Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #1 Skrevet 21. august 2010 Jeg har slitt med panikkanfall fra jeg var 16år. Nå er jeg 23. Jeg har alltid gått på anti dep, men sluttet i mai grunnet graviditet. I alle disse årene, selv om anfallene kommer sjelden og med store mellomrom, sliter jeg med pusten. Jeg hyperventilerer ofte og må puste i pose. Det som også ofte skjer er at jeg får følelsen av å ikke få nok oksygen med at jeg ikke får trukket pusten skikkelig. Legen sier det er bare noe jeg innbiller mg og at det er hjernens måte å si at den får for mye oksygen på Di siste 3 ukene har det holdt på konstant og det sliter på humøret. Er nå i uke 22, og det blir verre og verre. Påvirker det babyen min? Noen som vet? Tusen takk for noen ord jenter. Bare vi som vet hva det er å ha angst kan forstå....
Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #2 Skrevet 21. august 2010 Jeg har aldri hatt diagnose angst men litt andre ting og litt sosial angst da, men aldri hyperventilert. Men jeg vil anbefale deg til å dra til en koselig jordmor å prate med henne om det, eller legen din om det er bedre! Ikke bra å ha det slik..for deg selv..eller barnet ditt!!!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #3 Skrevet 21. august 2010 Jeg må bare si, har hatt angst selv før, og fortsatt for den saks skyld, men aldri slike pustevansker som du nevner. MEN i svangerskapet ble jeg utrolig mye plaget av dette - akkurat som du beskriver. Jeg tror ikke for min del at det handlet om angsten, men var svangerskapsrelatert. Er du sikkert at det ikke kan være noe sant som skjer med deg nå? For meg var det at jeg følte som jeg ikke fikk puste skikkelig, at det fantes rett og slett ikke nok oksygen, og jeg fikk dermed panikk. Men har aldri selv hatt pustevansker grunnet angsten.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #4 Skrevet 21. august 2010 22:53 her igjen...poenget mitt skulle være at babyen min har det helt fint, og jeg tror at ikke din får noen plager fra dette. Men jeg ønsker deg lykke til og håper at det forbedre seg!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #5 Skrevet 21. august 2010 Jeg har hatt det akkurat sånn som du beskriver det, uten å ha hatt angst. Utrolig vanskelig å trekke pusten, og følte at jeg fikk for lite oksygen inn på hvert pust..
Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #6 Skrevet 21. august 2010 Jeg har ikke angst, men følte ofte at det var "vanskelig" å trekke pusten da jeg var gravid... Snakk med noen om dette, og lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #7 Skrevet 21. august 2010 Oksigenmessig er det nok ikke noe fare for babyen. Men stresset angsanfall medfører kan nok ha en innvirkning. Jeg har ikke hatt angstanfall som gravid. Men er veldig plaget av det nå. Jeg får heller ikke puste. Men jeg hyperventilerer ikke. Jeg bare klarer ikke å trekke pusten rett og slett. Det pleier å løste seg ved at jeg besvimer (og begynner å puste) trassig.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #8 Skrevet 21. august 2010 Takk for svar!! Jeg vet at det ikke er svangerskap relatert da jeg får dette problemet i perioder. Det er bare at di siste ukene har det vært ekstra slitsomt, og i dag holdt jeg på å klikke i butikken pga støyen rundt meg. da er det vanskelig nok med en trassig 3åring ved siden av seg å slite med å trekke pusten. Hva gjør dere når dette skjer? Tårene renner i perioder og jeg vet ikke råd.. HI
Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #9 Skrevet 21. august 2010 23:26 her, jeg er så "heldig" at jeg bare får det om natten. Da bare "holder jeg ut" til det er over.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #10 Skrevet 21. august 2010 23.58 samme her. Men spesielt når jeg legger meg uten å få sove..blir liggende å tenke...da kommer det snikende og føler at lungene ikke fylles med nok luft.Må ta meg sammen og slappe av.Har hatt to panikk anfall hvor den ene gangen resulterte i ambulanse hjemme.Heldigvis var det en av de få gangene gullet(hadde bare et barn da) var hos svigers.Pinlig opplevelse.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #11 Skrevet 21. august 2010 Her er en pusteøvelse du kan prøve når du begynner å hyperventilere. Tenk deg at du skal puste i en firkant. Bruk f.eks peke- og langfinger som du dunker lett på brystet med for å holde takten. Dette kan gjøres ganske diskret selv om du f.eks sitter på offentlig transport og lignende. Og det er ofte veldig effektiv for angstfull hyperventilering. 1. Pust inn i fire slag. Et slag er ca. ett sekund. Dunk gjerne lett fingrene i brystet for å fokusere på rytmen. 2. Hold pusten i fire slag. 3. Pust ut i fire slag. 4. Hold pusten i fire slag. Mens du gjør dette kan du prøve å tenke deg at du lager en slags firkant med pusten din. Noe slikt: 2. Hold pusten - - - - 1. Pust inn I I 3. Pust ut I I - - - - 4. Hold pusten Gjenta denne øvelsen til du har grei kontroll. Jeg håper dette kan hjelpe deg. Hvis det gjør det, har du alltid med deg "et redskap" (altså øvelsen) for å få kontroll over hyperventileringen.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #12 Skrevet 21. august 2010 Ops. 00.34 her. Overse de merkelige tegnene. Jeg hadde lagd en fancy firkant for å vise hva jeg mente, men den ble ødelagt i postingen. Øvelsen skal være greit forklart allikevel. Øv deg gjerne når du ikke hyperventilerer, så du har prøvd det i normal tilstand først og skjønner drillen.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2010 #13 Skrevet 21. august 2010 Tuuuuuuusen takk oo34. Det hjelper jo Va en slik ting jeg trengte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå