Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Jeg er sykepleierstudent, og er fast bestemt på at jeg vil jobbe med demens. Syns dette er intressant, givende og nødvendig. Har allerede fått en deltidsstilling på en dementavdeling. Der opplever jeg at pasientene får feil behandling på mangen måter (ser også mye bra). Det er mangen eldre damer som jobber på sykehjemmet. De har jobbet der i mangen år. De har dannet seg rutiner og vaner som jeg føler ikke samsvarer med undervisningen på skolen. Mangen snakker nedlatende til eller over pasienten, de er slurvete og uhygeniske i stellsituasjoner/matsituasjoner. De løfter pasienter helt feil (med tanke på pleierens rygg). Og uten at jeg har kunnskap om medisin, vil jeg påstå at pasientene er neddopet og feilmedisinerte (den siste er jo ikke mitt område, det er jeg klar over). Jeg syns det er forferdelig å gå på jobb og se hvor uoppdatert denne dementavdelingen er. Jeg har vondt av pasientene, samtidig som jeg syns det er utrolig vanskelig å si i fra. Jeg har ikke jobbet på denne avdelingen i mer enn 1 år, og siden jeg "bare" er en student vil jeg være ydmyk. Jeg vurderer virkelig å ta en prat med avdelingsleder. Men er voldsomt redd for å ikke bli tatt på alvor, siden jeg på en måte er en "uerfaren" student... Så nå lurer jeg på: Dere sykepleiere, hvordan hadde dere reagert visst en sykepleierstudent kom med denne slags kritikk? Hadde det vert ufordragligt eller irriterende? Eller hadde dere vert glad for at noen som ser situasjonen med nye øyner sier i fra?
Lille-Pernille Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Jeg synes det er fantastisk at det finnes jenter som deg som ønsker en slik "utakknemlig jobb". Du skal komme med kritikk, men da må du også ha ryggrad nok til å tåle mye motgang. Og det kan du absolutt vente dersom du tør å stå imot uverdige forhold som vi helst ikke ønsker å vite at eksisterer. Lykke til, og takk for at det finnes slike som deg i spl-utdanningen.