Gå til innhold

Dere som hadde en tøff barnehageinnkjøring;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid brukte dere? Har dere noen lure tips å dele?

Her går det rett åt skogen! Glade lille Bo som aldri gråter har fått et trist drag over ansiktet og mistet seg selv litt ... egentlig. Han gråter og gråter og gråter, og roer seg først når jeg kommer tilbake.

hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange uker har det vært sånn.

En i bgh til sønnen min holdt på i sikkert 4 uker, bare skrek. Men etter det ble han verdens blideste og fornøyde gutt.

Skrevet

Han begynte tirsdag forrige uke, ble forlatt for første gang på torsdag, men aldri lenge av gangen. I dag var jeg borte fra ham i en time, og han gråt non-stop - til de kom og hentet meg igjen.

Huff, 4 uker er lenge, men godt å høre at alt er topp nå :)

Skrevet

Uff, det der er ikke morsomt. Nå er det ikke sikkert Bo vil gråte i 4 uker da... det går sikkert over fortere enn det. Det er en stor overgang for de små, har gått sammen med mamma siden de ble født, og vet ikke annet.. Men når de først har blitt trygge på de ansatte og alle barna, elsker de fleste barn å være i barnehagen. :-)

Skrevet

Vi brukte ikke veldig lang tid, 1,5 uke kanskje. Men lenge i forhold til 3 dager som en del andre gjorde. OG først nå etter 3-4 uker er hun trygg på alle ansatte. :) Men de første ukene fant hun jo noen ansatte hun ble kjapt trygg på, det hjalp. Og vi kom tidlig på dagen mens det var rolig, noe jeg tror var lurt. Bare et annet barn, de ansatte og oss:)

Skrevet

Gutten min holdt på leeeenge, bortimot to måneder tror jeg, eller mer. Det ble felt mange tårer både fra ham og meg den perioden der. Var så gale at jeg i mitt stille sinn nesten vurderte å ta ham ut av barnehagen igjen. Var helt fryktelig å gå, og når jeg kom for å hente stod han bare der og så helt fortapt ut.. Mistet seg selv, som du skriver.. Var ikke den gutten jeg kjente i det hele tatt. Men så gikk det gradvis bedre, og etterhvert ble han tryggere og tryggere. Nå vil han i barnehagen i helger, gråter når han må gå hjem og stortrives. Det ser jeg på ham når jeg henter. Det er klart han av og til gråter når jeg går, og nå særlig etter ferien har det vært litt vanskelig igjen, men ikke så ille som det var i starten. Mitt tips er å bare holde ut rett og slett. Noen bruker lang tid, men det går seg til! Jeg passet på at jeg ikke lot ham se hvor fortvila jeg selv var. Jeg snakket masse om barnehagen hjemme, tok ham med dit og lekte i helgene, sa f.eks ikke at han "måtte" i barnehagen, men fokuserte på at det var noe gøy han skulle få lov til. Lykke til, jeg vet hvor tøft det er, men er utrolig deilig den første dagen det endelig går bra, og er verdt det når man ser hvor gøy de etterhvert har det der. Sender deg mange gode tanker. :)

Skrevet

Takk. Det er en liten trøst å høre om andre som har hatt det på samme måten. Det er helt grusomt vondt - tror dagen i dag har vært en av de verste i hele mitt liv - utrolig nok! Håper inderlig dette snur fort, for jeg VET at det er en god barnehage og jeg VET at han kommer til å trives. Det er bare dette med å være der alene, uten meg og pappan - som er ufattelig rart og trist og uvant for han!

Skrevet

Det finnes sikkert ikke et svar, men det er veldig viktig hva dere som foreldre utstråler. Barn merker fort om dere er engstelige og egentlig ikke vil forlate barnet i barnehagen.

Vår tilvenning gikk veldig bra, men det begynte samtidig en annen jente hvor det tok mye lenger tid, men jeg la merke til at Mammaen der var alt for dullete og snakket i et litt "trist" stemmeleie når hun hentet datteren: "Hvordan har du hatt det i dag ? (men med stemmeleie som sa: "hvordan har du hatt det i dag stakkars liten som måtte være borte fra mammaen din, det har sikkert ikke vært lett..."

Jeg tror også det er en god ide å gå en del i åpen barnehage før start i vanlig barnehage, men det er selvsagt litt sent nå, men et godt tips til dere som har barn som begynner senere i vinter.

Skrevet

Første uka var værst. Gråt nok i 4 uker når jeg leverte, men over på 2 min. Tror tipset er at man leverer til samme voksen, max 2 hvis det ikke går med 1... Etter luren var han en mye blidere unge sa de i barnehagen. Støtter opp under å levere tidlig når det er få barn og kanskje denne voksne som han skal bli kjent med kan gi yougurt eller frukt (noe godt) når han har roet seg såpass at det går ann å gi han noe.

Skrevet

Kopierer svaret mitt fra igår jeg, hvis du ikke så det? =)

Litt motsatt her, for her gikk de første 3 dagene som en lek- hun enset oss knapt, hadde ikke tid til å si hadet da vi dro og var travelt opptatt med alle de nye lekene og barna. Meeen, så skjønte hun plutselig konseptet, og gikk fra å si "barnehage-jippi!!" til "neeei, ikke barnehage, mamma hente!"...og hylgråte ved levering, og gråte etter mamma iløpet av dagen.

Hos oss har de brukt smokken mye til trøst (kanskje litt for mye, men d er nå en annen sak), har Bo kanskje et favorittkosedyr, teppe eller smokk som kan gi han litt trygghet når du er borte? Ellers er det jo viktig å fokusere på at du kommer tilbake snart, at du bare skal på jobben en tur først osv- når du sier hadet til ham. Dette har ihvertfall blitt mantraet hos flisa- "mamma hjem først, hente meg etterpå";) Har som regel gjort leveringa ganske kjapp og effektiv, for det er ofte like greit å gjøre det kort sier de, enn å trekke det ut og kanskje gi barnet noen "falske" forhåpninger om at du skal bli der og leke sammen m ham...

Nå, etter ca 1,5 uke, går det forøvrig mye bedre her hos oss; hun gråter fortsatt når jeg leverer (hyler egentlig..), men slutter fort igjen og gråter ikke etter meg iløpet av dagen. Har blitt mer trygg på hele situasjonen rett og slett, og det er deilig for oss alle. Har vært noen litt kjipe dager dette, men nå som det går rette veien føles det mye bedre igjen- og det vil det helt sikkert gjøre for dere også snart vil jeg tro=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...