ev@drian Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Noen her som har Bimbo One bilstol 0-13kg?? Det er et sånt som festes med bilbeltet, enkelt sete, men fungerer bra. Jeg lurer på: - Er dette er godkjent i dag?? - Vet noen om det er bra eller dårlig (test eller noe)? Dette var nytt i 2004... Også har jeg et BeSafe-sete, Izi Kid 0-25kg (tror jeg), nytt i 2005. Bakoverlent altså. Dette var best i test DA, og er også festet med setebeltet + forankringsbelter, med et sånt "bein" som går ned på gulvet. - Kan jeg altså egentlig bruke dette setet til nyfødt?? Hvis jeg bare finner igjen den hodestøtteputa...? Eller BØR vi ha 0-13kg-sete først uansett?? - Og er det fremdeles ok å bruke seter festet med bilbeltet, eller MÅ man ha sånn Isofix-base til setet, og dermed være nødt til å kjøpe nytt sete?? Sukk. *klør seg i huet*
Gjest grønn paprika Skrevet 23. august 2010 #2 Skrevet 23. august 2010 Hei! Jeg har ikke hørt om det setet, men det som slo meg var at seter uansett har en begrenset levetid. De sier 6 år, da har de blitt "gamle". Opplevde selv et sete hvor selene løsnet fra plasten da jeg røsket tak i de for å justere, det setet ville nok ikke klart en ny test. Det setet var 7 år, så tidens tann alene har nok noe å si. Har det vært lite slitasje er det det mulig at det tåler en runde til. Ellers har jeg selv kjøpt brukte seter, men det er mye bra brukt å få tak i, også med kvitteringer, så man må ikke ha nytt eller Isofix. Beltestoler kan være like bra- men sørg for grundig montering og bakovervendt! lykke til!
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 23. august 2010 #3 Skrevet 23. august 2010 hei.. sant som hun her over sier, bilstoler har begrenset levetid, og de sier litt forsjellig, men at man skal kaste et sete etter 5-10 år maks.. selv kaster jeg etter 5-6 år, sånn ca.. plasten og isoporen kan bli hard og sprø og tåler mindre, selv om setet ser fint ut.. dessuten skjer det VELDIG mye på bilsikringsfronten på5-6 år. de forbedres hele tiden.. men dette må man jo føle på selv hva man vil! jeg er veldig skeptisk til å bruke ukjente merker, slik som det du nevner som babystol her. men nå har jeg aldri hørt om dette, så hadde aldri valgt å bruke det av den grunn. var kanskje vanlig da du kjøpte det, jeg var ikke i denne utstyrsjungelen da:) man kan vel se om stolen er godkjent på et gult? firknata klistermerke hvor det skal stå ece et-eller-annet 03 eller 04.. står det 02 eller 01 er det ikke godkjent lenger.. men anbefaler en tur innom forhandler for å sjekke dette, evt søk det opp på nett.. husker ikke helt.. izi kid er godkjent 0-18 kilo, MEN anbefalt tidligst fra 5-6 mnd alder. de sitter alt for rett i ryggen, og selene blir for store til nyfødt.. dessuten vil man vel gjerna ha et sete man kan ta med seg når babyen sover? man må ikke ha base nei, (som kan festes med belte eller isifix, men stolen sitter absolutt mye stødigere da, og det er mye enklere, man slipper å montere hver gang(slipper risiko for slurv og feil) får ganske rimelige seter på markedet også nå, sjekk ut feks acta graco(fullpris 1999 med base) eller brio primo( 1399, 499 for base) ellers kan man kjøpe brukt, men da må man stole på den man handler av, at stolen ikke har vært i kollisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå