Gå til innhold

Dere som har født store barn (4 kg+)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere måtte ta glukosebelastningstest med nestemann? Mine har vært 4,3 og 4,7 kg og nå må jeg ta den dritttesten :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4010 gr.

Ikke hørt noenting om grukosebelastning.

Har en venninne som måtta ta den, hun har insulinresistens i tillegg.

Skrevet

mitt første barn var 4318gr, men ingen nevnte noe om glukosebelastning før jeg ble lagt inn i uke 30 og de fant ut at jeg hadde mye fostervann (urinprøven var fin), da måtte jeg ta den og det viste seg at jeg hadde svangerskapsdiabetes..

Skrevet

det var altså ved dette svangerskapet:)

Skrevet

4,3, 4,6 og 4,5 -aldri tatt noen sånn test. Dette er helt tydelig genetisk. Har en stor mann. Har 2 barn med annen far. De veide 3,3, 3,1(tvillinger) Legger ikke på meg mye, og spiser ikke mye sukker og karbohydrater. Er liten og slank...Vet ikke hva de vurderer dette etter??

Skrevet

Jepp, sønnen min veide 5,5 kg og jeg har blitt anbefalt å ta den testen denne gang.

Det var selvsagt valgfritt, men legen min sa han anbefalte det, så jeg skal ta den til uka :-)

Skrevet

Forrige var 4,2(noe som var stort i forhold til meg og min mann).

Men har ikke hørt noe om glukosebelastningstest av den grunn, og jeg er i tillegg overvektig denne gangen...

Skrevet

Jeg tok den testen med førstemann og fikk ikke påvist sv.dia. La på meg 30(!) kg den gang.. Andre gang hadde jeg sukker i rinen mot sltten og legen anbefalte glukosebelastnings test, men jeg sa nei siden det kn var 2 uker før termin. Jeg la på meg 19 kg da.. Denne ganga er jeg fast bestemt på å ikke gå opp så mye i vekt men jeg er så svak.. :( Men d som fikk sv.dia,- måtte du ta tabeletter el kunne du "bare" regulere kostholdet?

Skrevet

Min sønn var 4010 gr da han ble født og har ikke hørt noe om det selv iallefall.

Skrevet

Slik jeg har forstått det så er man nå nødt til å ta testen hvis man har diabetes i familien og er overvektig. Min sønn var 4360 da han ble født, tok ikke noe test i det svangerskapet men tok testen nå pga de nye reglene. Hadde ikke svangerskapsdiabetes :)

Skrevet

Jeg tok testen i dette svangerskapet. Jenta vår var 4170g ved fødsel og fødselen endte i keisersnitt, og jeg var redd for stort barn denne gangen også. Gutten i magen ligger an til å bli ca 4,2-4,3 (etter målingene da, så får vi se). Jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes, og syntes det var godt å vite. Så er det ikke "min feil" at ungen er stor, i alle fall. Han er bare sånn :)

Men det var en litt uggen test å ta. Jeg ble ganske kvalm..!

Skrevet

Unnskyld meg, men at man få svangerskapsdiabetes er nå absolutt ikke mor sin feil.... Det er genetisk og kan nok ikke gjøres noe med! Grunnen til at man tester er jo for å eventuelt kunne regulere det med kosthold. Hos dem som det ikke hjelper med å regulere kosthold, blir det vurdert insulin. Målet med behandlingen er j å forebygge stort barn og komplisert fødsel.

Vil nå påstå at dem som får store unger uten å ha svangerkapsdiabetes kanskje har spist for mye. Sier ikke at dem har, gener spiller jo inn her også, og noen har overaktiv morkake.

Svangerskapsdiabetes skal bli testet om man har født barn over 4500 kg ved tidligere svangerskap.

Skrevet

Overvekt og kosthold er jo faktisk risikofaktorer i forhold til sv.skapsdiabetes.(i tillegg til arvelig disponering). Så da er det jo noe mor kan gjøre i forhold til dette. Jeg har selv født 2 barn over 4,5kg og har hverken blitt testet eller har spist for mye. Bare fått beskjed om at det nok er genetisk...

Skrevet

Store barn kommer ikke bare av at mor spiser mye!!!! ALLE ungene i min manns familie har vært mellom 4-6,5kg helt uten unntak i iallefall 3 generasjoner, det er over 30 unger.

Skrevet

jeg beklager at jeg har snudd denne tråden til om det er mor sin feil.... jeg var nok bare litt hårsår på et innlegg hvor det var en antydning, men det var sikkert ikke meningen av henne å hevde det heller. Jeg har født stort barn selv for seks år siden, og det var ingen mistanker om stort barn eller svangerskapsdiabetes den gang. Eneste grunn til at jeg ble utredet for det i dette svangerskaper var at jeg har født stort barn før. Altså, jeg har ingen risikofaktorer, men har allikevel svangerskapsdiabetes.

Svangerskapsdiabetes er en mild form for sukkersyke. Når man er gravid trenger kroppen mer insulin enn ellers. Når den gravide kroppen ikke klarer å produsere nok insulin eller ikke klarer å nyttiggjøre seg av insulinet den produserer blir det mangel på insulin og dermed svangerskapsdiabetes. Ja, overvektige har en risikofaktor, men det betyr ikke at man må være overvektig for å utvikle dette i et svangerskap...

Og man trenger absolutt ikke å ha svangerskapsdiabetes for å produsere store barn. Min jordmor sier at hos noen er det grunnet diabetes som ofte er arvelig, hos noen er det overaktiv morkake og hos noen er det bare genetisk.

Uansett så kan det være lurt å teste seg for svangerskapsdiabetes om man har født barn over 4500g i tidligere svangerskap. Fordi at man kan trenge ekstra oppfølging, man kan gjøre noen grep for å minske risikoen for stort barn og komplikasjoner under fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...