Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #1 Skrevet 23. august 2010 Fikk her om dagen vite at min søster skal ha baby rett før jul. Jeg fikk mildt sagt sjokk. Dette gjelder en jente midt i 20 årene som sliter psykisk. Hun har prøvd å ta livet av seg, driver med selvkutting, angst, tvangstanker og schizofreni. Hun bor hjemme, har aldri hatt en jobb hun har klart, ikke utdannelse, er uføretrygdet og har stor problemer med å ta vare på seg selv. Oppi alt skal hun ha barn med en hun har møtt på ferie i utlandet.... Selv er hun overlykkelig, noe jeg skjønner. Jeg håper bare hun takler dette, selv om alle odds taler mot henne. Noen som vet om barnevernet automatisk blir koblet inn i saker der mor sliter psykisk?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #2 Skrevet 23. august 2010 Ja, bv vil bli koblet inn. Noen ganger ønsker de samtale med henne før fødsel også.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #3 Skrevet 23. august 2010 Du får vunder om du skal stille opp som fosterforeldre vist bv tar fra henne babyen. For det er 100 % sikkert at bv blir koblet inn.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #4 Skrevet 23. august 2010 Det er da ikke sikkert bv blir koblet inn? Ja, om hun har prøvd å ta livet av seg og havnet på sykehus så kanskje.. Men det er ikke sikkert det offentlige vet om selvskadingen, schizofrenien osv.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #5 Skrevet 23. august 2010 Vær obs på at en fødsel kan forverre tilstanden hennes. Dette vet jeg fordi jeg har sett det på nært hold i familien, dessverre. Derfor anbefaler jeg deg og familien å involvere profesjonelle i stor grad her. Det er veldig viktig at hun får hjelp! Slik du beskriver søsteren din nå virker hun ikke skikket til å ta seg av barnet, og man kan ikke forvente at symtomene bedrer seg etter fødselen som et trylleslag...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #6 Skrevet 23. august 2010 Andre har sett eksempler på det motsatte, at folk får mening med livet når de blir foreldre. Men når det gjelder om helsevesenet får greie på det... legen vet det jo allerede. Spørsmålet er om det skal "komme ut" på helsekort for gravide. For står det der, vil jordmor og alle ansatte på sykehuset se det. Visstnok kan gravide selv velge hva som skal stå på helsekort for gravide. Jeg synes at hun bør få en liten sjanse først, men at det bør gripes inn hvis barnet blir vanskjøttet. Barn av slike som henne kan visst få en "avflatet personlighet", men babyer begynner uansett ikke å smile så mye før ca. 2 måneders alder. Familien har kanskje mulighet til å holde dem under oppsikt, hvis hun får komme hjem med barnet?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #7 Skrevet 23. august 2010 Selvsagt skal hun få en sjanse, jeg mener bare at hun må følges opp tett, slike psykiske lidelser er ikke til å spøke med, og det er et lite barn her som må komme først. Jeg har sett hvor ille det kan gå (for moren), det er derfor jeg i det hele tatt orker å svare på denne. Det er litt naivt å tro at alt skal bedre seg når barnet er der, selv om alle kan håpe på det.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 13:04 igjen. Legen tilhører jo det offentlige, og de som jobber i det offentlige har opplysningsplikt dersom de blir bekymret for et barn. Så det ganske sannsynlig at legen hennes eller psykiatrisk sykepleier sender bekymringsmelding til Barnevernet. Eller naboer kan gjøre det. Men hvis ingen sender bekymringsmelding til Barnevernet og diagnosen ikke nevnes på Helsekortet, KAN hun komme ut av det hele uten at Barnevernet får greie på det.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #9 Skrevet 23. august 2010 Hvorfor er man så redd for barnevernet? De VERNER BARN.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #10 Skrevet 23. august 2010 Sannsynligvis kommer ingen offentlige til å melde, med mindre hun viser seg veldig dårlig fungerende på Helsestasjonen før og etter fødsel. Håper dere som familie avdekker evnt problemer og ikke skjuler dem med bjørnetjenester. Selvfølgelig skal dere hjelpe, men barn har IKKE godt av åbli sendt rundt til forskjellige fra dag til dag for at mot skal få hvile, eller er dårlig.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #11 Skrevet 23. august 2010 Jeg er ikke redd for at bv skal bli blandet inn. Jeg HÅPER bv følger henne opp fra dag en. Hun kommer til å trenge hjelp, uansett om tilstanden hennes blir værre eller bedre etter fødselen. Hun er utredet og diagnostisert, så legen og jordmor vet om sykdommen hennes. Å tro at alt skal snu seg når hun får baby, har jeg ingen tro på. Har en annen jente i familien (med lignende problemer) der alle trodde at alt skulle bli så bra når hun fikk barn. Det gjorde det så absolutt ikke for å si det sånn. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå