Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #1 Skrevet 23. august 2010 http://www.kvinneguiden.no/artikler/videospesial_hostens_hotteste_frisyre/77467 NM i knoting!! Kan hun ikke bare snakke stril da, i stedet for å prøve å snakke bergensk..??
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #3 Skrevet 23. august 2010 Kom på en gammel Vinskvetten-sang jeg nå..."Halda på målet"
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #4 Skrevet 23. august 2010 Hehe, ja den passer!! At hun ikke hører selv hvor dumt det høres ut..
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #5 Skrevet 23. august 2010 Høres helt greit ut for en som ikke kommer fra Bergensområdet, faktisk mye greiere enn om hun hadde snakket "bred" Bergensdialekt.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #6 Skrevet 23. august 2010 Som østlending hører jeg ikke problemet. Blir derfor ikke så hissig.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #7 Skrevet 23. august 2010 Og hva med selve frisyren? Visste ikke at hentesveis-looken var inn, jeg!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 Og hvor kommer hun egentlig i fra? Jeg hører bergensdialekt med noen merkelige ord. Ikke så godt kjent i i distriktene der.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #9 Skrevet 23. august 2010 For de som flytter ut av et område, er det helt normalt å legge om talespråket ganske merkbart i løpet av noen år. Det skjer så gradvis at man merker det nesten ikke selv. Omleggingen skjer bla.. fordi man blir så lei av å måtte gjenta ting mange ganger, så det blir nok til at de mest typiske dialektuttrykkene er de første som forsvinner. Mange ender opp med "normaltale", kun tonefallet er igjen fra dialekten. Ser ingen grunn til å moralisere over dette. Alle påvirkes av omgivelsene, enten det gjelder klesstil, væremåte eller språk.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #10 Skrevet 23. august 2010 Å, kan ramse opp verre dialekter enn det der. Mye verre med krysning av øst og vest. Dette er jo bare litt "penere" enn den gamle dialekten. Enig med ei over her. Sveisen var verre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå