Gå til innhold

JEG elsker å amme!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er SÅ GLAD for at jeg holdt ut den første måneden med ammeproblemer og grusomme brystbetennelser, og IKKE fulgte alle rådene om at man "ikke trenger amme så lenge man mammer" da alt stod på som værst!

Det er/var faktisk nesten litt omvendt ammepress og forventninger om at man ikke skal "behøve holde ut" når man har en litt vanskelig start med ammingen. Og så desperat som jeg faktisk ble, er det et under at jeg ikke ga opp å startet med flaske og mme. Men det er jeg så sinnsykt glad for at jeg IKKE gjorde!! I likhet med at jeg er glad for at jeg IKKE begynte med mme under økedøgnene ved 3 mnd'ers alderen.

Nå er mini snart 5 måneder og etter oppstartproblemene de første fire ukene har ammingen gått som en lek.

Det er bare så UTROLIG praktisk og deilig å alltid ha maten hans klar og tilgjengelig, og det er, ikke minst, HERLIG å se vektpilen stadig peke nedover selv om man spiser normalt+++!

Syntes virkelig at ammingen fortjente litt åpenlys lovprising. Det er merkelig nok blitt litt politisk ukorrekt å si det høyt! Man skal liksom så ofte "beskytte" og "ikke såre" særlig de som valgte å gi seg. Men det trenger da virkelig ikke å stå i motsetning til hverandre! :) Dem om det liksom!

Jeg er som sagt bare så sinnsykt glad for at JEG holdt ut lenger enn jeg egentlig orket!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også veldig glad jeg holdt ut de første ukene med såre brystvorter og amming hver andre time (også om natten). Jeg er ikke stolt av det, men veldig glad for at jeg slapp å drasse med meg flasker hvor enn jeg skulle. Om natten var det bare å legge babyen ved siden av meg og sovne under ammingen. Når babyen våknet igjen, var det bare å putte puppen i munnen:D

Økedøgnene var forresten GRUSOMME, og jeg holdt på å gi opp mange ganger. Men når jeg innså at det eneste jeg måtte gjøre var å velte ut puppen, så roet jeg meg med det:)

Skrevet

Jeg holdt ut i 4 mnd, det fikk være nok. Ble aldri fornøyd med ammingen.

Å holde ut i 1 mnd var da ingenting. Selvsagt hvis man ønsker å fullamme, så bør man holde ut i mer enn 1 mnd. Da har jo såvidt ungen kommet til verden. Men ett sted får grensa gå.

Skrevet

Hva er mammer?

Så fint at du er fornøyd med å amme, så altfor mange strever og blir ulykkelige pga denne ammingen. For meg funket det ikke med hverken nr. 1 eller nr. 2, men jeg er heldigvis ikke en sånn som føler meg mislykket av den grunn :-)

I går hadde vi endelig en solskinnsdag her i nord, og jeg var sjeleglad for at jeg kunne sitte ute i solsteika sammen med venninnen min mens pappaen satt inne og ga lillegutt flaske og kos.

Hilsen en mamma som synes fokuset på mm og mme er ubegripelig stort til tider......er jo bare mat, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Skrevet

Jeg er enig i at det er omvendt ammepress, eller mme-press!

Jeg synes ikke jeg hører annet enn hvor bra mme er, at man ikke må slite seg ut, at det bare er å begynne med mme om man ikke får det til, spørsmål om hvorfor man orker amme og henvisninger til undersøkelser om at morsmelk liksom skal være farlig for barnet!

Jeg fikk ikke til å amme, men jeg fullpumpet i 6 mnd, og delpumpet i 12 mnd. Og selv om det ikke var noe problem for meg, var det ikke måte på hvor mye mas det var om at jeg heller burde gi ungen erstatning. Det var jo så synd på meg.. Og grøt og mat ble pushet på meg og ungen fra h*n var knapt 3-4 mnd.

Det er liksom helt forferdelig om man påpeker fordelene ved amming og prøver å få folk til å amme barna sine, mens det er heeelt stuerent å presse folk til å SLUTTE å amme! Og hvorfor i all verden er det sånn?

Skrevet

Jeg har tre mme-unger, fordi jeg aldri fikk til ammingen. Amming 1 gang i timen økte ikke produksjonen - noen av de tre gangene.

