Gå til innhold

Ritalin. Trenger svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stesønn på snart 5 som skal utredes for adhd, noe alle er sikre på at han har, inkl barnehage.

Er ikke det litt for tidlig i den alderen å begynne på ritalin?

Eller er det andre medisiner man kan få nå for tiden?

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er veldig tidlig ja, men det varierer veldig hva legene mener. Det finnes andre medisiner, men det er stort sett samme greia i dem.

Det er faktisk noen ting man kan prøve før man prøver medisiner. Det er ikke mange som gjør det da, fordi det er mer tidskrevende og tungvindt enn å bare gi barnet en pille. I mange tilfeller kan et barn med ADHD ha et bedre liv uten medisin. Selv reagerer jeg dårlig på medisin og blir sløv og tiltaksløs, noe som for meg er kjedelig i forhold til den impulsive kreativiteten jeg er vant til. Undersøk om det kan være noe for dere å vente med medisin for å forsøke andre metoder.

Annen behandling av ADHD kan grovt sett inndeles i tre hovedgrupper:

1.Dietter og kosttilskudd

2.Ulike treningsprogrammer , enten av motorikk eller rettet mot sentralnervøs aktivitet

3.Behandling rettet mot barn, foreldre og skole, i form av rådgivning, terapi eller atferdsmodifiserende tiltak. I tillegg til disse tre hovedgruppene er det en rekke andre tiltak som kan være nyttige for barn med ADHD: pedagogisk tilrettelegging i skolen, foreldrestøtte, forskjellige tiltak i ADHD-foreningens regi, osv. Det foreligger ingen dokumentert effekt av individualterapi, leketerapi eller familieterapi for barn med ADHD, men i enkelte tilfelle der vanskene hos barnet har ført til en betydelig belastning kan en ikke avvise at slik hjelp kan være nyttig for å hjelpe barnet og familien.

Skrevet

Må han på død og liv få medisin da?

Skrevet

Tusen takk for svar 17:46.

Satte ting litt klarere for meg nå :)

Skrevet

Anbefaler at du kontakter ADHD-foreningen for råd. Greit å snakke med dem, i tillegg til legene. De vet jo utrolig mye, og det er lettere å stole på infor som kommer derfra enn fra velmenende fremmede som vil gi råd uten å nødvendigvis vite så mye om ADHD. Selv vet jeg mye fordi jeg har det selv, men selv jeg er litt forsiktig med å gi for mange råd siden det er individuelt hva slags stimuli/behandling den enkelte reagerer best på.

Ønsker dere masse lykke til fremover! Og husk at ADHD kan være en fin ting også. Mange store artister og stjerner har det, og ville ikke vært foruten. :) (17.46)

http://www.adhdnorge.no/

Skrevet

Du sier jo noe der ja :)

Vi håper jo såklart han slipper, men om legene sier at evt medisiner er best, så hører vi på de. Syns bare han er litt liten ennå.

Supert at du svarte meg så ærlig og ordentlig :)

Er ikke så alt for mye av sånt her inne lenger ;)

Takk skal du ha, og lykke til til deg også, uansett årsak til at du er her inne :)

HI

Skrevet

Hvis han skal begynne på medisiner, ville jeg hørt om de kan teste ut Strattera istedet for ritalin eller concerta. Denne er ikke sentralstimulerende å kan fungere like bra som de to andre som er sentralstimulerende.

(jeg har selv gått på strattera å var utrolig fornøyd)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...