Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 21. august 2010 #1 Skrevet 21. august 2010 Hva tenker dere når dere leser dette? las et sted at en jordmor kommenterte at far har rett på 10uker pappaperm mens mammaperm mens mor har "rett" på kun 6uker, noe som gjør at pappa i tug.pkt har flere "sikre" uker enn mamma.i" enn mamma. Hun mente at man måtte sørge for at mødrene hadde samme rettigheter til et minimum antall uker (noe som det tredelte modellen ville sikre) Synes det er litt skremmende at det tilsynelatende er behov for lover som "tvinger" en mor til å være hjemme med sin nyfødte. Hva mener dere?
Gjest ->>- Skrevet 21. august 2010 #2 Skrevet 21. august 2010 Jeg tenker at det ikke er behov for en slik lov, verken tilsynelatende eller reelt sett.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 22. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2010 Var det jeg også tenkte.. Helt til ei veninne av meg nå er fast bestemt på å gå ut i jobb igjen etter kun 6 uker, bare deltid, men alikevel.. Hun er sikkert ikke den eneste heller (selv om jeg ikke vet om andre)
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 22. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2010 Må bare presisere at det er snakk om minst 50% jobb...
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 22. august 2010 #5 Skrevet 22. august 2010 Og hvorfor er det viktig å tvinge mødrene til å være hjemme? At noen forsvinnende få kvinner går ut i jobb etter 6 uker, er ikke et samfunnsproblem. At forsvinnende få fedre er hjemme med barna utover de obligatoriske ukene ER et samfunnsproblem. Det enkelte barn vil i de fleste tilfeller ha det helt stålende uavhengig av hvem som er hjemme, så lenge man i fellesskap jobber for at begge foreldre skal få et godt forhold til barnet. Det er mange ulike arbeidstider og mange timer i døgnet.
solstråle69 Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 Selvfølgelig burde både mor og far "tvinges" til like lang permisjon - snakker vi ikke likestilling da?? Hva med ammingen? Er det ikke viktig lenger?
Lillebror og stoerebror Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Jeg var student med førstemann og gikk tilbake til 100% studie kun 11 dager etter fødsel. Jeg kunne velge mellom å ta 4 mnd me studier for å bli ferdig utdannet eller vente til senere og ta den samme utdanningen over to år med litt timer her og der. Jeg valgte å bli ferdig med det og det gikk greit å kombinere med å være mamma. Jeg trengte tid til meg selv da jeg hadde kolikkbaby. I ettertid har jeg vært hjemme til han var 3 år så ser ikke problemet i at folk velger dette selv. Jeg ser også barn som ikke alltid har det best hjemme hos mamma foran tven.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 22. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 22. august 2010 Jeg skal ikke si noe om å studere med baby, har gjort det selv og vet om flere.. Er i utgangspunktet for at familiene selv skal fordele permisjonen slik det passer dem best, er jo ikke alle som lever A4liv. Men når det først skal være regler som regulerer et minimum antall uker med baby synes jeg det er merkelig at ikke minimumskvoten er lik for mor og far.
Gulosten™ Skrevet 22. august 2010 #10 Skrevet 22. august 2010 Syns fremdeles det er hårreisende at man skal tvinges til noe som helst jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå