Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #1 Skrevet 20. august 2010 Jeg har prøvd å kontakte NAV skriftlig, men det er jo umulig å få noe svar... Så tenkte jeg skulle konsultere med dere her inne før jeg prøver meg på telefonkøen, greit å faktisk vite litt om regelverket før man ringer dit, man kan jo få så mange rare svar... Har prøvd å lete på nav.no, men ikke lett å finne sikre svar der heller! Saken er altså denne: Jeg jobber i utgangspunktet 100%. Jeg ble 70% sykmeldt i juni pga svangerskapsplager, fram til ferien. Etter dette har jeg vært 50% sykmeldt, foreløpig fram til 12. september. Kommer sannsynligvis til å være sykmeldt delvis, men forhåpentligvis jobbe stadig større prosent, fram til jeg går ut i permisjon ca i slutten av desember. Ser på det som urealitisk at jeg skal jobbe 100% igjen før permisjonen starter. Alt vel så langt, men saken er den at i vår, før jeg ble gravid, meldte jeg meg på et 50% studium over nett, som kan tas sammen med full jobb. Tanken var å gjøre dette til en slags hobby, på kveldstid, som ikke skulle gå ut over jobben. Jeg kom inn, og betalte semesteravgiften. Selv om jeg er gravid, har ikke årsaken til sykmeldingen noen innvirkning på evnen til å studere, og hvis jeg lar være å lese et par timer på kveldstid, vil ikke dette gjøre at jeg kan jobbe større prosent, uansett. Jeg hadde tenkte å kutte ut studiene hvis det ble slitsomt, men fortsette så lenge det faktisk ga meg mer energi (noe jeg tror det vil gjøre). Jeg hadde overhode ikke tenkt på dette som et problem før jeg leste egenerklæringen på sykmeldingsskjemaet, der det står at man må gi beskjed til NAV dersom man begynner å jobbe eller studere... Da begynte jeg jo å tenke. NAV vil vel neppe la meg være sykmeldt 50% og samtidig studere 50%, selv om studeringen som sagt i utgangspunktet ikke har noe med jobben å gjøre? Jeg må nesten melde meg av studiet igjen så raskt som mulig hvis dette er tilfellet, men NAV svarer jo aldri på henvendelser... Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #2 Skrevet 20. august 2010 Det eneste sikre å gjøre når man har med NAV å gjøre, det er å få en time og få alt skriftlig, helst med underskrift fra den man har hatt time hos. Da blir det vanskeligere å vri seg unna når de har gitt feilinformasjon, noe som skjer HVER dag hos NAV
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #3 Skrevet 20. august 2010 Tror ikke dette kommer til å påvirke noe. En som har flere jobber kan feks sykemeldes fra den ene jobben, men jobbe i den andre. Ta en telefon til NAV, presenter saken kort og spør etter forvaltning. De sitter ene og alene og arbeider med sykepenger, og vil kunne gi deg et godt svar. Vet ikke hvilket fylke du tilhører, men det er ikke alle steder det er lang ventetid på telefonen. Der jeg bor rekker jeg såvidt å høre telefonsvareren før jeg får svar. MEN: det kan være kø i det du blir satt over. Er sykepengeutbetaling den 25.8, og da vil det naturlignok bli en del kø rundt denne datoen!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #4 Skrevet 20. august 2010 Hei. Vet ikke hvordan det er med hensyn til en sykemelding, men fikk ihvertfall merkelig beskjed da jeg skulle ut i permisjon. Jeg studerer også deltid på nettet - NKI. Da jeg skulle melde fra om at jeg skulle ut i permisjon, fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk lov til det. Hadde et år å fullføre studium - punktum. De kunne stenge mitt tilgang til nettskole for en periode, men at det ikke hadde noe å si i forhold til verken penger eller tiden.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2010 #5 Skrevet 20. august 2010 Takk for svar! Ja, akkurat dette med å få alt skriftlig var årsaken til at jeg først prøvde å sende mail - det nytter lite når det flere måneder senere blir problemer, og man sier at "jamen, han/hun sa jo det på telefonen!". Grrrrr... Noen flere som vet noe? Det er ikke noen form for "meldeplikt" hver 14. dag når man er sykmeldt, er det vel? Det var snakk om det i media for en stund siden, men gjaldt det andre grupper enn sykmeldte? Beklager at jeg virker grønn, men jeg har aldri vært sykmeldt før, så jeg aner ikke hvordan systemet fungerer i det hele tatt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå