Gå til innhold

Hvor mye paracet er egentlig ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla (1 år) har vært veldig plaget for hver av de 6 fortennene hun har fått. I tillegg har hun, i egenskap av lillesøster, vært mye syk første året. Har jo fått alt brødrene har dratt med seg hjem. Dette har resultert i høy feber mange ganger første leveåret, og en del paracet (kanskje 10-12 doser totalt første året?). De fleste etter ordre fra lege, noen rett og slett fordi jeg ikke synes 40 i feber på en baby på 7-8-9 mnd var noe særlig og bare gav. Jeg har kun gitt paracet 2 ganger ved tannfrembrudd, når det var skikkelig ille. Jeg vet at paracet er "ufarlig" men er likevel skeptisk til for mye bruk, og føler at vi allerede har gitt henne mye.

Nå holder hun på med sin første jeksel og har det ikke noe godt. Hun sutrer store deler av dagen og i natt kastet hun på seg og hylte hysterisk av og på i timesvis. Selv i våres seng og med masse Dentinox på. Var også ganske hysterisk i går natt og natten før (da hadde hun feber også, og diare). Ikke får hun sove så godt på dagtid heller, så hun er overtrøtt og utlsitt. Og det er bare 2 tagger av jekselen som er kommet opp...sukk...regner med at hun vil ha vondt i enda flere dager. Er det egentlig greit å gi henne paracet 1-2 ganger for dagen i et par dager nå som jekselen holder på å komme opp? Tenker at hun vil jo sikkert være like plaget med alle de andre også, og da blir det mye paracet. Hun er jo like plaget med hver tann som kommer, men dette har vært/er ekstremt selv for henne å være. Tror hun er mer plaget enn alle tre guttene våres var tilsammen stakkars liten :-(

Noen andre tips? Har som nevnt prøvd Dentinox uten hell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har de skjeldent smerter utover en dag eller tre ved tannframbrudd hvis det da ikke dukker opp mange tenner samtidig, da kan det gå noen dager med mye smerter.

Det er helt greit å gi henne anbefalt dose inntil 3 ganger om dagen noen dager, over mange uker ville jeg ikke anbefalt uten at en lege hadde fulgt opp, men er det 2-3-4 dager, helt ok.

Faktis bedre de får det enn at de har veldig vondt, man forsøker jo alt annet først, feks noe kaldt å bite i osv.

Skrevet

P.S

Min erfaring er at det ofte er den første jekselen som er den verste, Dentinox har heller ikke fungert noe særlig på mine barn.

Ikke alltid det er tenner heller, men et tilfeldig sammenfall av annen sykdom og tannframbrudd.

Skrevet

Har en liten tass som har hatt mye vondt ved tannfrembrudd selv og vi har valgt å gi paracet når det har gått utover nattesøvnen. Dvs ved gjentatte oppvåkninger der han er vanskelig å roe.

Dentinox har ikke hatt noen effekt hos han heller, spesielt ikke på jekslene. Broren var lite plaget av tennene og kan ikke huske at han fikk paracet av den grunn, der var dentinox nok.

Skrevet

Min gutt har og vært endel syk sitt føste leveår, og jeg gir endel paracet. Han har i tillegg fått flytende ibux, vi gav noen ganger dobbelt med paracet og ibux fordi feberen ikke gikk ned og han har tidligere hatt feberkramper. Dette sa legen var helt ok, siden ibux og paracet har forskjellige virkestoffer. Har ofte gitt i en uke i strekk. (i forbindelse med sykehusinnleggelse) Ikke noe prolem iflg barnelege.

Bare å gi, mye bedre det enn at de skal ha vondt!

Skrevet

paracet er slettes ikke ufarlig. Det kan skade magen. Derfor er det viktig at du tenker over når du gir. Selv med en del tanntrøbbel, har vi bare gitt 1 gang i forbindelse med det, men det var fordi feberen som utløste tannfrembruddet var høyt.

1-2 paracet et par dager er sikkert greit om du passer på at hun ikke tar dem på tom mage.

Skrevet

Min lege sa at det ikke gjorde noe å gi små barn (min var vel i overkant av året da) stikkepille 4 ganger per døgn. Og da jeg spurte hvor lenge det var greit så sa han at 14 dager går fint (som i ytterkant) - men som regel så var det ikke nødvendig å gi mer enn ett par dager.

Så jeg tror ikke du trenger å være bekymret!

Dessuten er vel ikke stikkpiller (som jeg regner med du gir siden barnet er så lite) hardt for magen!? :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar! :-)

Ja, jeg vet at paracet ikke bare er bra i lengden, men jeg var usikker på når det ble for mye. Ser flere av dere har snakket med lege om dette, og fått beskjed om at dere kan gi en del over en kortere periode, så da tror jeg nok hun skal få en paracet i kveld/natt om hun fortsatt har veldig vondt. Kan ikke huske at vi har gitt paracet til de andre ved tannfrembrudd (kanskje en av dem en gang?), men hun her har tydeligvis mye mer smerter enn de hadde. Er helt vondt å se og høre på henne :-( I tillegg blir hun jo utslitt.

Gjest thricane
Skrevet

for en voksen person går det helt fint å holde seg til anbefalt dose pr døgn og ikke overskride 15 doser i mnd. (pga du kan utvilke medikamenthodepine faktisk)

tipper mye av det samme gjelder barn siden deres dose er tilpasset deres alder og kropp.

sliter med samme selv her. blir pinex noen netter i forbindelse med tenner. dentinox føler jeg er helt bortkastet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...