Anonym bruker Skrevet 23. august 2010 #1 Skrevet 23. august 2010 Har ei jente 2 år og 3 mnd som har tisset på potta i hele sommer. Hun er flink til å gi beskjed om at hun må på do, og er tørr hele tiden. Hun er stolt over å mestre det å tisse på do, og gleder seg til å begynne for fullt me å gå med dametrusen som hun sier. Det eneste som stopper oss nå fra å slutte med bleier er at hun ikke tørr å bæsje på do. Noen andre som har opplevd det, og hva sier eller gjør dere??
Gjest Skrevet 23. august 2010 #2 Skrevet 23. august 2010 Dette har vi gått gjennom - og funnet en løsning! Vi leste mye om dette. Står jo over alt at dette går over av seg selv. At vi ikke skal tvinge eller mase. Ikke klarte vi å lokke med gaver eller snop heller. Men nei....det er ikke alltid det går av seg selv heller. Så her er svaret: Du viser henne at du kaster alle bleiene. Eller gir dem bort til en baby. Ta dem ut av huset. Min gutt sa at det var helt ok, han skulle bæsje på do han. Selv om han prøvde ble det jo ikke slik. Men som jeg sa til ham; "Så flott at du prøvde, kanskje det kommer noe neste gang". Han gikk 1døgn med vondt i magen. Bæsjen var jo der - han fikk den bare ikke ut. Han maste om bleie, men den var jo kastet, noe han nå også visste. Han ble sint og gråt litt. Men dagen etter kom bæsjen i store doser:) Da fikk han mye ros og han var kjempestolt. Han spurte etter bleie kanskje 2-3ganger etterpå også. Men da sa jeg bare "Din tullegutt. den er jo kastet". Og da bare lo han godt. Anbefaler deg å prøve det en helg da hun kan få vondt i magen. Ikke mas om at hun må gå på do. Hun går når hun er klar for det. Har også hørt om dem som må vente på bæsjen i 2dager - og narnet overlever dette også Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2010 #3 Skrevet 24. august 2010 Hei, er litt samme situasjon her, bortsett fra at her har vi slutta med bleier (bortsett fra på natt). Frøkna er flink til å tisse på do, i hvertfall hjemme, men bæsjinga går ofte dårlig og da havner det dessverre i trusa. Spesielt i barnehagen har hun mange "uhell". Usikker om det er fordi hun gruer seg eller om det er fordi hun har problemer med å kjenne det tidsnok, eller rett og slett fordi hun ikke gidder. Mulig vi har slutta med bleie for tidlig, men jeg syns det er dumt å ta på henne bleier nå som vi har kommet så langt, da vil hun nok slutte å tisse på do også. Har ingen gode råd til deg dessverre, men håper det kommer flere svar. Forresten, veit du hva som gjør at hun ikke tør? Er det noe med å sitte der eller er det å trykke den ut og at bæsjen forsvinner ned liksom? Her kasta vi alltid bæsjen fra bleia i do slik at frøkna så det, så lærte hun i det minste at det er dit den skal.
Puddingmama Skrevet 26. august 2010 #4 Skrevet 26. august 2010 Gutten vår strevde også med å bæsje på do i starten, men tror ikke det var det at han ikke turte. Han var vant til å stå og bæsje i bleia, men det funker jo ikke med do eller potte;) Han gikk likevel uten bleie på dagtid og noen dager sparte han bæsjen til han fikk på nattbleia og noen ganger gikk den i trusa på dagen. Det syntes han ikke var særlig behagelig så han ga beskjed med en gang og vi fikk kasta den i do uten at den var "sittet" inn i trusa, altså ikke noe stress. Tror det tok litt over ei uke før han begynte å bæsje på do også. Så mitt råd er å begynne med truse og la det gå seg til. Det er tross alt mer behagelig (og miljøvennlig) enn bleie;) Kan jo være greit å ha med hundepose og våtservietter i vogna i starten...
mai mammaen til to Skrevet 27. august 2010 #5 Skrevet 27. august 2010 du kan jo sitil henne at hun kan bæsje i bleien da? at hun må spørre etter bleien så kan hun bæsje der, vet om mange som ikke klarer å bæsje på doen i starten.... en kollega av meg sin gutt bæsjet på do når han var 5.5 år. han holdt seg i flere dager om han ikke fikk bleien på seg. var helt hysterisk... de var til legen flere ganger... de lovet all verdens med premier men ingen ting hjalp. når han endelig en kveld klarte bæsje do var det bare å sette seg i bilen og kjøre i full fart til lekebutikken før den stengte....
Anonym bruker Skrevet 1. september 2010 #6 Skrevet 1. september 2010 Her er det likt. Hun sluttet med bleier for ca 3 uker siden og bruker truse på dagtid. Bleie på natt. Hun har ikke hatt uhell med tiss men bæsjen kommer i trusa. Hver dag. Vi bare venter til hun finner ut av det.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2010 #7 Skrevet 2. september 2010 Er ungen klar til å slutte med bleier når h#n bæsjer i trusa da? Vi gjorde som en av de over her skriver, fjernet bleien som alternativ. Bæsjen kommer i do til slutt. Hun bæsjet ikke i trisa men holdt seg i stedet. Det gikk noen dager før hun bestemte seg for å bæsje på do men så kom det i massevis, men var ikke vondt.
Puddingmama Skrevet 3. september 2010 #8 Skrevet 3. september 2010 Ja, vil jeg si. Det er vel ikke slik at du ikke er klar for å lære noe nytt bare fordi du trenger litt tid på å lære det?? Jeg tror vi må hjelpe barna til å lære å bytte ut bleia med do og truse. Barn flest (og kanskje særlig gutter..) er jo av oppfatningen, "Never change a winning team"
Anonym bruker Skrevet 6. september 2010 #9 Skrevet 6. september 2010 sånn var det her også.. vi lot henne bæsje i bleiaså tok vi på henne bare truse.. etter et par uhell i trusa , når hun glemte og si fra at hun måtte ha på bleie så går hun på potta:p tror de bare må ta det i eget tempo..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå