for maten og klær og alt til min datter (vi hadde ikke felles barn) Så ingen delt økonomi sånn sett. Så huset har jo så å si vært han sitt. Mitt navn har kun stått på skjøte.. Ved samlivsbruddet så pakket jeg kofferten og flyttet i ny leilighet. Ingen fordeling, vi hadde hvert vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg bare må korrigere litt her... Det som skal betales heter dokumentavgift, og det er den som kjøper som betaler dette, uavhengig om det er gått 12 - 16 eller 24 mnd (da er det evt snakk om skatt på gevinst for din del)

Dvs si din eks kjøper din halvpart og skal ha den hjemlet over på seg slik at han eier huset i sin helhet. Da settes det opp på skjøte et avgiftsgrunnlag som gjerne er lik kjøpesummen - som i dette tilfellet er halvparten av omtrentlig markedsverdi. Du som selger/overdrager har signert på dette dokumentet. Gebyret for å betale dette er 2,5 % av avgiftsgrunnlaget + kr 1548,- i tinglysingsgebyr til Statens kartverk (ikke kommunen). Fordelingen av kostnadene i dette tilfellet må jo avtales og være enige om, men den som sto som avsender på skjøtet fikk fakturaen.

 

Så jeg kan jo kanskje skjønne at han vil ha hjelp til å dekke dette dersom han i prinsippet har betalt huslånet hele veien, men det er faktisk han som kjøper som vanligvis betaler dette. se bare alle boligannonser så er omkostningene ved kjøp på kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du retter på det :) Så mye man skal vite. Ok, men da har jeg i hvertfall noe å argumentere med. Litt vanskelig for meg å betale denne summen da jeg er alenemor i utdanning. Men men, må man så må man :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har vært gjennom samme smørja....

Jeg ville sitte med leiligheten vi hadde sammen etter bruddet...vi hadde ikke bodd sammen så lenge i denne heller. MEN det skal ikke måtte betales dokumentavgift på ny så lenge dere har FELLES barn!!!! Jeg og ble livredd jeg måtte ut med tusenvis og vurderte å selge men snakket da med statens kartverk og sende da inn fødselsattesten ilag med papirene for å overføre skjøtet på meg. Jeg betalte da tinglysning på 1548 for å slette min eks navn. Og det var det verd;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke felles barn. Men jeg får snakke med foreleseren min, han er advokat :)) Vil ha det sort på hvitt hva som gjelder her. Betaler ferdig uten å mukke om han har rett, men om ikke så skal jeg gi xen dette skrivet, le, og si- takk, du skylder meg pæng! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...