maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Har så lyst å lære meg å strikke "ordentlig", dvs andre ting enn bare skjerf og grytekluter:) Eneste jeg kan er å strikke rett og vrangt..Og legge opp og felle av da:) Men det finnes jo greie instruksjoner på nettet, og jeg har en svigermor som strikker så skal vel få til det meste liker jeg å tro..så lenge det ikke blir altfor avansert til å begynne med! Har en datter på snart 9 mnd, så hadde jo vært kjekt å strikket noe til henne..Men hva er lettest å strikke? Gensere? Bukser? Luer? Og finnes det en plass på nettet med oppskrifter?
labine Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 www.garnstudio.no har masse oppskrifter. ullbukser er egentlig ganske greit og veldig kjekt til barn om vinteren
*smula* Skrevet 20. august 2010 #3 Skrevet 20. august 2010 Jeg synes bukse er lettere å strikke en genser/jakke. Kanskje du kan strikke en ullbukse til jenta som hun kan bruke i vinter. Jeg synes de i ribbestrikk er best. Gå innom en garnbutikk og spør om hjelp til å finne mønster.
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 20. august 2010 #4 Skrevet 20. august 2010 Luer er enkelt, det var mitt neste trinn etter sitteunderlag ;o) Og ullbukser er enkelt og nyttig. Ullsokker er heller ikke noe vanskelig om du følger instruksen på denne linken. http://petuniablogg.blogspot.com/2010/01/lr-strikke-sokker-med-petunia.html Ellers har jeg googlet etter strikkeblogger og funnet masse fine blogger med gode tips og enkle oppskrifter. Min erfaring er at bare man tørr å prøve så blir veien mye til mens en går, og har du ei som kan 'rydde' opp for deg i tilegg og forklare så er det bare nødt til å bli bra :oD
maeve er tobarnsmamma<3 Skrevet 20. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2010 Så veldig detaljert og fin ut den instruksjonen på ullsokkene,tror jeg må prøve meg på et par sånne! Strikke de litt store i tilfelle det tar litt tid hehe.. Så får jeg prøve meg på et par ullbukser etterpå,kanskje strikke til neste vinter:) Takk for tips damer!
Fifrildi Skrevet 21. august 2010 #6 Skrevet 21. august 2010 Jeg er stor fan av boken Myk Start av May B Langhelle for enkle strikkeoppskrifter til baby.
mamma og my Skrevet 21. august 2010 #7 Skrevet 21. august 2010 Anbefaler også myk start og garnstudio.no. På garnstudio er det mange relativt enkle oppskrifter. Det kan være lurt å begynne med en oppskrift uten for mye hullmønster, forskjellige farger, ect, og begynne med et ikke altfor stort prosjekt. Det finnes en del jakker som du strikker uten å legge opp ermer separat, men strikker ermene i ett med bolen, disse er ofte enklere å få til enn å strikke ermene for seg. Babytepper er også ganske enkelt å strikke. Vil også anbefale å ikke starte med veldig tynne pinner, for det tar så lang tid, og er vanskeligere å stirkke med enn tykkere pinner. Pinnenr fra 3 og oppover er enklest. For eksempel denne: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b13&d_id=6〈=no Pickles.no har også noen fine oppskrifter og mye inspirasjon.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 21. august 2010 #8 Skrevet 21. august 2010 jeg strikket votter aller første gang jeg. Veldig enkelt:)
wombat75 Skrevet 21. august 2010 #9 Skrevet 21. august 2010 Den er fin, bare vær obs på at det er en del feil i den. Rettelser kan lastes ned fr bloggen hennes, http://mykstart.blogspot.com/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå