Gå til innhold

Noen som har vært hos hudlege pga kviser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og når er det egentlig "for mye" kviser?

Jeg syns at det er slitsomt at jeg som er nesten 30 får mer og mer vonde kviser og at det eskalerer. Og at det er verre enn i puberteten. Men er det kanskje sånn det bare skal være? Eller...?

Jeg kan ikke bruke p-piller og slikt som hjelper for mange forresten. så ikke noe hjelp i det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hudlege vil gi deg ca et slikt hudpleieprogram som dette:

Morgen:

* Bruk en mild hudrens. Gjerne en på flaske som skummer. Velg gjerne en for sensibel hud som ikke er tilsatt noe særlig. Det bare irriterer huden.

* Bruk bha-syre eller azelainsyre. Det første har de på apoteket, det andre får du på resept av fastlegen din. Begge fungerer til en viss grad antibakterielle og løser opp fettet som ligger i linningen til porene dine og som er med og skaper kviser. Du kan ikke bruke "vanlig" peeling når du bruker disse produktene, men det trenger du ikke da dette fungerer som en kjemisk peeling også.

* Ha benzoyl peroxid på de områdene der du har flest kviser

* Avslutt med en lett og god fuktighetskrem som du synes fungerer fint for deg.

* Skal du ut i solen: Solkrem. Syrene gjør deg overfølsom for sol.

Kveld:

Samme som morgen.

Det kan hende du må trappe opp på bruk av syre og benzoyl peroxid. Huden blir gjerne rød og tørr i starten.

Jeg har slitt i åresvis med kviser (fra jeg var 12 frem til jeg startet med dette opplegget.). Jeg er nå 34 og får kviser av og til ifb men menstruasjon, stress etc - men ingenting i nærheten av slik det var før.

Denne siden ga meg informasjonen jeg trengte, sammen med noen artikler skrevet av Dr. Dyrrand (tror jeg han heter, norsk hudlege... mye i nyhetene): http://www.cosmeticscop.com/acne-and-acne-treatment.aspx

Jeg handler også produkter fra den siden (drøy frakt dog!) siden de ikke er tilsatt alt mulig rart. Bruker mouisture surge fuktighetskrem fra Nivea.

Fungerer ikke det og du fortsatt har mye kviser så kan du teste antibiotikakur mot kviser. Anbefaler å teste det over først dog, slike kurer er tøffe for kroppen og hjelper ofte bare midlertidig. Du må teste i minst 1 mnd helst 2 før du vet om det virker.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er henvist til en og venter på time. Jeg har ikke så veldig mange kviser i forhold til andre som er mye mer plaget, men jeg har alltid noen og de er gjerne dype og veldig vonde. I tillegg er jeg plaget med sorte prikker som det kalles. Ikke bare på nesen og litt i pannen slik "alle" har, men mye i nesten hele ansiktet. De synes jo nesten ikke da, ikke før man kommer helt, helt innpå meg og det er det jo bare jeg selv, mann og barn som gjør, men de plager meg likevel. Føler huden ser litt ruglete ut pga dem.

Jeg har forsøkt alt. Hudpleier i flere år, 3-4 ulike medikamenter på resept fra lege og det meste som finnes av kremer og annet, inkludert sånn a-syre fra MD Formulation. Ingenting hjelper i lengden. Vi er jo like gamle også, så nå følte jeg det var nok, og legen var enig med meg.

Skrevet

Fifrildi: benzoyl peroxid det er den som farger av på alle klær og slikt, ikke sant? Den som man (les: jeg ) blir rødflammete og utrolig tør i huden av?

Alva: ja, legen min er så avslappa, jeg orker ikke si til ham først. Så bestilte time rett til hudlege jeg da... Det er vel ikke så mange hele tida på meg heller. Men på haka er det verst, Der får jeg vonde, dype, verkende byller, både med synlig tilstopning og uten. De er vonde. Og kommer gjerne 4-5 på en gang (samme dag) og det kommer ofte. De bruker flere uker på å forsvinne.Og i panna er det ruglete av smånupper, aldri vært sånn før. Det er kviser. De klør også. Og på nesa er det ikke så ille, der er det bare litt tilstoppede porer. Får sånne vonde på kinn også. Og fått øverst på ryggen også, kjenner jeg fordi det er vondt og klør-.

Æsj, føler meg mye verre enn det jeg var tenåring. Og det er faktisk 18 år siden jeg kom i puberteten, syns ikke det er rettferdig... ikke rart folk tror jeg er yngre enn jeg er når jeg har så mye kviser:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...