Gå til innhold

Mange som tror at ME er en psykisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tidligere lest flere innlegg her som peker i den retningen. Vil derfor drive litt folkeopplysning og legge ut denne linken:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7257026

Ny forskning som viser at det mest sannsynlig dreier seg om et virus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Late folk uten arbeidsmoral og vilje "får" ME...

Skrevet

Mange velger å tro at 99% av alle uføre i landet vårt bare er svindlere, som foretrekker å leve på lite, på tross av at de egentlig kunne hatt en godt betalt jobb. Møter denne holdningen hver dag selv. Det er utrolig vanskelig å leve med noe som ikke øyeblikkelig vises på deg når du møter et menneske. Man må bare leve med å bli mistrodd.

Skrevet

Nei det tror jeg absolutt ikke! Har en søster som har levd med ME nå i 5 år. Dette var en aktiv jente på 25 som elsket naturliv, reise osv. Jeg merker også veldig godt at hun fort får et livbakeslag dersom hun har presset kroppen sin for hardt pga et eller annet. ME er ikke noe jeg unner min værste fiende engang.

Skrevet

14:48, det er på grunn av kunnskapsmangel hos slike som deg at linken er lagt ut.

Skrevet

Jeg tror at ME er psykisk for noen fordi det er en samlediagnose for folk man ikke finner ut hva som er i veien med. Dette fordi sykdommen kan arte seg veldig ulikt hos forskjellige mennesker.

Jeg tviler imidlertid ikke på at menneskene med denne diagnosen har en sykdom i en eller annen form.

Skrevet

Har hatt ME selv og vet at det ikke er noe psykisk. Jeg fikk kyssesyken men legen fant aldri ut av det. Jobbet 100 lærling og pendlet to timer hver helg for å jobbe ekstra. Hadde 4 fridager i måneden. Sleit meg ut mens jeg var sjuk pga jeg ikke visste det. Fikk ME og ble sengeliggende. Brukte over 12 000 kr på privatlege. Kan ikke si jeg valgte dette selv.

Skrevet

Javel? Så finn en eneste sykdom eller skade som er 100% lik hos alle mennesker da....

Skrevet

ME har en del fysiske markører som gjør at det faktisk er enkelt å skille det fra psykisk sykdom, hvis man tar seg til til å undersøke ordentlig, noe som ofte ikke blir gjort.

Skrevet

ME har ALLTID en fysisk årsak, men psykisk behandling er det eneste som virker å ha noe særlig effekt. Det er en ny gruppe sykdommer som psykologien har fattet interesse for og jobber med behandlingsmetoder for, og inkluderer bl. a ME, tinnitus, kronisk bekkenløsning og andre kroniske smertetilstander.

Skrevet

ME er en forferdelig sykdom og det ligger ikke mellom ørene. Men ofte er det jo depresjoner og angst inni bildet i tillegg til ME-diagnosen, som er så vanskelig å leve med.

Har selv trodd jeg hadde ME. Har vært veldig syk siste året, både fysisk og psykisk. Men lever fortsatt i troen på at jeg har gått på en virkelig smell og er utbrent. Jeg nekter å la noen stille en ME-diagnose på meg, det er det samme som å ta fra meg håpet.

Skrevet

Årsaken til at mange tror det er en psykisk sykdom er vel at den ofte har psykiske symptomer som en del av sykdomsbildet. Mange som får diagniosen ME har først fått pyskiske diagnoser.

Har selv ME og har vært gjennom en enorm utredning. Det er ikke enkelt å få diagnosen, og det dreier seg om mye mer enn å bare være sliten som mange tror.

Problemet mer ME er også at det ikke finnes en konkret prøve eller test som sier noe om at man har sykdommen, derfor består utredningen av en masse prøver og tester for å utelukke andre sykdommer. Jeg har blant annet hatt flere timer hos psykolog for å utelukke psykisk sykdom.

At noen påstår vi er late og har lav arbeidsmoral orker jeg ikke å irritere meg over, det sier mer om dem enn det gjør om meg. Jeg skulle hvertfall gitt hva som helst for å være frisk og i full jobb.

Skrevet

Dersom ME kun hadde vært psykisk, så hvorfor får ikke ME pasienter gi blod feks? Nettop fordi de enda ikke vet om ME kan smitte igjennom blodet. Psykiske lidelser ligger ikke i blodet så langt jeg vet.. Selv tror jeg absolutt ikke ME er smittsomt. Legene påstår min søster fikk ME etter og ha tatt en influensavaksine.

Skrevet

Jeg vet at ME er en fysisk sykdom. Jeg fikk selv dette etter en infulensa, som jeg aldri kom meg helt etter. Jeg gikk fra å være ganske aktiv og takle stress veldig bra, til å plutselig ikke tåle noe som helst. Hvis jeg er aktiv en dag nå, så blir jeg slått ut i fler dager etterpå.

Men jeg tror nok mange som får ME kan ha en annen underliggende sykdom, som ikke har blitt oppdaget. Jeg håper stadig at de finner en annen "feil" ved meg, som de kan gjøre noe med. Har nemlig fått beskjed om at det ikke finnes noen form for medisiner mot ME. Og jeg ønsker ikke å leve resten av livet mitt med å nesten alltid føle meg utmatta.

Skrevet

Det finnes masse forskning rundt ME, så jeg har ikke gitt opp håpet om at det kommer en medisin.

Vet at Haukeland holder på å forske på medisiner mot ME. Det er samme medisin som gis mot noen krefttyper, og så langt har resultatene vært veldig bra. Foreløpig har de bare testen ut de som er mest syke av ME, og det er heller ikke forsket på langtidsvirkninger av medisinen. Så det er nok enda en stund til dette er på markedet, men det finnes hvertfal håp :)

Skrevet

Er faktisk psykiske sykdommer som kan spores fysisk og som egentlig er like mye en fysisk sykdom. Forskjellen er at det ikke er i et kne eller skulder smerten og funksjonsnedsettelsen ligger, men feks mellom koblinger i hjernen, hormonproduksjon og kjemiske singalstoffer.

Noen finnes det medisiner for, mens andre faktisk aldri blir friske pga at det ikke er forsket nok på.

Jeg forstår litt hvor du vil HI, men igjen så er slike som deg med på å opprettholde negative holdninger mot psykisk syke mennesker.

Jeg kjenner flere som har fått ME-diagnoser og tror på at det kan være en virus sykdom. Min sykdom dukket brått opp og er trolig utløst av hormoner, legene har ingen annen god forklaring foreløpig.

Hilsen en som har en psykisk diagnose, men som takket være behandling faktisk kan leve et normalt liv til en viss grad.

Skrevet

Mange såkalt psykiske sykdommer utløses av fysiologiske ubalanser. En depresjon kan f.eks utløses av lavt vitamin B12 nivå i kroppen.

Det er forsket mye på disse områdene i andre deler av verden, men ofte får jeg inntrykk av at vi fortsatt er noe uopplyste her hjemme.

Skrevet

Ja, det er sant 17:30.

Jeg har gått å vært i så dårlig form lenge nå, og hatt jeg har blitt ganske deprimert. Ikke lett å holde motet oppe når kroppen svikter....

Skrevet

Føler med deg, 17.42. Når det gjelder fysikkens påvirkning på psyken, handler det dessverre om mer enn at man blir deppa og motløs fordi man er fysisk syk. Ubalanse i kroppens kjemi kan utløse de psykiske symptomene i seg selv. Stoffskiftesykdommer er et godt eksempel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...