Gå til innhold

Er det liksom farlig med lakris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk hørre nettopp at lakris måtte eg vertfall ikke spise.

stemmer dette?

Har aldri hørt om det men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å ha hørt at hvis man har litt høyt blodtrykk skal man være forsiktig med lakris.

Om det er helt sant vet jeg ikke.

Skrevet

Lakris kan øke blodtrykket, ja. Så hvis du har høyt blodtrykk er det nok best å være forsiktig. Hvis du ikke har spesielt høyt blodtrykk (og nå antar jeg at du er gravid), er det nok greit å begrense lakrisinntaket litt. Altså ikke stappe i deg hele posen på en gang, men heller ta en bit nå og da.

Skrevet

har bare å gjøre med høyt blodtrykk ja, så ikke farlig ellers. :-)

Skrevet

Oy! Jeg har ganske så lavt blodtrykk, og får innimellom veldig lyst på lakris. Kanskje jeg faktisk skulle spise lakris når jeg vil ha det...

Hadde vært fint å få blodtrykket opp litt. Er så slitsomt å svimle slik.

Skrevet

http://www.nicotinell.no/infopages/pregnancy.shtml

"NB! Nicotinell medisinsk tyggegummi med lakrissmak skal ikke brukes av gravide kvinner da høyt forbruk av lakris bl.a er forundet med økt risiko for for tidlig fødsel."

http://nrk.no/programmer/tv/puls/1.6806116

"Barna ble testet i forhold til språkutvikling, hukommelse og romforståelse. I tillegg svarte mødrene på detaljerte spørreskjemaer om barnas atferd.

Testene viste at barn som ble utsatt for store mengder lakris under svangerskapet, generelt gjorde det dårligere på testene.

I tillegg hadde en større andel av disse barna atferdsproblemer. De hadde dårligere konsentrasjon og større risiko for ADHD.

"Store mengder lakris" er definert som 100 gram ren lakris per uke, noe som gir et inntak på 500 mg av glycyrrhizinsyre. Det er virkningene av dette stoffet som bekymrer forskerne."

Virker omdiskutert, men dog... hilsen lakrisglad.

Skrevet

lakris er også svært lakserende, og bør derfor ikke brukes sent i svangerskapet grunnet fare for for tidlig fødsel. Før i tiden brukte gravide kvinner lakserolje for å sette i gang fødsel, og lakris kan sammenlignes med det.

Skrevet

oi, nå skal jeg slutte å spise lakris :(

har jo fått helt dilla på det! så det blir tøfft...

spiser 1 tyrkisk pepper pakke dagen ca! :S

vil ikke ende opp i SA så kanskje jeg må slutte, viste ikke at det var så farlig .... er 10 uker på vei..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...