Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Har gått på en skikkelig 'fargetabbe' her:( Har helt hvite vegger og en rosa fondvegg på jenta vår sitt rom, og så kjøpte vi ferdigmalte lister som viste seg å være i hvitfargen bomull. Nå ser listene skikkelig skitne/grå ut sammenlignet med de hvite veggene. Vi har kjøpt ikea skap og kommode, og ser der at fargen på de heller ikke er helt hvit-hvit. Så nå tenker vi å heller male om de hvit-hvite veggene, men har virkelig ikke peling på hvilken hvitfarge vi da skal gå for? Setter stooooor pris på alle forslag!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Mal gjerne eggehvit hvis dere vil fortsette å ha hvitt, men vil at listene skal være hvitere :-)
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #4 Skrevet 22. august 2010 Helt hvitt er veldig uvanlig å bruke, det er veldig kaldt. Vi har byttet vinduer og de er ferdigmalt i eggehvitt. Det er en veldig vanlig farge på tak og lister. Foreslår at du går for litt mer farge på veggen. Ren grå i en helt lys utgave kan være fint til rosa.
LinnisR83 Skrevet 22. august 2010 #5 Skrevet 22. august 2010 Enig med lysegrått på veggene. En lys gråfarge og kanskje male om et strøk på listene med halvblank hvitfarge?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 Velg en fargekode på en "hvit"-farge med f.eks Y i. Med Y er det gult i. Eggehvitt har litt gult i som et eksempel. Da får du ikke fullt så hvit-farge. Men vær da obs på at det da kan ende opp motsatt, at møblene får feil farge.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Jeg ville valgt en farge uten Y, som ren grå, siden en vegg er rosa. Gulaktig og rosa kræsjer!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #8 Skrevet 22. august 2010 Det er IKKE uvanlig med helt hvite vegger. Det blir ikke kaldt dersom man har riktig tekstil og belysning. De fleste designerhjem og hjem portrettert i f.eks Elle interiør har helt hvite vegger og lister. Vi har valgt kritthvite vegger i vårt hus og det gir et rent og stilfult preg. De fleste jeg kjenner har også kritthvite vegger. Jeg kunne ALDRI gått for bomull eller franskgrå, eller eggeskall eller annen liksom-hvit farge på veggene. Dette var ikke til deg, HI, men til hun over her som mente at det var uvanlig med kritthvitt.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #9 Skrevet 22. august 2010 Med så mange som velger eggehvit så tror jeg det er de færreste som ser at det er gult i det. Eggehvit er jo nesten så lyst som du får det uten at det skal bli hvitt-hvitt.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #10 Skrevet 22. august 2010 Eggehvitt er ikke fint mot hvite møbler. Vi har prøvd ut ulike hvitfarger her og med eggehvitt ser veggene ikke nymalte ut sammen med nye hvite møbler. Ikke fint mot hvite lister heller. Da jeg sa det til han i malingsbutikken sa han at det kunne han fortalt meg før jeg malte. Jeg fikk anbefalt chi og letthet som er "renere" i hvitfargen. Det ser veldig bra ut men veldig hvitt. Jeg liker det rent og hvitt men ikke alle gjør det. Kan bli litt kjølig og passer best i rom med mye naturlig lys. Hva med å ha en rosa vegg som du allerede har og ha resten med en lys lys rosa? Det er utrolig fint. Sammen med hvite møbler blir det absolutt ikke for mye og det er lurt å holde seg til få farger på barnerom da det som regel fort kommer mange leker, sengetøy osv med farger. Dersom du har fargekoden til den rosafargen du allerede har ville jeg nok gått til butikken og sett på de fargeprøvene på en som er hvit men ellers samme farge. Altså gå noen hakk nedover mot hvit.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #11 Skrevet 22. august 2010 Tusen takk for alle svar og tilbakemeldinger:) Vi har rosafarge fra Sens Jotun, men husker ikke hva den heter. Har vært inne på bloggen som heter Hvit Stil, og hun har et innlegg der om hvit-hvit maling. Brukte fargekoden derfra og er egentlig veldig fornøyd med å ha det så hvitt. Bommerten kom da vi gikk for ferdigmalte lister som viste seg å være bomull i koden S0502-Y, som jeg har skjønt er mye gult i. Jeg liker IKKE mye gult, så er litt fortvilet med tanke på hva vi nå burde gjøre? Du som har hele hjemmet ditt i hvitt-hvitt. Har du hvite møbler fra Ikea? Rommet er veldig lite så kunne tenkt oss å hatt det så lyst som mulig på veggene. Igjen, tusen hjertlig takk for alle svar og inputs:)
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #12 Skrevet 22. august 2010 Hei, HI. Nei, jeg har ikke hvite møbler fra IKEA. Jeg har hørt om andre som har "bommet" på det, samme som deg, så jeg styrer unna "hvite" folierte møbler av den grunn:). Har endel sand, beige og jordfarger, tregulv og annet treverk på den måten myker vi opp det hvite. Og på den måten unngår vi at det blir et grøtete inntrykk der alle fargene går i hverandre.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #13 Skrevet 22. august 2010 Enig med flere her, og ville gått for en lys grå. Rosa, grått og hvitt er veldig delikat Vil også bare forklare koden S 0502-Y. 05 står 5% svart, 02-Y står for 2% gult, og da er det 93% igjen, som er hvitt. Så det er litt gult i, ja, men ville ikke kalt det mye:) Lykke til med fargevalg;) Et tips; kjøp 1 liter med den fargen du lurer på, mal et område på den veggen du skal ha den, og se den flere ganger i løpet av døgnet. En farge kan forandre seg mye utfra dagslys. Ved å ha et testdøgn på fargen, unngår du å få en farge som du er fornøyd med på dagen, men ikke kan fordra om kvelden:)
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #15 Skrevet 22. august 2010 Sjekk ut fargen som heter Duegrått. Så og si hvitt og alt passer til
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #16 Skrevet 22. august 2010 Nei, vi har ikke det. Vi har bestemt oss for å vente til i morgen for å se hvordan ikea møblene vi kjøpte til rommet passer i forhold til den hvit-hvite veggen. Dersom det ikke blir fullstendig krasj så går vi nok for å male listene hvit-hvite. Vi er ikke så higen på grå vegger, ønsker å holde oss til en nyanse hvit. Jeg har IKKE lyst på gulhvite vegger, så i værste fall blir det maling av både vegger og lister. Vi har tenkt å male de fleste veggene i resten av huset hvite. Møblene er ikke hvitfolierte men i oljet eik. Blir dette greitt i forhold til hvit-hvite vegger?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2010 #17 Skrevet 22. august 2010 Er jo helt klart det enkleste å bare male listene en gang. Håper dere blir fornøyde med det. Nyanser av hvitt kan være fint det også, så ikke sikkert det blir kræsj med møblene og veggen. Og du må tenke på at møblene ikke skal stå tomme inntil veggen. Kommer andre elementer også, så ikke sikkert du ser det så godt når alt kommer på plass:) Oljet eik og hvitt er veldig fint sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå