Gå til innhold

Lillegull er 13 mnd. (Ang. barnehagestart)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke søkt barnehageplass enda, da det ikke føles rett for meg og sende henne bort enda. Har et håp om at hun ikke får plass...

Men her jeg bor er det stort press om å få 1åringene i barnehage...

Hun kan ikke drikke selv når hun sitter, bare når hun ligger. Og da må hun få ligge i fred i senga si. Hun blir alltid matet, da hun ikke klarer og styre skjeia selv. Vil helst bare se på at alt renner ned da.

Blir bare rot når hun får servert brødskive også, så om hun skal få i seg noe må hun mates.

Hun øver masse på å gå nå, men er ikke helt stabil, så blir masse tryning og gråting. Hun er ekstremt aktiv, og blir fort trøtt og grinete.

I en barnehage er det jo mange barn, og ikke like mange voksne. Det er jo flere som trenger masse oppmerksomhet og masse hjelp, hvordan kan de gi barnet mitt all den hjelp og oppmerksom hun trenger og krever?

Jeg føler at jeg trenger med tid med henne for å få litt mer rutiner på dagen og lære henne litt mer.

Noen som har noen tanker og råd å dele med en usikker mor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

først og fremst bør du la jenta få prøve seg litt mer selv på maten, ja det blir grisete og rotete, men får hun ikke prøve vil hun aldri lære.

knall og fall må til før de lærer å gå, min har hatt sin del, men står alene nå :)

og hva så om alle andre ettåringer går i barnehage, vil ikke du ha din i barnehage ennå så lar du det være, min er snart 13 måneder og skal ikke i barnehage ennå- Ditt barn du bestemmer!

Skrevet

Tror hun vil ha godt av å ha noen annen til å passe seg en stund som lar henne prøve seg litt mer selv.

Skrevet

Takk for svar :)

Selvsagt får hun prøve :) Men som skrevet så vil hun bare se maten renne ned, og ikke prøve å putte det inn i munnen sin. Gris blir det uansett om hun prøver selv eller om jeg mater henne ;)

Det er ikke det at alle andre har ettåringene sine i barnehage som er problemet, men at her er det et press på mødre om å sende barna dit. Både fra helsesøster, damen i gata og barnevern (nei, jeg er ikke en dårlig mor som slår barnetm sulter barnet eller gir henne dårlig med stimuli om det spørsmålet skulle dukke opp siden jeg nevnte barnevern.)

HI.

Skrevet

Hva mener du med "som lar henne prøve seg litt mer selv."?

Hun får prøve seg mer enn nok med meg :)

Jeg hjelper henne med å mate henne for at hun ikke skal sulte ihjel, men hun får alltid prøve selv. Flaske/kopp øver hun på hele tiden. Det står alltid frem en flaske/kopp med vann som hun prøver å drikke av ofte. Men det ender alltid opp med at hun ligger og åler seg rundt på gulvet for at hun ikke finner roen.

HI.

Skrevet

Heisann, usikker mor,

Jeg må nesten fnise litt, for er det noe en liten knøtt lærer i bhg så er det å spise og drikke selv og hun kommer til å lære seg det hun trenger der. Den som trenger litt tid er bare du, og du kan slappe av. Akkurat disse tingene går helt fint. MEN, dersom du ikke VIL sende henne i bhg og kan du kan la være, så skal du gi en god F i hva presset deromkring gjelder, og gjøre det du føler er riktig.

Skrevet

ja men drit regelrett i hva de andre sider, du setter henne i barnehage når du føler det er riktig! HS og andre har ingenting de skulle ha sagt, neste gang noen sier noe om det så sett ned foten. Jeg lar absolutt ingen diktere meg når det kommer til slike ting.

Min tar gjerne skjea på hodet og peller grøten av før det kommer i munnen (av det som ikke havner på gulvet), men en og anna skje kommer inn og så hjelper jeg litt til, med å styre handa i riktig retning. Etter brødmåltid må jeg både støvsuge gulv og skifte på ham, tok litt tid, men nå er han riktig så flink. Så det kommer til slutt, krever bare masse øving (og masse gris hehe)

Skrevet

Og så kan det nok være godt for henne å se at andre barn spise og drikker selv og kan leke på egen hånd, det er ofte nok til at barn begynner å gjøre ting selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...