Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har VILJE. Gjør for tida mange uakseptable ting som han jo må lære ikke er lov-f eks slå, sparke, lugge, kaste steiner eller andre ting på andre(egentlig stort sett på meg, men er jo redd han skal gjøre det mot andre). Hittil har jeg bare sagt "nei" og prøvd å avlede, men det er overhode ingen tegn på at han lærer noe av det.

Det er også mye trass eller affektanfall i forbindelse med måltider, vet ikke hvorfor. Han strever nok med å lære språket, snakker i vei uten at noen forstår et kvekk foreløpig.

Hvordan gjør dere andre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldigvis lært snuppa seg tidlig å gjøre seg forstått. Problemstillingen har imidlertid vært der og er der enda.

Hvis han gjør noe mot deg - vi har tatt henne i armen som gjør ugjerningen (ikke hardt, men holdt fast) og sagt sånn gjør man ikke. Så har vi sagt, må kose mamma vettu og gitt en klem i stedet.

Hvis hun har kastet ting. Nei - inne kaster vi bare denne ballen her (har en myk en) og så har vi kastet ball med henne.

Under måltidene har vi (og fysj og føy sikkert) brukt en leke eller et blad til avledning. Det er utrolig hvor morsomt det er å bla i aftenposten eller claes olssonkatalogen eller ha et par figurer osv.... Rett og slett brukt det som avledning under måltid. Nå er det ikke noe problem lengre (2,5 år)

Ellers så er det jo bare å prøve å forstå... ikke så enkelt....

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar, høres fornuftig ut, noen flere tips?

Skrevet

Vi har det på (nesten) samme viset. Er blitt litt bedre etter at han lærte seg flere ord, men han er suuuuperbestemt og slår når han ikke får viljen sin! Vi tar han hardt/bestemt (ikke vondt) i armen og sier strengt "Nei/Fy. Vær snill!" (som hun over).

Ignorerer en del. Slår han oss hvis han sitter på fanget så setter vi han noen ganger fra oss og forlater. Kan jo blir litt for mye NEI og FY på de verste dagene så da er det greiest for oss å ignorere og så selvfølgelig avlede (bøker funker best her i huset).

Gjest thricane
Skrevet

storebror i huset her bet da han var i den alderen, så jeg leste litt om dette. slik jeg forstod det, er det impulskontroll som gjelder i denne perioden, altså før de har et språk og har fått forståelsen for sammenheng mellom handling og konsekvens.

dvs at man helst skal ta de i gjerningsøyeblikket (i det du ser de har tenkt til å bite, slå, kaste el) stoppe de, si med klar stemme, nei dette er ikke lov. så tar du ungen bort fra situasjonen og gjør noe som f eks trill på en leke, se i en bok. etter hvert skal denne impulsen forsvinne. hehe, det kan ta tid.

ved bordet synes jeg det hjelper mye om de får spise selv, evnt ha en skje og bolle selv mens du gir maten fra en annen. snuppa her spiser det meste selv, er 14 mnd. blir en del gris da:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...