Nikkamoren Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Er i uke 34 nå, har akkurat flyttet inn i ny bolig og har en del småting som jeg gjerne skulle ha malt hvitt. Er det dumt å male nå med vannbasert innemaling? Vet ikke om det kan være skadelig for nurket at jeg puster det inn og kanskje gassene til og med kan ligge i rommet og være skadelig når barnet er født? Noen som vet?
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Oljebasert maling er best for innemiljøet fodi vannbasert av gir gasser i lang tid etter tørk. Gravide må imidlertid være forsiktig med å male - særlig med oljemaling da den er sterk når den er våt, prøv evt. vannfortynnet oljemaling. Hvis du skal male må det være god utlufting i rommet og du bør ikke oppholde deg der om du blir svimmel e.l. av dunstene. Jeg maler barneseng med vannfortynnet oljemaling. maler med ALLE vinduene i leiligheten på vidt gap, hehe. Er 38+6.
Nikkamoren Skrevet 22. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2010 Ok, vannfortynnet oljemaling, skal huske på det. Tusen takk Klem
mamma til en snart to Skrevet 22. august 2010 #4 Skrevet 22. august 2010 Jeg er gravid, 37+1 ... Malte nettopp hele stua med Sens gikk kjempefint. jeg har hørt omvent jeg.. ikke male med oljemaling, bare vannbasert. lufte godt ut. jordmora som sa det. så jeg valgte å male med sens
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 22. august 2010 #5 Skrevet 22. august 2010 Ja - det er bedre for deg der og da å male med vannbasert pga mindre gasser NÅR du maler. Men oljemaling gir bedre inneklima på lang sikt fordi malingen "lukker seg" når den tørker. Vannmaling fortsetter å avgi gasser lenge etter at den har tørket. Jeg tror Sense er best for å mlae med når man er gravid og at den er ganske god hva gjelder gasser etterpå også. Men jeg er ikke fornøyd med malingskvaliteten - jeg synes Sense smitter ved vask og raskt blir blass. Det er i alle fall ingen vits i å bruke sense når man maler møbler for malingen slites av så raskt. Bedre på vegg, men jeg er ikke overbevist. Da velger jeg heller oljemaling for inneklimaet sin del og lar andre male om jeg ikke kan pga graviditet! Men er man nøye med lufting under maling skal det gå bra å male med oljemaling også, spesielt den som er vannfortynnet.
cadence Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 Sens er absolutt å anbefale:) Så lenge det er snakk om lyse farger... Sens kommer nemlig ikke i mørke farger. Uansett, goood utlufting er et must. Og vanlig vannbasert kan fint brukes i rom der man ikke sover og skal puste inn "avsivningsgassene" den første tiden etter malejobben.
letsgo Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Noen som vet hvor lenge før en bør male f.eks vugge? Jeg har kjøpt en brukt vugge som var dårlig malt. Har termin om 3 uker
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 22. august 2010 #8 Skrevet 22. august 2010 Letsgo: Tenker du for din egen del eller for babyen som skal bruke vugga? For din egen del så kan du vel male så lenge du er ute eller i et rom med god utlufting. Jeg har 10 dager til termin og malte ferdig sprinkelsenga i dag. For babyens del, som skal bruke vogga, så bør du bruke oljemaling eller Sense (som ingen som jobber i malingsforretning vil anbefale til møbler fordi den smitter og er ment til vegg), fordi vannbasert maling avgir gasser lenge etter den har tørket. Tommelfingerregelen for oljemaling er at når den har tørket skikkelig har dne også lukket seg, dvs ferdig med å avgi gasser. Dette kan de mye om hos malerforhandlere, så du må bare forhøre deg med de. Som skrevet tidligere i tråden har jeg brukt vannfortynnet oljemaling på sprinkelsenga etter råd fra malerbutikken. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå