Gå til innhold

Jeg tror veninna mi blir banka av samboeren sin...!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er forholdsvis nylig blitt kjent (ca 7-8 mnd siden), så jeg tør ikke spørre henne rett ut. Hun har så lenge jeg har kjent henne snakket om hvor lite mannen hennes deltar på hjemmefronten...har aldri tatt en drittbleie (de har tre barn!!!) aldri deltatt på noe som helst som har med barna å gjøre..."det er hennes barn" sier han... det eneste han gjør er å jobbe. Men hun sier dette med et smil, så det virker ikke som om hun er ulykkelig i forholdet heller...

etter alt hun har fortalt har jeg inntrykk av at han er en utrolig usympatisk mann, for å si det mildt...

Men HVER ENESTE gang jeg har vært med henne har hun hatt underarmene fulle i blåmerker! ikke et stort, men mange mange...

Skal jeg tørre å spørre rett ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du treger jo ikke spørre om hun blir banket, men om hva de merkene er for noe!

Sånn;" oj, har du slått deg? Hvordan klarte du det...."

Skrevet

Ja, jeg kan jo det... jeg pleier aldri å spørre om sånt til noen, er så redd for å virke gravende..men kanskje jeg må gjøre det denne gangen..

HI

Skrevet

Spør!! På en eller annen måte snakk med henne og si at du er der for henne og barna om hun trenger hjelp. Det hardeste med å være i et forhold der man opplever fysisk eller psykisk vold er at man jobber for å holde maska. Og det er hardt å skulle være sterk nok til å få hjelp alene. Det er bedre å spøre en gang for mye enn en gang for lite.

Jeg skulle ønske noen rundt meg hadde vært tøffe nok til å stille spørsmål og si hva de så! Da kunne jeg kanskje kommet meg bort tidligere!

Mer om vold i nære relasjoner kan du lese her:

http://www.norskkrisesenterforbund.no/pages/view/28342

Skrevet

Du kan jo si, bare helt sann lett; "Hjelpe meg som armene dine ser ut!! Hva har skjedd??" Det vil være et uskyldig spm, og du ser nok lett av reaksjonen hennes om det er noe galt...

Kan jo være barna som herjer også..

Skrevet

Takk for tipset! Jeg får bare se til å manne meg opp, om det har seg slik at det faktisk er pga vold i hjemmet så har jeg lyst å gjøre alt i min makt for å hjelpe henne!

men..hva sier jeg om hun bare ler det vekk og sier hun dunker seg el,l? De merkene er så påtagelige...det er ikke snakk om at hun bare dunker seg i bordkanten altså...

Skrevet

Spørr, kan hende hun er som meg, jeg har alltid mange små blåmerker rundt om på kroppen uten at jeg har fått juling.

Bare jeg kommer borte noe så blir det blåmerke og etter sex så er det også fort noen nye, stakkars mannen kan knapt ta i meg uten at det blir et merke.

Skrevet

Spør hvordan hun har fått de. Svarer hun noe som virker helt usannsynlig eller vanskelig å tro på, så spør du igjen. Si at du er bekymret for henne og barna og bare vil være sikker på at de har det bra. Og at du alltid er der for henne om hun trenger noen å snakke med eller om det er som du frykter at han ikke er særlig snill med henne. De aller fleste vil prøve å bortforklare, men muligens innrømme litt som f.eks han dunket borti meg med et uhell eller han ble bare så sint, det var min feil for jeg gjorde ikke det bra nok e.l.

Om hun innrømmer litt eller gir svar som virker usannsynlige. Si litt om hva vold i nærerelasjoner er.

F.eks som som dette (hentet fra linken i forrige svar):

Per Isdal, Alternativ til vold, definerer vold i nære relasjoner på denne måten :

”Vold er enhver handling rettet mot en annen person som gjennom at denne handlingen skader, skremmer, smerter eller krenker, får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje, eller slutter å gjøre noe den vil”

Her fra politiets nettsider:

Hva er vold i nære relasjoner?

Politiets definisjon på vold i nære relasjoner er:

Vold eller trusler om vold overfor personer som er eller har vært gift eller som lever eller har levd i ekteskapslignende forhold. Det gjelder også søsken, barn, foreldre, besteforeldre og andre i rett opp- eller nedadstigende linje, samt adoptiv-, foster- og steforhold. Voldsutøvelsen er stedsuavhengig.

Mer fra politiet les på: https://www.politi.no/rad_fra_politiet/vold_i_nare_relasjoner/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...