Gå til innhold

6 åringer alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser inne på skravle at flere lar 6 åringene sine være alene hjemme.

Er det vanlig?

Og hva har dere lært barna i forkant?

Om hustelefonen ringer: tar barna den? Og hva svarer de? Sier de at de er alene hjemme?

Om det ringer på døren? Åpner de da? Og hva sier de evnt.At de er alene hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 år er vel litt i tidligste laget, må eventuelt være en kjapp tur på butikken eller noe.. Jeg har en sønn på 11 som nå er en del hjemme alene. Sier til og med til han at han må huske å se i nøkkelhullet før han åpner døren, er det noen han ikke kjenner, skal han ikke åpne. Vi har ikke hustlf

Skrevet

Så din sønn kan ikke ringe dere eller feks brannvakta om det skulle skje noe alvorlig? Som feks brann.

Skrevet

Jeg er ikke 20:43, men tenker at det jo ikke er usansynlig at denne 11-åringen har mobil...

Skrevet

Vi har ikke fasttelefon, så det er ikke et tema.

6 åringen vår er ei veldig fornuftig jente, men hun er ikke hjemme lenge av gangen. Kanskje i 15 minutter mens vi går på butikken, eller henter noe.

Hun vil veldig gjerne være hjemme alene, men det er først det siste halvåret før hun ble 6 at hun har fått være litt alene. Det skjer kanskje 1 gang hver andre mnd.

Vet ikke om hun kommer til å åpne døren hvis noen ringer på, hun er egentlig ikke så ivrig på det i det hele tatt, hehe:)

Vi har ikke lært henne noe spesielt, Hun har sunn fornuft, og det har gått greit så langt. Det eneste vi har sagt at det er ikke lov å røre stekeplatene.

Skrevet

Tror ikke det er så vanlig nå lenger. Da jeg vokste opp på midten av 80-tallet var jeg og de fleste av vennene mine alene hjemme to-tre timer etter skolen før foreldrene kom hjem fra jobb fra vi var 7 år. Ingen hevet øyenbrynene eller ringte barnevernet av den grunn. Hehe. Fantes ikke SFO før vi var 11-12 år gamle der vi bodde.

Skrevet

Nøkkelhull?! Hvilken dør har dere? Har dere ikke ordentlig ytterdør?

Skrevet

Jo, min sønn kan selvfølgelig ringe hvem som helst med sin MOBILTELEFON 23.56, og til du nedenfor som spør hvilken dør vi har..Vi har vanlig ytterdør, men siden da guttungen er hjemme alene noen ganger, så valgte vi å bore hull i døra og sette inn et nøkkelhull kjøpt på clas ohlson slik at han kan se hvem som ringer på før han åpner. Var ikke døren bra nok eller?

Skrevet

Joda,dette var vanlig på 80 tallet.Nabogutten på 10 passet sin bror på 5 mens foreldrene var på butikken. Foreldrene kom hjem til en brann. Ungene hadde heldigvis kommet seg ut.

Og hva om det skulle skje noe på vei til butikken,feks en bilulykke? Hva ville da skjedd med 6 åringen?

Jeg syns det er veldig tidlig,men det er kanskje bare meg? At jeg er en skikkelig hønemor.

HI

Skrevet

Jeg var selv nøkkelbarn fra jeg var 6 år gammel.

Gikk fint det. Men var jo ikke alltid like gøy å komme hjem til ett kaldt hus. Satt på badet og las donald blader til foreldrene mine kom hjem. Det var det eneste rommet med varme i :)

Akuratt nå har jeg ingen 6 åring. Men da mine to eldste var 6, så var de alene litt av og til. Den ene kunne være alene lenge (veldig fornuftig unge) mens nr 2 fikk kun være alene en kort tid -vimsete barn med mange tanker og ideer i hodet ;)

5 åringen får være hjemme alene med storebror. Og når han begynner på skolen til neste år, da skal han være hjemme alene etter skolen med storesøsknene sine 3 dager i uken. Tror det vil gå veldig fint.

Skrevet

Man kan ikke gå rundt med katastrofe tanker i hodet hele tiden.

Hva ville da skjedd med 6 åringen? Jo han ville selvfølgelig sittet der og sultet i 3 mnd til mor kom hjem fra sykehuset.

Eller kanskje polititet kontakter nærmeste pårørende som vil dra hjem til 6 åringen?

Hva tror du?

Skrevet

hadde ikke latt 6åring vært hjemme alene, har litt med området jeg bor i...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...