Kan ikke si at jeg har opplevd mme-press. Har aldri følt et så stort nederlag som da jeg måtte oppgi ammingen. Fikk hele tiden tilbakemelding på at jeg måtte amme. Hvor mye dårligere stilt mine barn ble i framtiden, fordi jeg ikke klarte å amme.

Ingen burde oppleve press uansett mme eller amming. Men hvordan vil selvfølelsen bli hos de som må gi mme hvis amming skal bli enda mer lovprist. Amming blir jo allerede i stor grad lovprist.

Amming er best. Alle VET det!

Skrevet

jeg er også kjempe glad for at jeg holdt ut de første dagene, mini er bare 9 dager men jeg holdt på å gji opp da han bare var noen dager gammel. hadde kjempe såre brystvorter og ingen melk.. han fikk mme etterhvert mens jeg ammet til noen måltider. sårheten forsvant og nå har vi gått helt over til bare amming igjen :) å jeg syntes det er så koselig, fikk det ikke til med nr 1 så jeg bestemte meg denne gangen at jeg skulle stå enda hardere på å nå ser det ut som at det går veldig bra :)

Skrevet

Helt enig med HI, kjenner meg veldig igjen i det. Enig med 10:11 at det er omvendt ammepress. Kan godt si at det ikke er så farlig å gi opp ammingen, men oppordrer man til å holde ut amming er det utidig press.

Har ammet meg gjennom såre brystvorter, brystbetennelse med operasjon osv. Er så glad jeg fullammet i 6 mnd, så praktisk og lettvint. Fersk varm melk over alt. Nå er knopp 9,5 mnd, ammer fortsatt, men mest som tørsteslukker, ikke som næring. Amming er definitivt mer enn mating, det er KOS og nærhet også.

Han er 9,5 og har fått en og annen flaske mme siste 2 to ukene. At noen kan si at mme er praktisk er utenfor min fatteevne. Bare det å blande er et pes uten sidestykke. Koke vann, kjøle ned, blande i pulver og så kjøle ned til drikketemp. Så skal man heller ikke lage mer enn barnet spiser. Syns jeg ser meg på en øde skogsbilvei eller ett annet "hvorsomhelststed" med mme.

Fanfare og applaus for amming.

Skrevet

Jeg er glad mannen min så på meg med et strengt blikk og fikk meg til å gi opp etter 10 uker sist gang.... Barnet var tynn som ei flis, ville ha pupp døgnet rundt, og i tillegg måtte jeg pumpe. Ved pumping kom det kanskje 10-20 ml på en time. Et rent helvete! Jeg hadde bare sååå lyst til å få det til! Barnet skreik og jeg gråt - ikke sunt for noen av oss på sikt...

Skrevet

Jeg må nesten spørre, jeg: hva er egentlig disse økedøgnene? Eller, hva er det som er så grusomt med dem?

Jeg har vært så heldig at jeg ikke har hatt noen problemer med ammingen med noen av mine to barn. Hadde masse melk og alt gikk av seg selv (men jeg ble skraptynn av det!). Hadde aldri hørt om økedøgn, og merket heller ikke at noe forandret seg. Vil noen opplyse meg?

Skrevet

Noen trenger i perioder å gi babyen pupp oftere (noen gir hver time - også om natten), slik at melkeproduksjonen skal øke. Babyen krever mer enn de produserer for øyeblikket.

Skrevet

Jeg hadde selv samme erfaringen, mamma mente jeg skulle spare meg selv og heller gi flaske, men jeg bet tennene sammen, hadde såre brystvorter, sopp en periode og brystbetennelse. Slet også med melkemengden og utdriving, måtte en periode gi mme pga at jeg måtte ta en hestekur pga brystbetennelsen, men jeg pumpet og ga ikke opp ammingen enda legen ville gi med tabeletter for å stoppe melkeproduksjonen.

Etter 4uker med dette kunne jeg igjen fullamme henne og gjorde det til hun var 6mnd, dvs hun fikk også endel pumpet melk på flaske i tillegg til brystet siden det var en fin måte for meg å sove litt på ettermiddagen og pappan få litt mer kontakt med henne og alenetid.

Hun fikk morgen og kveldstår til hun var nesten 2år gammel.

Skrevet

Noen vil gi opp ammingen. Helt i orden for meg.

Noen vil amme for enhver pris. Helt i orden for meg

Bare drit i hva jeg gjør, så er alt i orden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...