Gå til innhold

Trenger man egentlig brystpumpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer mener vi må kjøpe det før babyen kommer, men jeg vet ikke helt hva det er han ser for seg... melka skal jo til babyen. Det er vel uvanlig å få så ekstremt mye melk at barnet ikke klarer å få det i seg? Jeg er også avholds, så å pumpe for å få drikke vil ikke skje. Er det noen kloke hoder med erfaring som kan gi råd? Ser så mange selge ubrukte pumper, og lurer på om det ikke er bedre å bare la være å kjøpe det i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kjøp før den dagen du trenger det, da :)

Skrevet

nei det trenger du ikke. Hvis du skulle ha behov for å pumpe litt etterhvert kan du jo også håndpumpe. Jeg får ut mer av det enn med elektrisk pumpe.

Skrevet

Jeg hadde lite melk og pumpet i tide og utide for å holde produksjon i gang, samt å bygge opp et lager jeg kunne gi babyen når det var tomt. Og selv om du ikke drikker, kan det vel tenkes at du kunne tenke deg å gå ut og gjøre noe annet et par timer en gang, og da er det veldig greit å pumpe på forhånd slik at far kan passe på babyen! Tror alle mødre jeg kjenner har pumpet litt.

Skrevet

Jeg ville ventet med å kjøpe det - det er jo ikke det første du trenger for å si det sånn. HVIS du finner ut at du trenger det, så er det bare å kjøpe senere. Det er dyrt å kjøpe - og bortkastet hvis du ikke bruker det.

Selv kjøpte jeg det noen uker etterpå. Jeg skulle til frisøren, og da ble det litt klunder å ha lillejenta med. Mamma satt barnevakt, og da var det kjekt å vite at det fantes morsmelk i kjøleskapet i tilfelle lillejenta ble sulten. Senere har jeg brukt den ved ulike tilfeller hvor det er litt uhøvelig å ha barnet med ( men greit å ha barnevakt i stedet). Hvis man skal til tannlegen osv.

Jeg har dessuten erfart hvor greit det er å ha et lite lager morsmelk i fryseren - hvis man selv blir syk og får problemer med å amme.

Men det finnes jo mme også da - i tilfelle krise.

Skrevet

Jeg har aldri brukt det, og jeg har snart ammet i 2,5 år i strekk nå.(2 barn) Nå med nr.2 hadde jeg for mye melk, men holdt å håndmelke litt før hver amming.

Butikkene har jo åpent etter fødsel også, så du kan heller kjøpe en ved evt. behov. Man kan også leie/låne på barsel og helsestasjon, om man bare trenger for en periode.

Skrevet

Takk for råd. Da kjøper vi ikke noen pumpe før behovet eventuelt melder seg, noe jeg tviler på at det vil gjøre. Dette med handpumping har jeg ikke hørt om, emn det høres jo fint ut i tilfelle man trenger det. Hi

Skrevet

Mannen min var å kjøpte brustpumpe da baby var to dager gammel. Hadde jeg ikke hatt den da jeg kom hjem søndag, hadde det vært "krise". Sleit med amminga. Men det merker du fort, så vent til baby kommer!

Skrevet

Mannen måtte ut og kjøpe elektrisk brystpumpe før me kom heim frå klinikken. Småen hadde gulsott og var lite villig til å suge. Så i starten vart det mykje pumping av melk som me ga med kopp. Seinare då amminga kom i gang vart det pumping for å auke produksjonen. Utan brystpumpe hadde det nok ikkje vorte amming på meg. Men eg venta med innkjøp til eg såg behovet, og hadde sett meg ut på førehand kvar den eg ville ha var å kjøpe, så mannen slapp å farte rundt.

Skrevet

Butikken er åpen etter du har født og, vent å se, noen får bruk for det andre ikke... er selvfølgelig kjekk om du ammer og skal på byen fx eller må ha barnevakt av andre grunner...

