♥ McQueen♥ Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Jeg bruker det stort sett aldri, men mye av klærne er jo ikke veldig skitten, så det holder gjerne med et kortprogram?
mamman til to gutter Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Vi har flere valg på lengde på programmene og stort sett det eneste jeg bruker det lengste programmet til er 60vask med undertøy ol. Ellers korter jeg hvertfall ned til det nest lengste programmet. (de to det er størst forskjell i tidsforbruk og dermed også energiforbruk inbiler jeg meg)
camilla^ Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 Bruker det på noe, men veldig sjeldent. Mest om det er noe som må være fort ferdig. Men mitt kort program har ikke så mange omdreininger, så tøyet blir ikke reint om det er skittent. Det meste av tøyet er ikke skitten i den forstand, men med grønske, jord osv blir det ikke reint. Kortprogrammet skal ha mindre tøy i seg når man vasker også, så da ser jeg ikke vitsen med å bruke kortprogram til klesvasken. Det pleier ikke å være noe problem å fylle opp vaskemaskinen som tar 8kilo her i huset hvertfall.
♥Coxinelle♥ Skrevet 22. august 2010 #4 Skrevet 22. august 2010 Jeg bruker det ofte! Spesielt på 40 graders vask. Undertøy og veldig skitne klær går på vanlig vask, ellers oftest kortprogram.
BlåBlå Skrevet 22. august 2010 #5 Skrevet 22. august 2010 30 minutters programmet bruker jeg gjerne på pentøy eller andre klær som er minimalt brukt og uten flekker.
3småtroll♥ Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 Jeg gjorde det nesten aldri før, men så ble jeg så lei av det "vanlige" programmet som tar 2 timer på vår maskin uansett om det er 30 eller 60 grader... Etter å ha prøvd med kortprogrammet så ser jeg jo at klærne blir like rene de, og på halve tiden;) Vi vasker mye klær med 5 i familien, arbeidstøy til mannen min og en sengevæter.... Men liker å vaske det unna så det ikke hoper seg opp, så da setter jeg heller på en kort lys og en kort mørk om dagen feks:) Sengetøy, undertøy og kluter og håndklær vasker jeg på lenger vask. Samme hvis det er kær som er skikkelig møkkete:)
Ugl@ Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Et tips er å bruke flytende vaskemiddel på kortprogram, slipper såperester og klærne blir renere :-) Bruker veldig ofte et program som kalles dagligvask, 1time, 40 grader, der vaskes det meste av vanlige klær som feks joggedressene til unga, jeans, meste av kulørt i grunn som ikke er veldig skittent. Undertøy, håndklær, kluter, hvitvask ol vaskes på enten lengre program eller høyere temp. 30 minutters programmet brukes mest på å friske opp klær som har vært nedpakket, finklær ( ikke hvitskjorter )
ellen-propellen Skrevet 22. august 2010 #8 Skrevet 22. august 2010 Syns kortprogrammet er kjempegreit til bukser som ikke er skitne,men heller ikke så rene at man putter de inn i skapet igjen.
lille sprelle Skrevet 22. august 2010 #9 Skrevet 22. august 2010 reine klær hvor snuppa bare har sluppet et par dråper i (truse/bukse) og jeg slenger det rett i maskinen (20 min prog) nye klær jeg vil skylle opp klær som har blitt liggende i bag/koffert på ferie og som ikke har vært brukt. klær som har blitt veldig krøllete og derfor trenger en runde timesprogram bruker jeg til det meste annet, med mindre det er veldig skittent, da tar jeg 2-timersen. Timesprogrammet på min maskin er 60 grader.
Seven Skrevet 22. august 2010 #10 Skrevet 22. august 2010 Jeg bruker alltid kortprogrammet som varer 1 time til 40 grader farget og hvitt tøy. Sengetøy også, men da på 60 grader. Tøyet er alltid rent og har ingen problemer med uoppløst vaskepulver. Tøyet er ikke superskittent, men jeg vasker alle plagg etter en dags bruk. Eneste unntak er truser, håndklær og vaskekluter som jeg tar på vanlig kokeprogram, 90 grader, som varer i 2 1/2 time.
Fjerteberte Skrevet 22. august 2010 #11 Skrevet 22. august 2010 Vi har 2 typer kort-program på maskinen vår. Regntøy, gardiner, høst-dresser og klær som bare trenger en oppfriskning går på 15 minutters vasken. Er regntøyet og dressene mer møkkete går de på 30 minutters vasken. Er bare 800 i sentrifugering på disse programmene, så må sentrifugeres ekstra. Alt annet går på vasken som tar 1,20.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå