Gå til innhold

Tilrettelegging på jobb


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kanskje noen har vært borti eller hørt noe om temaet. Mitt problem, om man kan kalle det det, er at jeg har en fysisk krevendes jobb iom at jeg jobber turnus, og har 3 knallharde uker på jobb borte i fra hjemmet, og deretter 3 uker hjemme med total sløsing av tid.. En ideell jobbsituasjon, men nå som jeg er gravid, har jeg plutselig kjendt på bakdelene. Nå sist jeg var på jobb og fant ut 3 dagen at jeg var blitt gravid, var det beinhardt å komme seg igjennom de resterende dagene til jeg skulle hjem. Lange dager (11-14 timer) i ståendes eller løpendes posisjon, iblandet stor arbeidsmengde, mye stress og til tider tungt arbeid gikk ikke fullt så lekende lett når jeg var konstant trøtt, til tider kvalm og hadde vondt i ryggen.

Når jeg skal tilbake på jobb er jeg 10+6, og jeg gruer meg allerede. Muligheten for å ta seg en 10 minutters hvil en gang i blant er vanskelig å få til, bortsett i fra oppsatte matpauser såklart. Så, er arbeidsgiver pliktig til å tilrettelegge arbeidet..? Altså, ikke forvente at jeg skal kunne ta samme arbeidsmengden som før, og måtte ta det mer med ro osv.. Jeg opplevde nemlig flere dager med småblødninger sist, men det ser ut som spiren har holdt seg fast likevel. Ble en smule langt det her, men er det noen som har vært borti lignende? Altså.. Å ha en jobb der man enten er tilstede 100%, eller så kan man droppe å være på jobb i utgangspunktet. Jeg er i utgangspunktet ikke interessert i sykemelding så tidlig, og mener også at graviditet er ingen sykdom såfremst helsa er god. Problemet er bare at jeg er redd dette blir å gå ut over min og babyen sin helse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener arbeidsgiver skal tilrettelegge så godt det lar seg gjre, dersom det er noe lettere arbeide å få i den bedriften da. Alternativet er desverre sykemelding... forstår at det ikke er nskelig, men når man ikke klarer å utføre den jobben man er satt til, og jobben ikke har noen alternativer, så er det desverre det beste for deg og barnet =)

Lykke til med valg og samtalen med sjefen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på arbeidgiveren din, og om du er organisert.. Om du ikke er med i en fagforening, bør du melde deg inn før du prater med dem! Jeg må bruke fagforeninga nå, for sjefen har tvingt meg ut i sykemelding på grunn av en tidligere sykdom jeg ikke lenger sliter med!! Skal ikke skremme deg, kansje du har en forståelsesfull sjef :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det vil være veldig viktig at du har dialog med arbeidsgiver ift tilrettelegging, og at en reell tilrettelegging forsøkes, jf de rettigheter du har ift arbeidsmiljøloven.

Klarer ikke arbeidsgiver å tilrettelegge, uten at du pr definisjon er for syk til å dra på jobb, er det viktig at du faktisk ikke sykemelder deg - i allefall ikke over lengre tid. Det er for at du ikke skal "bruke opp" dine sykepengerettigheter (ca 52 uker ved full opptjening). Disse kan være gode å ha når du faktisk er for syk til å dra på jobb.

Klarer arbeidsgiver ikke å tilrettelegge kan du i samarbeid med lege/jordmor sørge for at du får søkt om Svangerskapspenger: http://www.nav.no/page?id=331. Her må både arbeidsgiver, lege/jordmor og du selv fylle ut.

 

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...