Skrevet

Jeg hadde også ventet til etter fødselen. Dessuten er de elektriske pumpene best, syns jeg, men det nytter ikke med en liten "padde", så de koster fort endel. Min absolutte favoritt er Medela Symphony, men den er så avsindig dyr, at det er nesten umulig å få tak i den, så for meg har løsningen vært å leie. Det koster ikke allverden, og så er du kvitt pumpa når du ikke har bruk for den lenger... :-) Forøvrig er det den modellen de bruker på mange sykehus.

Skrevet

Ikke nødvendig i starten. Dersom du trenger det for produksjon eller noe så har de på sykehuset til de første dagene. Jeg brukte der siden snuppa fikk sonde. Når vi kom hjem kjøpte jeg etterhvert fordi jeg av og til hadde sånn spreng at hun ikke fikk tak. Da var det greit å pumpe litt så det myknet. Men de fleste klarer seg UTMERKET uten. det er ikke noe man må ha!

Skrevet

Jeg har ikke hatt pumpe, og har 2 barn, har klart meg utmerket uten. begynte å jobbe da minsta var 9 mnd gammel, og i begynnelsen fikk hun alltid en flaske mm med seg i barnehagen, hadde også alltid melk hjemme når jeg var på kveldsjobb.

Har håndmelket, og det har gått kjempefint. Ammet henne til hun var 1,5 år. Hun har kanskje i løpet av perioden fra hun var 9 mnd til hun var 1 år fått ca 1-2 liter mme, kjøpte disse små pakkene for nødsituasjoner, og om jeg ikke rakk å håndmelke før jeg dro på jobb.

Skrevet

Jeg håndmelket alltid jeg også. Utdrivninga stoppet rett og slett etter en stund med elektrisk pumpe, fikk ikke ut en dråpe. Pumpa var helt bortkastet for min del.

Skrevet

Eg er KJEMPEGLAD eg kjøpte pumpe før lilla kom! Eg hadde veldig brystspreng første tiden og var nødt til å pumpe etter amming... Eg hadde gjort det igjen om eg sto i situasjonen :)

Eg pumpa til snuppa var 9 mnd før eg ga meg, delvis pga ho hadde perioder med ammenekt og fordi det var greit at sambo kunne gi babyen mat i blant.

Skrevet

Brystpumpa mi er flittig brukt av både meg og 4 venninner.

Melka kommer jo ikke før noen dager etter fødselen, ofte er en da hjemme, og veldig ofte medfører dette brystspreng. DA er det godt med en pumpe. Jeg hadde definitivt kjøpt, jeg får ikke til å håndpumpe!

Skrevet

Jeg har brukt min så mye at jeg er redd den tar kvelden før jeg er ferdig med nestemann :-P

Mini hadde gulsot og brukte 2-2,5time på å spise. Når han skulle ha mat 8ganger i døgnet var jeg rett og slett utslitt. Pumpet derfor et måltid om dagen helt fra starten, det tok 15min, så stupte jeg i seng og pappa'n fikk mate.

Når jeg begynte å trene igjen, fant vi fort ut at pappa'n gav flaske fordi var både han og jeg uavhengige av når jeg var ferdig...

Og så fikk jeg brystbetennelse. Tror amminga hadde vært over om jeg ikke hadde hatt en skikkelig pumpe da!

Men som andre sier butikken ER oppe når du har født og. Og vi er så heldige at vi får kjøpt selv elektrisk pumpe på apoteket som er oppe 7-23 hver dag (og er 500m. unna).

Skrevet

kjøpte pumpa før fødsel, og d var d beste kjøpet av alle forhåndskjøp. Måtte pumpe i gang melkeproduksjon for barnet lå på nyfødtintensiven og fortsatte med det etter at jeg kom hjem. Min pumpe er velbrukt.

Skrevet

Jeg har fått tips om å kjøpe pumpe, men ikke pakke den ut eller kaste kvitteringa før man er sikker på at man trenger den. Kjøper man på Barnas Hus, er de veldig greie på bytting og sånt.

Som flere over her sier, så kan det hende at du veldig plutselig trenger den, og da kan det være greit å ha den i hus :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...